اعتراضات در ایران؛ درگیری شدید در سنندج و ادامه اعتراضات در سقز

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

شعار زن، زندگی، آزادی در ماراتن شیکاگو: روز نهم اکتبر در ماراتن شیکاگو تعدادی از شرکت‌کنندگان و تماشاگران با پوشیدن لباس و در دست داشتن پلاکاردهایی که نام مهسا امینی روی آنها نوشته شده بود، حضور پیدا کردند.در تصاویری که از این مسابقه ماراتن منتشر شده، عده‌ای از شرکت‌کنندگان و تماشاگران دیده می‌شوند که حروف نام مهسا امینی را بر لباس‌هایشان نوشته و در کنار یکدیگر ایستاده‌اند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خبر از انتقال اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه دو معلم دستگیر شده در روزهای اخیر از زندان مریوان به تهران داده است.

بنا بر اعلام این تشکل صنفی معلمان آقای لطفی در روز شنبه ۱۶ مهرماه و در پی حمله نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت شده بود.
مسعود نیکخواه نیز پس از احضار از سوی نهادهای امنیتی بازداشت گردیده بود.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران می‌گوید که این دو معلم بازداشت شده روز یکشنبه به تهران و بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند.
آتش شاکرمی، خاله نیکا شاکرمی که در روزهای گذشته همراه با همسرش مجبور به انجام مصاحبه تلویزیونی شده بودند در پستی در صفحه اینستاگرام خودش از آزادی‌اش خبر داده و نوشته است: «ما به زنده نگاه داشتن ِ راستی و زیبایی ادامه می دهیم».
وی نوشته است که «زندگی تمام نمی شود، اما؛ ما دیگر هرگز انسان های پیش از مرگ ِ نیکا نخواهیم شد.»
آتش شاکرمی نوشته است: «میدانم دلنگران حال من هم بوده اید. اگر بگویم خوبم به رنج خود و آنچه بر من گذشته و زیسته ام اهانت کرده ام. خوب نیستم. خوب نخواهم شد.اما زنده ام. در سلامت جسمی هستم. در خانه ام هستم.»
بیشتر بخوانید: مادر نیکا شاکرمی: می‌خواستند از من اعتراف بگیرند و بگویند خودکشی بوده

ادامه اعتراضات در سقز
ویدیوهایی که شامگاه ۱۷ مهرماه از سقز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان هنگام شب در برخی نقاط شهر آتش روشن کرده‌اند. سقز شهر زادگاه مهسا امینی است.

درگیری و صدای تیراندازی در شهر سنندج
ویدیوهایی از سنندج منتشر شده که گفته می‌شود کمربندی است. در یکی از ویدیوها تصویربردار در مکان مرتفعی ایستاده که نور و صدای تیراندازی شنیده می‌شود.
کسی که روی ویدیو صحبت می‌کند می‌گوید: «آخرتان است.» زمان ویدیوها ۱۷ مهر عنوان شده است.در ویدیوی دیگری که از بلوار ۲۸ دی منتشر شده شعار «مرگ بر دیکتاتور» شنیده می شود.

