مقالهای از کاوه عباسیان شرکت کنندهی برنامهی این هفتهی پرگار: اینکه فیلمساز معتبر و جهانی شدهای همچون اصغر فرهادی در عرض چشم به هم زدنی از مایه افتخار ملی به موضوع غضب بخش قابل توجهی از جامعهی ایرانی تبدیل میشود، توجیه و تفسیر سادهای ندارد. مگر همین ایرانیان نبودند که دسته جمعی تا پاسی از شب پای پخش مستقیم مراسم اسکار مینشستند تا فرهادی را همچون تیم فوتبال کشورشان تشویق کنند و تصاحب اسکارش را جشن بگیرند؟
سعاد الصباح: مشکل بزرگِ تو این است
مشکل بزرگِ تو این است
مشکل بزرگِ تو این است، دوستِ من!
که در حافظهات
افکارِ کهنه را انبار کردهای
از سرودە های شاعر انقلابی سلیمان قاسمیانی
من از فوتبال خوشم می آید
بخاطر نشاطی کە در تنم می دواند
و موجهای اندورفین
مرسدس سوسا: خواهران و برادرانم
تقدیم به کارگارن نفت: مرسدس سوسا: ( ۱۹۳۵- ۲۰۰۹) مشهورترین خوانندهٔ آرژانتینی، «صدای مردم» و نوای مبارزات آمریکای لاتین بود، ترانههای بومی آمریکای جنوبی را به گوش جهانیان میرساند و «صدای بیصدایان» لقب گرفت. مرسدس سوسا در جنبش ترانهخوانی نوین آمریکای لاتین به ویژه آرژانتین نقش بسیار مهمی داشت و نزدیک به ۴۰ آلبوم به یادگار گذاشتهاست
رولندو آلارکون: آهنگ به سوی اعتصاب رفقا
تقدیم به کارگارن اعتصابی نفت: "از اعتصاب و همبستگی سراسری کارگران پروژهای و پیمانکاریهای صنایع نفت، نیروگاهها و پتروشیمی حمایت میکنیم: اعتصاب سراسری، متحد و نیرومند کارگران پروژه ای و پیمانکاری صنایع نفت و پتروشیمی محصول مطالبات و ارادۀ مشترک آنها برای دستیابی به خواستهایشان، همچنین به میدان آمدن کارگران رسمی و اعلام پشتیبانی از خواستهای مشترک همدیگر، همچون سیل خروشانی به راه افتاده و پرتوان ادامه دارد. این اعتصاب بزرگ کارگری ناشی از شرایط بسیار بد محیط های کار در صنایع نفت و گاز و همچنین حقوق و دستمزد ناچیز میباشد"
متن ترانهی نرمال، از توماج
بله بله قربان، زندگی نرماله
یه سال کار گارگر یه شب شام کفاره
بله چشم قربان زندگی نرماله
بجز اینم نمیگیم مبادا که جرم باشه
بله بله قربان، زندگی نرماله
در اندوه مرگ دو کارگر معدن نمک گرمسار
پیش از این می دانستیم
معدن
زغال هایش
نان سفره هامان نخواهد شد
و نفس مرگ
دهان بد بوی مرگ
به پشت گردن سیاهمان می خورد
غاده السمان: به خانه من اگر آمدی
به خانه من اگر آمدی
برایم
*مداد بیاور، مداد سیاه!*
میخواهم روی چهرهام خط بکشم
تا به جرم زیبایی در قفس نیفتم،
تأثیر انقلاب اکتبر بر شاعران و روشنفکران ایران
« حافظ موسوی : بخش مهمی از شعر مشروطه تحتتاثیر پیروزی انقلاب اکتبر و نفوذ مارکسیسم لنینیسم در بین روشنفکران ایران، بهبیان مستقیم رنجهای دهقانان، کارگران و سایر زحمتکشان و طرح مطالبات آنها اختصاص یافته است. مضمون اغلب این نوع اشعار، دعوت کارگران و سایر زحمتکشان به مبارزه طبقاتی است. از ابوالقاسم لاهوتی که بگذریم، فرخییزدی شاخصترین شاعری است که آگاهانه و بهکرات از مبارزه طبقاتی و انقلاب سوسیالیستی سخن گفته است.»
هنر انقلابی و انقلاب هنری در مکزیک
پرویز جاهد - نمایشگاه هنر انقلابی مکزیک، مکزیکی را نشان میدهد که الهامبخش نقاشان و عکاسان مدرن و روشنفکران اوایل قرن بیستم شد. گزارشی از این نمایشگاه. مکزیک اوایل قرن بیستم، یکی از خاستگاه های مهم هنر مدرن بود. ارتباط تنگاتنگ و خلاقانهای که بین هنرمندان اروپایی و آمریکایی و هنرمندان مکزیکی وجود داشت، نه تنها برای شکلگیری جریانهای مدرن هنری در مکزیک مؤثر بود بلکه الهامبخش بسیاری از هنرمندان سورئالیست اروپایی از جمله آندره برتون و آنتونن آرتو، شاعر و نمایشنامهنویس مشهور فرانسوی گردید.
شاعری که انقلاب را انتخاب کرد
رنه دپستر هنگامی که در سال ۱۹۴۵ آندره بروتون را در هائیتی ملاقات می کند و اولین مجموعه ی اشعارش را به چاپ می رساند، بیست سال هم ندارد. پس از شرکت در جنبشی که در سال ۱۹۴۶ به دیکتاتوری پرزیدنت الی لسکو پایان می دهد و به سرعت فرد قدرتمند دیگری جانشین وی می شود، فعال جوان کمونیست به پاریس فرار می کند و به سیر و سفر می پردازد. پابلو نرودا، ناظم حکمت یا ارنستو«چه» گوارا، و از بین کارائیبی ها ، ادوارد گلیسان، امه سزر، فرانتس فانون و ژان پرایس- مارس را ملاقات می کند (۱).
جمشید هادیان: و سرود انترناسیونال بدنیا آمد!
در پست زیر ابتدا مقدمه من بر ترجمه نسخه اصلی فرانسه انترناسیونال، بعد از آن خود ترجمه، و در آخر مقاله موجز لنین در معرفی اوژن پاتیه سراینده انترناسیونال را می خوانید.
و سرود انترناسیونال بدنیا آمد!
مقدمه مترجم (جمشید هادیان)
هر کجا که باشد برای من یکسان است
در اسکلههای سییرالئون
در پنبهزارهای آلاباما
در معادن الماس کیمبرلی
در تپههای قهوهزار هائیتی