۱۷ مهر : شورش در زندان لاکان رشت، ادامه شعاردهی و تظاهرات شبانه

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۴۲: شهرهای بیشتری به خیابان آمده اند! بنا بر خبرهای منتشر شده زندانیان لاکان رشت دست به شورش زده و مسئولان زندان را به گروگان گرفته اند. یگان های امداد و ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از سطح شهر جمع آوری شده و بسوی زندان لاکان رشت گسیل شده اند. راه های منتهی به زندان لاکان رشت، بسته شده است و از داخل زندان صدای شلیک گلوله به گوش میرسد. قسمتی از زندان دچار حریق شده است. صدای ماشین های پلیس در اطراف زندان شنیده میشود. زندانیان از درون زندان طلب کمک میکنند.

از سوی تظاهرات شبانه امشب نیز جریان دارد. در تهران مثل شب های گذشته در نقاط مختلف شهر از جمله ولیعصر و گیشا و بزرگراه صیاد، و نازی آباد تظاهرات و شعار دادن در جریان است. امروز دانش آموزان در گیشا شعار میدادند:" ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما". در قروه درگیری شدیدی بین مردم و نیروهای سرکوب رژیم جریان دارد و خطوط تلفن در بسیاری شهرها قطع است. در مهاباد مردم به خیابان آمده و آتش روشن کرده اند و در همبستگی با مردم زاهدان که در هشتم مهرماه مورد یورش و تیراندازی نیروهای حکومت قرار گرفتند و شمار زیادی کشته شدند، شعار میدهند و فریاد مرگ بر دیکتاتور در شهر طنین انداخته است.
در کرمانشاه نیز مردم آتش روشن کرده و شعارهای ضد حکومتی سر میدهند. همچنین در هفت تیر زنجان تظاهرات شبانه برپا شده است. مردم شهرستان ثلاث ‌باباجانی از توابع استان کرمانشاه نیز امشب به تظاهراتهای خیابانی پیوستند. طبق خبرها نیروهای سرکوب با گلوله به مردم شلیک کردند. در یاسوج و اصفهان نیز مردم امشب به خیابان آمدند. در سنندج و سقز نیز مردم در خیابان هستند و آتش روشن کرده و شعار اعتراضی سرمیدهند. در سنندج در مناطق مختلف شهر از جمله در خیابان ۱۲ فروردین درگیری شدید است و در شهرک نایسر سنندج همچنان مردم با سرکوبگران حکومت درگیرند. بنا بر خبرها در شهرستان سنقر دو نفر از معلمان به نامهای علی حسین شمایلی و کیومرث واعظی دستگیر شده اند.
جمهوری اسلامی علاوه بر دستگیری معترضین در خیابان، فعالین و اکتیویست های شناخته شده کارگری، معلمان و فعالین اجتماعی را هدف قرار داده و در این مدت شماری از آنها را دستگیر کرده است. در ایذه مردم به خیابان آمده و خطاب به سرکوبگران فریاد میزنند:"جیره خور، جیره خور". در بومهن مردم با سرکوبگران حکومت درگیر شده و موتور یکی از آنها را آتش زدند. در مشهد امروز مردم در وکیل آباد جمع بودند و شعار میدادند:"توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه"
بنا بر گزارشات شب گذشته در نازی آباد جمعیت زیادی بیرون بودند و درگیری شدید بود و مردم محله را در کنترل داشتند و برخی از ماموران نیروی انتظامی به مردم پیوسته و همراه با آنها شعارهای ضد حکومتی سر دادند. در گزارشی دریافتی شاهدی عینی مینویسد: "به میدان انقلاب رفتیم. تعدادی زن بودیم. حجاب نداشتیم. از وسط انبوه نیروی سرکوب رد شدیم. و جالب اینجا بود که خود نیروهای حکومتی ما را مورد تشویق قرار دادند. مردم نیز هورا میکشیدند و سوت میزدند".
نابود باد حکومت اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۹ اکتبر ۲۰۲۲