داریوش پس از لغو نیمه‌کاره کنسرت: برای پلیس لندن متاسفم
داریوش اقبالی پس از لغو کنسرت در لندن در ویدیویی گفت که «لندن می‌بایست امن‌تر باشد» و برای پلیس ابراز تاسف کرد. او افزود که برای کسانی که مسئولیت‌شان را به درستی انجام نداده‌اند و موجب شده‌اند مردم کنسرت را نیمه‌کاره رها کنند «بسیار متاسف» است.در پی قطع کنسرت داریوش اقبالی در لندن، پلیس منطقه همرسمیت و فولهام با انتشار بیانیه‌ای علت این تصمیم را «دریافت تهدید از سوی منابع ناشناس» عنوان کرد.بر اساس بیانیه منتشر شده در توییتر، پلیس در ساعت ۲۰:۰۶ یکشنبه، پیامی تهدیدآمیز در رابطه با یک مرکز اجرای موسیقی دریافت کرد و احتمال داده شد که این تهدید مربوط به سالن اونتیم آپولو است.بنا بر این بیانیه، با این که مدرکی مبنی بر جدی بودن این تهدید وجود نداشت ماموران پلیس در ساعت ۲۰:۲۱ به سالن مراجعه کردند و برگزارکنندگان به آنها گفتند که تحرکات مشکوکی را مشاهده نکرده‌اند.به نوشته بیانیه پلیس، در نهایت مدیریت سالن در ساعت ۲۰:۴۰ دقیقه تصمیم گرفت به عنوان اقدامی احتیاط آمیز محل برگزاری کنسرت را تخلیه کند.به گفته یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی که در محل حاضر بود، پیش از قطع کنسرت داریوش گفت برای دقایقی صحنه را ترک می‌کند و سپس از حاضران خواسته شد که به سرعت سالن را ترک کنند.پس از قطع کنسرت، گروهی از ایرانیان در مقابل این سالن جمع شدند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.
بی‌بی‌سی
************
دویچه وله: اعتراضات شبانه در شهرها؛ استقرار کاروان سپاه در مرز بانه
شعار مرگ بر دیکتاتور در شهرها طنین‌انداز است. شبکه‌های اجتماعی از "شورش" در زندان رشت گفته‌اند و دادستان شهر مسئله را درگیری زندانیان با هم خواند. شبکه حقوق بشر کردستان از تدارکات و جابجایی نیروهای سپاه در بانه خبر داد.
در چهارمین هفته اعتراضات ضدحکومتی در ایران، تجمعات، اعتصابات، بازداشت‌ و کشته و زخمی شدن شهروندان در شهرهای مختلف ادامه دارد.
شبکه حقوق بشر کردستان می‌نویسد در اعتراضات شنبه و یکشنبه در مریوان دست کم ۳۰ معترض توسط مأموران ضدشورش زخمی شده‌اند. یک شهروند نیز در محله موسک ۲ در ساعات گذشته توسط این نیروها کشته شده است.
اخباری از ادامه اعتراضات شبانه در شهرهای مختلف ایران، از جمله تهران، سقز، سنندج، مهاباد، کرمانشاه و زنجان منتشر شده است. جو کرمانشاه "جنگی" توصیف شده همراه با صدای تیراندازی از محلات مختلف.
در تازه‌ترین خبر، شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرده که کاروانی از نیروهای زمینی سپاه پاسداران مجهز به ادوات سنگین نظامی در نواحی مرزی بانه با اقلیم کردستان مستقر شدند.این نیروها به کولبران و ساکنان این مناطق هشدار دادند که تا اطلاع ثانوی حق تردد به این مناطق را ندارند.

ناآرامی در زندان لاکان رشت
گزارش‌های تأییدنشده در شبکه‌های اجتماعی، از "شورش" زندانیان در زندان لاکان رشت خبر می‌دهند. دادستان مرکز استان گیلان به خبرگزاری مهر گفته که مسئله یک درگیری و ناشی از اختلافات شخصی در بند ۸ زندان لاکان بوده که محل نگاهداری "محکومان به قصاص قتل عمد" است.
به گفته این مقام قضایی، منازعه و دعوا به راهروی زندان کشیده شده و فضای این بند را با پیوستن سایر زندانیان "متشنج" کرده است. "بخشی از تأسیسات این بند نیز تخریب" شده است.
او افزوده که پلیس در محل حاضر شد و برای آرام کردن زندانیان "از گاز اشک‌آور" استفاده کرد. دلیل دودی که از زندان متصاعد شد نیز "روشن کردن آتش" توسط پلیس برای "کاهش آثار گاز اشک‌آور" اعلام شده است.

"آزادی تمامی دانشجویان بازداشتی" شریف
محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه از آزادی تمامی دانشجویان بازداشتی دانشگاه شریف خبر داده است. ایسنا از قول نوشت به مقام‌های قضایی دستور داده شده تا "با سرعت‌ به همه پرونده‌ها رسیدگی شود و افرادی که اغفال شده‌اند خیلی سریع آزاد شوند."
روز یکشنبه تظاهرات و اعتراضات دانش‌آموزان و دانشجویان در بسیاری از نقاط ایران ادامه یافت و از جمله دانشگاه‌های اراک، قزوین، تهران، گیلان، الزهرا، امیرکبیر، علامه طباطبایی و زنجان را در برگرفت.

