کارگران پتروشیمی ماهشهر اعتصاب کردند؛ تجمع معترضان در گالیکش گلستان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

احضار مهتاب نصیرپور، هنرمند و بازیگر تئاتر، به دادسرای زندان اوین: مهتاب نصیرپور، هنرمند و بازیگر تئاتر ایران، می‌گوید که به بازپرسی دادسرای زندان اوین احضار شده است. او روز یکشنبه تصویری از برگه احضاریه خود را در اینستاگرام منتشر کرد که بر اساس آن، باید روز ۲۷ دی‌ماه به شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کند.دلیل احضار خانم نصیرپور در این احضاریه، «پاسخ به اتهام انتسابی» عنوان شده است.این بازیگر سرشناس تئاتر در جریان اعتراضات مردمی اخیر با انتشار پست‌هایی در صفحه اینستاگرام خود از معترضان از جمله هنرمندان بازداشت‌شده نظیر ترانه علیدوستی حمایت کرده و حتی در تجمع مقابل زندان اوین برای پیگیری وضعیت خانم علیدوستی شرکت کرده بود.

یکی از آخرین پست‌های اینستاگرام مهتاب نصیرپور یادداشتی از این هنرمند است که پس از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو معترض بازداشتی، منتشر شده است. کارگران شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی ماهشهر روز یک‌شنبه، ۲۵ دی در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و بی‌توجهی به خواست‌های آن‌ها از سوی کارفرمایان اعتصاب کردند.

https://twitter.com/i/status/1614572977990909952

فایل صوتی مجید کاظمی، معترض محکوم به اعدام
به تازگی فایلی صوتی از یک مکالمه تلفنی مجید کاظمی، از معترضان زندانی محکوم به اعدام، منتشر شده که در آن آقای کاظمی خطاب به شخصی که گفته می‌شود نامزد اوست، تلویحاً می‌گوید اگر «شُل بگیرید» حکم اعدام اجرا خواهد شد. به‌ظاهر این فایل مربوط به چهار روز پیش است.دیروز اعلام شد که مجید کاظمی به سلول انفرادی منتقل شده است. او به همراه دو معترض دیگر بازداشت‌شده در پرونده‌ موسوم به «خانه اصفهان» در دادگاه انقلاب به «محاربه» متهم و به اعدام محکوم شده است. با این حال آقای کاظمی اتهاماتش را رد کرده و گفته این حکم براساس «اخذ اعترافات اجباری تحت شکنجه» صادر شده است.

حامیان مولوی گرگیج در شهر گالیکش استان گلستان تجمع کردند
حامیان مولوی گرگیج، روحانی بانفوذ اهل سنت استان گلستان، روز یک‌شنبه، ۲۵ دی با تجمع در مقابل خانه او در شهر گالیکش، خواهان لغو احضار این روحانی اهل سنت به «دادگاه ویژه روحانیت» شدند.به گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، حامیان محمدحسین گرگیج مشهور به «مولوی گرگیج» که شمار آن‌ها به صد نفر می‌رسید در تجمع روز یک شنبه شعارهایی در حمایت از امام جمعه گالگیش سردادند.تجمع امروز در واکنش به احضار تلفنی آقای گرگیج در روزهای گذشته برای حضور او در دادگاه ویژه روحانیت صورت گرفته است. بر اساس گزارش‌ها این روحانی تاکنون به این دادگاه مراجعه نکرده است.

امیر نصر آزادانی، فوتبالیست بازداشت‌شده در اصفهان در یک فایل صوتی که از زندان مرکزی این شهر منتشر کرده با اشاره به شرایط سخت خود در زندان، خواستار ادامه حمایت مردم به‌ویژه فوتبالیست‌ها از خود شده است. او در این فایل صوتی تاکید می‌کند که «مستحق» حکم صادرشده علیه خود نیست.

امیر نصر آزادانی از سوی دادگاه انقلاب به‌ عنوان یکی از متهمان پرونده «خانه اصفهان» معرفی و به ۲۶ سال زندان محکوم شده است.در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» که در پی کشته شدن یک سرهنگ نیروی انتظامی و دو عضو «بسیج» باز شده است، سه معترض بازداشت‌شده به «محاربه» متهم و به اعدام محکوم شده‌اند.

محکومیت چند معترض دیگر به زندان و تبعید
دادگاه‌های انقلاب در شهرهای مختلف ایران، احکام سنگینی را علیه شمار دیگری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری صادر کرده است.به گزارش «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان»، مهدی سبزه‌‌پرور، ۲۸ ساله که یکم مهر در تجمعات مهرشهر کرج بازداشت شده بود به پنج سال حبس و دو سال تبعید محکوم شده است.در همین حال حکم نازلی سعیدی نیز حکم ۱۵ ماه زندان و دو سال ممنوع‌الخروجی دریافت کرده است. حکم حبس در حالی برای این دانشجوی پزشکی تبریز صادر شده است که پزشکان به دلیل بیماری زمینه‌ای، تشخیص به عدم تحمل حبس برای او داده‌‌اند.خانم سعیدی، چهارم آبان به دلیل برداشتن حجاب و حمل تراکت در تبریز بازداشت و به مدت ۵۶ روز مورد بازجویی قرار گرفت. اتهامات او «اجتماع و تبانی با اغتشاشگران برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» اعلام شده است.بهزاد قدیری، دانشجوی دندانپزشکی بیرجند نیز ۱۴ مهر و چند روز پس از شرکت در یک تجمع مجوزدار در دانشگاه با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد و دادگاه علاوه بر سه سال و سه ماه حبس، حکم به ۵۰ ضربه شلاق به او داده است.حکم چهار سال حبس امین امانت، از فعالان حوزه چاپ و نشر نیز با اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه تائید شده است. آقای امانت روز ۱۶ مهر در تهران بازداشت شد.