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۴۱
۱۷ مهر : دانشگاهها وسیعا در اعتراض و خروشند
امروز ۱۷ مهرماه اعتراضات دانشجویان وسیعا جریان یافت. در این روز دانشجویان در دانشگاه های تربیت مدرس، اراک، امیر کبیر، دانشگاه الزهرا، دانشجویان آزادیخواه دانشگاه قزوین، دانشگاه آزاد قزوین، دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر، دانشجویان دانشگاه تهران مرکز، علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی اراک، دانشکده ادبیات دانشگاه علامه، گیلان، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طبابایی، و دانشگاه باراجین قزوین.
دانشجویان الزهرا شعار زن، زندگی، آزادی را سر دادند و سرود مشهور "بلاچاو" را خواندند. در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه دانشجویان شعار میدادند:"بهش نگین اعتراض، اسمش شده انقلاب". در دانشگاه الزهرا دانشجویان با شعارهای "بسیجی بی‌غیرت داعش ما شمایید" و "می‌کشم می‌کشم هرآنکه خواهرم کشت" به خیابان آمدند.
در این اعتراضات دانشجویان شعار میدادند: "نترسید نترسید ما همه باهم هستیم"، " نه روسری نه تو سری، آزادی و برابری"، "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد"، "مرگ بر دیکتاتور"، "زن، زندگی، آزادی"، و "توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه.،
از سوی دیگر مردم در محلات مختلف در تهران و شهرهای دیگر به خیابان می آیند. در تهران در شهرک ولیعصر مردم یک بسیجی را گوشمالی دادند. در سقز مردم دوباره به خیابان آمده و شعارهای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای سر دادند. در محله اقدسیه مردم تابلوی تبلیغاتی پلیس خادم را به آتش کشیدند. در مشهد نیز جوانان در بلوار وکیل آباد به خیابان آمده اند. در دهگلان، پیرانشهر، کاشان، مردم به خیابان آمده و با به صدا درآمدن بوقهای ممتد خودروها و ایجاد راهبندان آغاز شد. در کرمانشاه مردم به خیابان آمده و شعار مرگ بر دیکتاتور سر میدهند. در کاشان مردم نام میدان حجاب را به "مهسا امینی" تغییر دادند.
همچنین خبرها حاکی از تعطیلی بازار در شهرهای بانه، مریوان، مهاباد و بسیاری از شهرها در دیگر استانها از جمله فردیس کرج، است. مدارس نیز در شهرهای کردستان برای امروز تعطیل اعلام شده است. در برخی مناطق تهران و از جمله عبدل آباد تهران نیز کسبه و شاغلین کار را تعطیل کردند.
شعارنویسی شکل دیگری از اعتراضات مردمی است و در و دیوار رنگ انقلاب بخود گرفته است. امروز در غرب تهران مردم در کف خیابان دست به شعار نویسی زدند. دانش آموزان یک نیروی وسیع اعتراضی در خیابانها هستند. امروز در مشهد دانش آموزان دختر در بلوار پیروزی به خیابان آمدند. شماری بسیاری از آنها بازداشت شده اند.در شهرهای کردستان امروز مدارس تعطیل اعلام شده است و ونهای بدون پلاک برای بازداشت دانش‌آموزان به مدرسه‌ها فرستاده شده اند. در بندرعباس دانش آموزان به خیابان آمده اند و سرکوبگران حکومت آنها را مورد تعقیب قرار دادند. امروز در مهرشهر کرج و بلوار پیروزی مشهد نیز دانش آموزان به خیابان آمدند. در شهرک صنعتی سنندج نیز دانش آموزان دست به راهپیمایی زدند.

نابود باد حکومت اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۷ مهر ۱۴۰۱، ۹ اکتبر ۲۰۲۲
tel:00447435562462
tel:00447435562462