نرگس محمدی به یک سال و سه ماه حبس محکوم شد
در بحبوحه اعتراضات سراسری، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در زندان اوین بابت پرونده جدیدی که در زندان گشوده شده توسط شبعه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال و سه ماه حبس تعزیری به همراه سایر مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.
مصطفی نیلی، وکیل او اعلام کرده که این مجازات‌های تکمیلی شامل معرفی ماهانه به فراجا به مدت ۲سال؛ ممنوعیت خروج از کشور به مدت ۲ سال؛ منع عضویت در احزاب، دستجات و گروه‌های سیاسی به مدت ۲ سال و همین طور پاکسازی مناطق از زباله در مناطق خالی سکنه با هماهنگی شهرداری یکی از شهرستان‌ها تحت نظارت حراست آن مرجع به مدت ۳ ماه روزی ۴ ساعت هستند.

استعفای سه مجری صداوسیما
همزمان خبری در مورد استعفای پیمان شیخی، مجید غضنفری و باربد بابایی، سه تن از مجریان و گویندگان صداوسیما منتشر شده است.
دلیل این اقدام "همراهی با مخاطبان و مردم معترض در شرایط کنونی کشور و شنیده نشدن مطالبه‌های آن‌ها توسط مقام‌های حکومتی" خوانده شده است.
حمید فرخ‌نژاد، بازیگر مطرح سینمای ایران اعلام کرد، به علت "اعتراض به وضع موجود، ۱۰ ساعت بازجویی و ممنوع‌الخروج شده است."
در ویدئویی همرسانی‌شده در شبکه‌ها ادعای تکراری مقام‌های حکومتی مبنی بر این که معترضان دست به تخریب اموال عمومی و شخصی می‌زنند به سخره گرفته شده است.

"لغو تورهای گردشگری" چند کشور به مقصد ایران
محسن حاجی‌سعید، رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری از لغو کامل تورهای آلمان، اسپانیا، برزیل و استرالیا به مقصد ایران در پی اعتراضات خبر داده است.
او گفت که این کشورها به دلیل ناآرامی‌های ایران این سفرها را لغو کرده‌اند.
پیش از این وزارت اطلاعات ایران از بازداشت ۹ تبعه خارجی به اتهام "سازماندهی و آموزش" اعتراضات در ایران خبر داده و گفته بود که این افراد از جمله شهروندان فرانسه، ایتالیا، آلمان، هلند و لهستان هستند.
وزارت خارجه آلمان، فرانسه، هلند و اتریش از شهروندان خود و افراد دوتابعیتی خواسته‌اند ایران را ترک کنند و تنها در صورت ضرورت به این کشور بروند.

