پاسخ حضور خانواده‌های دادخواه در آرامستان آیچی سقز و اعتراض‌شان به نقشه حکومت برای محو آثار جنایت، بازداشت بود. منیره برادران، فعال حقوق بشر، نگاهی دارد به روند تبدیل آیچی به نمادی چون خاوران و نقش آن در جنبش دادخواهی. شاید طعن تاریخ است که حکومتی که در گورستان با سخنان خمینی پایه گذاشته شد، در گورستانی دیگر پایه‌هایش به لرزه درآمده است؛ در آیچی سقز. شعار "ژن، ژیان، ئازادی" در ایران از آن آرامستان زاده شد.

کارل مارکس و زایش جامعه‌ی نوین/ بیوگرافی و تطور آثار/ مجلد نخست: 1818 ـ 1841 (3)/ مایکل هاینریش/ کاووس بهزادی

جوانی مفقود شده: مارکس جوان تأثیری بس‌شگرف از خود برجای گذاشت. «مطمئن باش که مهم‌ترین، شاید هم درواقع با یگانه فیلسوف در قید حیات آشنا می‌شویی که در آینده زمانی ‌که قلم در دست به‌گیرد و یا آن‌که سخنرانی کند، تمام نگاه‌ها را در آلمان به‌خود جلب خواهد کرد (…) (او) هنوز مرد جوانی‌ست (حداکثر حدود بیست و چهار سال) که واپسین تیپا را به سیاست و مذهب قرون وسطایی خواهد زد؛ او ژرف‌ترین جدیت فلسفی را با طنز بُرنده و قاطع پیوند می‌دهد، (پیش خودت) مجسم کن روسو، ولتر، هول‌باخ، لسینگ، هاینه و هگل در یک فرد یگانه شده باشند، می‌گویم یگانه، نه درهم‌آمیخته ـ بدین‌رو تو دکتر. مارکس را پیش‌رو داری.» (Hesse 1959: 79f)

ئەو دادگایەی دەسەڵاتی بەسەر هەڵوەشاندنەوەی هێزی میلیشیادا نەبێت، ناتوانرێت بڕیارەکانی بەهەند وەربگیرێن و جێگای متمانەبن. یان ئەتوانین بڵێین ئەو دادگایە بەناچاری دەبێتە پاشکۆ بۆ بەرژەوەندیە سیاسیەکانی ئەو حزب و لایەنانە کە خاوەنی دەسەڵاتن لە پێگەو توانایی هێزی میلیشیاکەیانەوە. ئەمەش لۆژیکی ئەو جۆرە دەسەڵاتانەیە کە بە هیچ جۆرێک ڕێگا نادەن دادگاو هەردامودەزگایەکی تری حکومی سەربەخۆبێت. بۆیە هەر ڕۆژە یاسا و بڕیار و ڕێسایەک بەڕێوە دەبەن.

گفتگو با رادیو نینا
آسو سهامی: اخیرا جمهوری اسلامی به یک رشته تحرکات نظامی و تمرکز نیرو در کردستان ایران بویژه در مرزهای این منطقه اقدام کرده است. این تمرکز نظامی با چه هدفی صورت گرفته است؟ آیا جنگی در پیش است؟ آیا هدف میلیتاریزه کردن بیشتر کردستان و تشدید سرکوب است؟ هدف چیست؟

در حیات 44 ساله جمهوری اسلامی ایران، خیزش معروف به زن زندگی آزادی رخداد سیاسی- اجتماعیِ بزرگ و بی‌سابقه‌ای بود. سه ویژگیِ و سه درسِ اصلیِ آن را از دید خود بیان می‌کنیم.

ویژگی اول: خیزشی خودجوش، مردمی و انقلابی. خیزش خود‌انگیخته بود. دسته‌ای، حزبی، جریانی یا قدرتی، نه در داخل کشور و نه از خارج، آن را به وجود نیاورده بود. رهبری یا هدایت نمی‌کرد. از پیش ‌سازماندهی یا برنامه‌ریزی نکرده بود. تئوری یا ایدئولوزی خاصی، جز امر آزادی، راه‌نمای این جنبش نبود.