شعارهای شبانه در هشت منطقه تهران؛ اعتراضات در خوابگاه‌های دانشجویی
مناطق مختلف تهران از جمله بلوار فردوس، اباذر، شهر زیبا، کوی بیمه و اکباتان، وردآورد، یافت‌آباد، سهروردی، مجیدیه و لویزان شامگاه شنبه شاهد شعارهای شبانه ضد حکومتی و «پخش آژیر انقلاب» به عنوان اعتراضی نمادین بود.تعدادی از خوابگاه‌های دانشجویی پایتخت از جمله خوابگاه دختران دانشگاه تهران هم صحنه با برپایی اعتراضات شبانه و شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» دانشجویان بودند.

بلوار فردوس در غرب تهران شامگاه یک‌شنبه بیست و چهارم دی ماه شاهد شعارهای شبانه ضد حکومتی بود. جمعی از مردم معترض در شعارهای خود علیه جمهوری اسلامی از جمله شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک»، «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

جمعی از معترضان نیز شامگاه شنبه در محله اباذر، واقع در غرب تهران، به سردادن شعارهای شبانه پرداختند. «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «مرگ بر بسیجی» و «مرگ بر سپاهی» از جمله شعارهای معترضان در محله اباذر بود.در شهر زیبا نیز جمعی از معترضان شامگاه شنبه به سردادن شعارهای شبانه و از جمله شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» پرداختند.کوی بیمه و شهرک اکباتان دو منطقه مسکونی همجوار در غرب تهران نیز شامگاه شنبه شاهد شعارهای شبانه جمعی از مردم بود.«مرگ بر دیکتاتور»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم» از جمله شعارهای شبانه معترضان در این منطقه بود.

جمعی از معترضان نیز در منطقه پونک، در شمال غربی تهران، نیز شعارهای شبانه از جمله شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.منطقه وردآورد، غربی‌ترین منطقه شهر تهران، نیز شامگاه شنبه شاهد شعارهای شبانه جمعی از مردم معترض بود. «مرگ بر جمهوری اسلامی» از جمله شعارهای معترضان در این منطقه بود.مجیدیه در شرق تهران هم شنبه شب شاهد شعارهای شبانه معترضان از داخل خانه‌ها فراز مجتمع‌های مسکونی بود. معترضان در مجیدیه شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.در لویزان نیز جمعی از مردم شامگاه شنبه از داخل خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی خود به سردادن شعارهایی چون «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «عمامه رهبری، وقتشه که بپری»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» سردادند.گسترش سردادن شعارهای شبانه و ضد حکومتی به لویزان طی چند شب گذشته درحالی است که بخش گسترده‌ای از ساختمان‌های مسکونی این منطقه محل سکونت یا خانه‌های سازمانی نیروهای نظامی است.

اعتراضات در خوابگاه‌های دانشجویی

بسیاری از خوابگاه‌های دانشجویی در تهران نیز شامگاه شنبه به صحنه اعتراضات و شعارهای شبانه علیه جمهوری اسلامی تبدیل شدند. دانشجویان معترض از جمله در خوابگاه دختران چمران دانشگاه تهران با همراهی جمعی از مردم ساکن ساختمان‌های همسایه اقدام به سردادن شعارهای اعتراض کردند.«فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی»، «مرگ بر دیکتاتور»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» از جمله شعارهای دانشجویان و مردم معترض در محدوده این خوابگاه بود.معترضان همچنین در منطقه شانزده تهران و همچنین یافت‌آباد در منطقه هفده و سهروردی در منطقه هفت تهران اقدام به پخش «آژیر انقلاب» کردند. شهر صدای شیراز نیز شامگاه شنبه شاهد پخش «آژیر انقلاب» بود.

پخش «آژیر انقلاب» در جریان اعتراضات سراسری گسترش یافته و در مناطق مختلف تهران و دیگر شهرهای ایران معترضان از آن به عنوان اعتراضی نمادین استفاده می‌کنند.هاشم موذن‌زاده، جراح عمومی، فعال صنفی پزشکان و مدیر مسئول پایگاه خبری «پزشکان و قانون» (پالنا) که اوایل آبان‌ماه امسال در جریان اعتراضات سراسری توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، به چهار سال حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، این حکم در مرحله بدوی صادر شده و در صورت تایید آن در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی سه سال حبس برای دکتر موذن‌زاده قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، دادگاه انقلاب تهران آقای موذن‌زاده را برای اتهام‌هایی نظیر «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و نیز «تبلیغ علیه نظام» محاکمه کرده است.همچنین، «دو سال ممنوعیت خروج از کشور، عضویت در احزاب، دسته‌‌جات و گروه‌‌های سیاسی و اجتماعی و فعالیت در فضای مجازی» به عنوان مجازات تکمیلی برای این جراح عمومی و فعال صنفی در نظر گرفته شده است.