بلاتکلیفی خبرنگاری که مرگ مهسا امینی را گزارش داد
محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی، خبرنگاری که نخستین بار خبر مرگ مهسا امینی را منتشر کرد یکشنبه ۱۷ مهر در توییتی نوشت: «همسرم در هجدهمین روز بازداشت خود با من تماس گرفت. بازجویی‌های روزانه از او همچنان ادامه دارد ولی هنوز از اتهام نیلوفر و جزئیات پرونده هیچ اطلاعی نداریم.»
۱۸ روز قبل مأموران وزارت اطلاعات با هجوم به خانه این زوج و پس از تفتیش خانه و ضبط کلیه لوازم الکترونیکی از جمله موبایل و لپ تاپ هر دو، نیلوفر حامدی را با خود بردند.
******************
رادیو فردا
اعتراضات در شهرهای مختلف ایران به شب کشیده شد؛ تیراندازی‌‌های شدید در سنندج
دبیر ستاد امر به معروف: سه میلیون داوطلب مقابله با بی‌حجابی را ساماندهی کنیم
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مدعی شد سه میلیون نفر در ایران تمایل دارند به موضوع حجاب و عفاف ورود کنند و آنها را می‌توان برای مقابله با «بی‌حجابی» ساماندهی کرد.
محمدصالح هاشمی گلپایگانی همچنین پیشنهاد جریمه رانندگان تاکسی اینترنتی را داد که زنان بدون حجاب را سوار می‌کنند.
وی اظهار داشت: «چند میلیون راننده تاکسی‌ اینترنتی اگر بدانند که با سوار کردن فرد بی حجاب جریمه می‌شوند بالای ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب در خودروها حل می‌شود و در این صورت ۴ میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر بدون هرگونه تنشی خواهیم داشت.»
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همچنین به نحوه استخدام‌های وزارت آموزش و پرورش اعتراض کرد و آن را نمونه «ظلم و خیانت» توصیف کرد.
این مقام حکومتی گفت: «نمایندگان مجلس در حرکتی سیاسی- انتخاباتی به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند ۲۵ هزار نفر را استخدام و ظرف تنها ۱۸ روز گزینش کند. با این نحوه گزینش، احتمال اینکه معلمانی بی اعتقاد به دین وارد مدارس شوند بالاست و بعد انتظار داریم که خروجی مدارس، دختران باحجاب باشد!»
وزارت خارجه کانادا با افزایش سطح هشدار درباره سفر به ایران آن را به بالاترین مرحله رسانده که دستور به خودداری از سفر شهروندان کانادایی به این مقصد است.
این وزارتخانه خطاب به شهروندان کانادایی گفت: «با توجه شرایط نابسامان امنیتی، تهدید منطقه‌ای تروریسم و احتمال بازداشت خودسرانه از هر سفری به ایران خودداری کنید.»

اعتراض مهدی طارمی به خشونت علیه معترضان در ایران
مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران، روز یکشنبه با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود به خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان در ایران اعتراض کرد.
از آغاز اعتراضات کنونی در ایران بسیاری از چهره‌های ورزشی به حمایت صریح از معترضان پرداخته‌اند از جمله علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران، و سردار آزمون، مهاجم دیگر تیم ملی و باشگاه بایرلورکوزن. اما مهدی طارمی به خاطر شادی پس از گلزنی به تیم اروگوئه در یک بازی دوستانه که در اوج اعتراضات سراسری صورت گرفت، هدف انتقادات بسیاری واقع شد. منتقدان همچنین او را به سکوت در قبال رخدادهای ایران متهم کرده‌اند.
مهدی طارمی در نوشته خود تاکید کرده که از سیاست سر درنمی‌آورد و فقط حرف دل خود را می‌زند .
وی سپس با اشاره به تصاویر سرکوب معترضان نوشته است: «اتفاقات خشونت‌آمیزی که در بعضی ویدیوها می‌بینم باورنکردنی و هولناک است. من به عنوان یک ایرانی که عاشق کشورم هستم به این رفتار اعتراض دارم. خصوصا کتک زدن زنان که بر خلاف دین ما و فرهنگ ماست و انتظار داشتم با این حرکات برخورد شود.»
اعتراضات مردمی در سنندج، مرکز استان کردستان ایران، شامگاه یکشنبه ۱۷ مهر ادامه یافت در حالی که برخی ویدیوها حاکی از تیراندازی‌های پیاپی در این شهر است.
شماری از ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد معترضان شعارهایی نظیر «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. رادیو فردا نمی‌تواند زمان تهیه این ویدیوها را به‌طور مستقل تایید کند.
اما یکی از این ویدیوها با صدایی در زمینه آن همراه است که گوینده توضیح می‌دهد ویدیو ۱۷ مهر گرفته شده است. این ویدیو که از ارتفاعی مشرف به شهر تهیه شده، گویای تیراندازی‌های شدید در سنندج است.
همچنین هه‌نگاو، گروه دیدبان حقوق بشر در کردستان، گزارش داده که در مناطقی مثل بهاران و کمربندی ۲۵ «یک لحظه صدای رگبار قطع نمی‌شود.»