فرم یا محتوا ؟- پرسشی اجتماعی، فلسفی، زیبا شناسی. رابطه فرم و محتوا یکی از پرسشهای مهم و کهن تاریخ ادبیات و فلسفه در غرب است. دو مقوله فرم و محتوا مفاهیمی دیالکتیکی ماتریالیستی هستند که وحدت متضاد تمام پدیدهها، ظواهر، و اشیاء را منعکس میکنند. میان فرم و محتوا یک وحدت دیالکتیکی برقرار است. خصوصیات آن دو نسبی است و نه مطلق. نسبی بودن فرم خود را در وابستگی به محتوا در یک اثر یا پدیده نشان میدهد.

امسال تشریفات سالمرگ خمینی جنایتکار از طرف حاکمیت به دهنکجی وسیع مردم در شهرهای ایران به «امام» و مقدسات نظامی که او بنیانگزارش بود تبدیل شد. صدها تن از دختران و پسران آزادیخواه با پرت کردن حجاب اسلامی، این نماد زن‌ستیز حاکمیت، در برخی از میادین شهرهای بزرگ ایران با اجرای رقص‌های گروهی و موزیک شاد گرد هم آمدند و دستاوردهای خیزش سراسری خود را که با قتل مهسا امینی جرقه آن زده شد، گرامی داشتند.

( جایگاه و اهمییت ِ اینهمانی و این نه آنی در ماتریالیسم ِ دیالکتیک و تاریخی) این همانی و این نه آنی یک اصل ِ مهم ِ دیالکتیک ِ ماتریالیستی و تاریخی، و محصول یا منتجه ی نفی و اثبات ِتکامل یابانه ی ِماده ی در حرکت است. این اصل ِ مهم ِ دیالکتیکی نقش ِ تعیین کننده در حرکت ِ تکاملی ِ ماده هم در طبیعت( تاریخ ِ طبیعت و پدیده های طبیعی) وهم درجامعه وتاریخ ِانسانی به مثابه ِ وحدتی مادی سیستمی وکلییتی همبسته دارد.وحدتی مادی- سیستمی که دربردارنده و فراگیرنده ی بی نهایت فرایند ِپیوست وگسست ها وگذارهای متوالی ِ تاریخن به هم پیوسته از« این همان» به « این نه آن» در اشکال ِ متنوع و کثیرالابعاد ِ تعین مند ِ ماده ی درحرکت است.اینهمانی واین نه آنی همان فرایند ِبی آغاز و پایان ِبه هم متصلی است که در ریاضیات هم، دروجه ِعام ِآن درمثبت ِبی نهایت،صفر،و منفی ِ بی نهایت بازتاب یافته و نمایش داده می شود.

 کلائوس شوآب مدت‌ها قبل از منفجر کردن نیروگاه برق آبی کاخوفکا، یعنی بلافاصله پس از شروع عملیات نظامی ویژۀ روسیه در اوکراین به صراحت اعلام کرد که اوکراین به «نخستین کشور صفرسازی بزرگ» تبدیل خواهد شد. و همدستان وی همچنین مسیرهایی را که در آن انجام خواهد شد، مشخص کردند: ۱- غیرصنعتی کردن به منظور «کاهش انتشار کربن» و بهبود محیط زیست (تخریب زیرساخت‌ها، صنایع، اقتصاد با ابزار نظامی)؛ ۲- حذف حاکمیت ملی بر سرزمین؛ ۳- کاهش جمعیت، در درجۀ اول معلولان - سالمندان، کودکان، مادران جوان؛

 امسال، قطر، بدون هیچ رای مخالفی، به ریاست کنفرانس سراسری سازمان جهانی کار (ILO) برگزیده شد. این کنفرانس که از ۵ تا ۱۶ ژوئن برگزار می شود، قرار است که طبق معمول به مجموعه ای از گزارشات نهادهای این سازمان در کشورهای گوناگون رسیدگی کند و مواردی را برای تحقیق و یا بررسی بیشتر مصوب کند.  مقامات سازمان جهانی کار پس از امضای توافق نامه ای با مقامات قطر، و پس از پرداخت کمک های مالی دولت قطر به این سازمان!، ظاهرا دیگر دلیلی برای ممانعت از انتخاب شدن قطر پیدا نکردند.

