تظاهرات ایرانیان در استراسبورگ در حضور رئیس پارلمان اروپا

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رئیس پارلمان اروپا میان ایرانیان تظاهرکننده در استراسبورگ فرانسه حضور یافت و گفت که اتحادیه اروپا آن‌ها را تنها نخواهد گذاشت. تظاهرکنندگان خواهان قرار دادن سپاه پاسداران در لیست "سازمان‌های تروریستی" اتحادیه اروپا هستند. هزاران تن از ایرانیان ساکن شهرها و کشورهای اروپایی که از یک روز قبل راهی استراسبورگ فرانسه شده بودند، از ظهر دوشنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی‌ماه) در این شهر و در نزدیکی پارلمان اروپا دست به تجمع زدند. شعار «زن، زندگی، آزادی» روی برج ایفل

بسیاری جریان‌های اپوزیسیون خارج از کشور، شخصیت‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی و نیز انجمن خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی از این تجمع بزرگ و خواست قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست "سازمان‌های تروریستی" حمایت کرده‌اند.
این تجمع با شعارهای مداوم علیه جمهوری اسلامی و رهبر آن، علی خامنه‌ای و نیز شعر و سرودخوانی در حمایت از مبارزه مردم ایران زیر شعار "زن، زندگی، آزادی" توأم بود.
شاهدان عینی می‌گویند، به دلیل تجمع بزرگ ایرانیان، شهر استراسبورگ با ترافیک شدید روبرو شد و پلیس چنین تجمع عظیمی را پیش‌بینی نکرده بود.
مهدی کیان‌پور،‌ کاربر توییتر در این رابطه نوشت: «استراسبورگ قفل شده از جمعیت، پلیس پیش‌بینی نکرده بود. الان نیم ساعته نمیتونیم تکون بخوریم به سمت پارلمان»
پارلمان اروپا قرار است امروز دوشنبه ۱۶ ژانویه جلسه ویژه برای ایران و در رابطه با بررسی طرح تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران تشکیل دهد. تجمع‌کنندگان خواهان آن هستند تا پارلمان اروپا سپاه پاسداران را در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دهد.
روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در جمع ایرانیان حاضر شد و در مورد خواست تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران گفت: «مقامات ایران موفق نخواهند شد مردم را تا ابد در زنجیر نگه دارند و باید پاسخگوی اعمال خود باشند.»
خانم متسولا خطاب به تظاهرکنندگان افزود: «شما در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید و تاریخ‌ساز خواهید شد و ما شما را تنها نخواهیم گذارد.»
علی کریمی، فوتبالیست معروف ایرانی در پیامی از تجمع‌کنندگان تشکر کرده و گفته است، گویی در میان ایرانیان حاضر در استراسبورگ است.
دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک گفت که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران در امن‌تر کردن جهان کمک می‌کند.
دانیال ایلخانی‌پور، نماینده پارلمان ایالتی هامبورگ در آلمان در رابطه با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: «وقت تعلل به پایان رسیده است. اروپا باید تصمیم بگیرد که آیا در سمت جمهوری اسلامی ایستاده یا در کنار مردم ایران.» او افزود که "در این مسئله دیگر بی‌طرفی وجود ندارد".
برگزارکنندگان گفتند که تنها در عرض سه هفته این تجمع موفق را سازماندهی کرده‌اند و تجمع بعدی در ۲۵ فوریه در پاریس برگزار خواهد شد.
این تجمع حدود ساعت ۱۶ به وقت استراسبورگ پایان یافت.

تجمع بزرگ ایرانیان ساکن اروپا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در سیاهه گروه‌های تروریستی امروز دوشنبه شانزدهم ژانویه / بیست و ششم دی‌ماه، در برابر مقر پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه برگزار شد.
در این گردهمایی تاریخی که با شرکت هزاران نفر از ایرانیان مقیم کشورهای مختلف اروپایی و با وجود سرما و بارندگی شکل گرفت، روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا ضمن سپاسگزاری از حاضران و با یادآوری مقاومت چند ماهه مردمی در ایران گفت:
صد و بیست روز، مدتی طولانی است، اما من از طرف پارلمان اروپا و پانصد میلیون شهروند اروپایی اینجا آمدم تا بگویم که ما با شما هستیم و شما را تنها نخواهیم گذاشت، و این که مردان، زنان و دانشجویانی که در ایران به پا خاسته‌اند، الهام‌بخش جهانیان بوده‌اند.
وی وعده داد:
ما جامعه بین‌الملل را به واکنش جدی در برابر تروری که حکومت (ایران) علیه مردم در خیابان در پیش گرفته وامی‌داریم. باید که واکنش جهانی قاطعی نشان داده شود. آنهایی که مسئول کشتارها و اعدام‌ها بوده‌اند، آنهایی که مردم آزاد را تا ابد در زنجیر می‌خواهند، لازم است که پاسخگو باشند. باید تحریم‌های بیشتری اعمال شود و آنها نباید بی‌کیفر بمانند.
این هفته قرار است موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سیاهه تشکیلات تروریستی در پارلمان اروپا مطرح شود. به همین دلیل هزاران تن از ایرانیان اروپا در پی فراخوان علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، خود را به استراسبورگ رساندند تا از این پیشنهاد حمایت کنند.
به گزارش خبرنگار اعزامی ار.اف.ای به استراسبورگ، خانم متسولا در این گردهمایی بزرگ خطاب به جوانان ایرانی گفت:
فریاد «زن، زندگی، آزادی» شما اکنون در گوشه گوشه گیتی شنیده شده است. شما در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید، شما تاریخ را می‌سازید و پارلمان اروپا نیز در کنار شما می‌ایستد.
در این مراسم چند تن از شخصیت‌های مختلف از جمله علیرضا آخوندی سخنرانی کرده و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی همچون آهنگ معورف «برای» پخش شد.
راهپیمایان با سر دادن شعار، حمل پلاکارد و عکس‌های کشته‌شدگان و اعدامیان و نیز با برافراشتن پرچم ایران با نقش شیر و خورشید، بار دیگر همبستگی خود با خیزش مردمی در داخل کشور را نشان دادند.