 گفتگو با رادیو نینا;  آسو سهامی: اخیرا جمهوری اسلامی به یک رشته تحرکات نظامی و تمرکز نیرو در کردستان ایران بویژه در مرزهای این منطقه اقدام کرده است. این تمرکز نظامی با چه هدفی صورت گرفته است؟ آیا جنگی در پیش است؟ آیا هدف میلیتاریزه کردن بیشتر کردستان و تشدید سرکوب است؟ هدف چیست؟  مظفر محمدی: اجازه بدهید اول و مقدمتا، و مختصر زمینه های اصلی تحرکات نظامی و سیاسی و امنیتی رژیم در کردستان را یادیوری کنم. کردستان بیشتر از نقاط دیگر ایران در طول حیات جمهوری اسلامی میلیتاریزه بوده و تمرکز نیرو در این منطقه همیشه وجود داشته است. چرا؟

ناصر بابامیری: یادداشتی کوتاه پیرامون نمایندگان دمکراتها و چپ رفرمیست در پارلمان بروکسل در سدد مصادره انقلاب ایران!: طی چند روز گذشته تیمی از رهبران احزاب ناسیونالیست کرد ایران متشکل از آقایان علیزاده دبیر اول کومله شاخه منشعب از حکا، سیامک معینی از رهبری پژاک و مصطفی هجری دبیر اول حزب دمکرات کردستان ایران، همراه با طیفی از دیگر سازمانها و فعالان اجتماعی ایران که گویا از سوی فراکسیون حزب چپ و سبز در کنفرانس بروکسل دعوت شده بودند حضور یافتند و سخنرانی نمودند. از میان دعوت شدگان به این کنفرانس بروکسل، ابراهیم علیزاده فرموله تر از بقیه حول "خیزش مهسا!" و "انقلاب ژینا!" با محوریت شعار تو خالی پوپولیستی "زن زندگی آزادی" حرف زد.

 «باری اندر سرزمین عجایب که ایران نامیدندی و در آن قلیلی از خودی ها از شدت دارایی در حال انفجارندندی و کثیری از نداری در حال موتندی، ناگهان صدا و سیمای متحجر اسلامی برای ادامه وضع موجود، همچون غریقی به خس و خاشاک آویزان می شودندی و مناظره های تابناک برگزار کردندی»  این نهاد حکومتی که زیر چنگ رهبر اداره می شود، ناگهان بفکر باز کردن فضا و برگزاری میزگردها و مناظره های زنده می افتد و طرفداران سرسخت اقتصاد «مقاومتی» و اقتصاد «آزاد» را در مقابل یکدیگر می نشاند تا شاید با بر سر و کله یکدیگر کوبیدن، راه نجاتی برای بقای تقدس و حاکمیت سرمایه در ایران بیابند (۱)!

این مقاله، ٨ ژانویه ١٩٩٨، در هفته‌نامه‌ی ایتالیایی اسپرسو به مناسبت صد‌و‌چهلمین سالگرد انتشار مانیفست حزب كمونیست به چاپ رسیده است. این متن به مناسبت دویستمین سالگرد تولد کارل مارکس، در سال ۲۰۱۸ به فارسی ترجمه شده است. شاید نتوان ادعا کرد كه چند صفحه یک متنِ زیبا به خودی خود بتواند چهره‌ی جهان را تغییر دهد. تمامی اثر دانته برای پدید آوردن یك امپراطورِ مقدس رومی برای تمامی بخش‌های ایتالیا كافی نبود. با این همه، وقتی از متن مانیفست حزب كمونیست سخن می‌گوییم، كه ماركس و انگلس در ١٨٤٨ انتشار دادند و بدون تردید بر دو قرنِ نوزدهم و بیستم فراوان تاثیر‌گذار بود، من فكر می‌كنم كه آن را می‌باید از دیدگاه كیفیتِ ادبی‌، یا دست کم، به خاطر ساختارِ سخنورانه و استدلالی‌اش، دوباره خواند.

موانع برای مهاجران، چراغ سبز برای کالاها: بحران ها می گذرند، اما یک واقعیت همچنان ماندگار باقی می ماند: اصل گرایش اروپا به تجارت آزاد، همچنان به نابودی مشاغل صنعتی در فرانسه دامن می زند. در حالی که دولت ها مراقبت های خود از مرزها برای سد کردن موج مهاجرت را تشدید می کنند، آنچه ضرورت فوری به شمار می رود، مبارزه با دامپینگ اجتماعی ( کاهش بهای کالا از طریق کاهش دستمزدها م) به کمک باز گرداندن تعرفه های گمرکی است که از اواخر دهه ی ۱۹۸۰ شدیدآ کاهش یافته است.