علی کریمی: اینهمه مردن برای زندگی

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعلام همبستگی چهره‌های مطرح با اعتراض‌ها در ایران همچنان ادامه دارد.علی کریمی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران، که از زمان شروع اعتراض‌ها، از معترضان در ایران به صورت تمام‌قد حمایت کرده است، در جدیدترین توییت خود نوشته است: «هیچکس تو تاریخ قد ما واسه یه ذره زندگی اینقدر نمرد.»او در این توییت از هشتگ‌های مهسا امینی و نیکا شاکرمی استفاده کرده است.علی کریمی بابت حمایت‌های صریح خود از اعتراض‌ها در ایران، تاکنون بارها از سوی رسانه‌ها و نهادهای نزدیک به بخش‌های امنیتی جمهوری اسلامی مورد تهدید قرار گرفته است.

از جمله یکی از این موارد، خبرگزاری ''مهر'' روز سه‌شنبه ۱۲ مهر از علی کریمی به عنوان ''یکی از لیدرهای اصلی اغتشاشات اخیر در کشور'' نام برد و نوشت که او به‌دلیل ''هم‌صدایی با دشمن'' و ''تشویق به اغتشاش'' تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

پاسپورت همایون شجریان و سحر دولتشاهی توقیف شد: خبرگزاری ایلنا از توقیف پاسپورت همایون شجریان و سحر دولتشاهی هنگام ورود به ایران خبر داد. این دو، از معترضان در ایران حمایت کرده‌اند. با وجود فشار رسانه‌ها و نهادهای امنیتی اما حمایت چهر‌ه‌های مطرح از معترضان ادامه دارد.خبرگزاری ایلنا روز یکشنبه ۱۷ مهرماه در خبری کوتاه از توقیف پاسپورت همایون شجریان و سحر دولتشاهی خبر داد.ایلنا به نقل از شاهدان عینی نوشته که پاسپورت همایون شجریان و سحر دولتشاهی روز شنبه (۱۶ مهرماه) ''هنگام ورود به ایران در فرودگاه امام خمینی'' تهران توقیف شده است.همایون شجریان، پیشتر در حمایت از معترضان با انتشار پستی در اینستاگرام نوشته بود: «نکشید این مردم رو، این مردم سزاوار زندگی هستند نه مرگ.»او که در این پست از هشتگ‌های مهسا امینی و ''تفنگت را زمین بگذار'' استفاده کرده بود، در ادامه نوشت: «موضع من مشخص بوده و هست، من همیشه در کنار مردم سرزمینم هستم.»سحر دولتشاهی هم از معترضان در ایران حمایت کرده است. او از جمله با انتشار عکس دختر جوان بی‌حجابی که در خیابان، مشت خود را به روی ماموران امنیتی گره کرده بود، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «قلبم سنگفرش پاهایی است که برای بازگرفتن حق آزادی و احترام زن، به سوی تاریکی می‌دوند.»

این بازیگر شناخته‌شده در ادامه افزوده بود: «نامت ماند مهسا. رمز نشد. فاش شد. فریاد شد.»

با ادامه و گسترده‌تر شدن اعتراض‌ها در ایران، فشار جمهوری اسلامی بر چهره‌های شناخته‌شده نیز افزایش یافته است تا از حمایت از اعتراض‌ها دست بردارند و یا مخالفت خود را ابراز نمایند.

 

مهدوی‌کیا: ''می‌بینم آن جشن بزرگ روز آزادی را...!''
مهدی مهدوی‌کیا، ستاره پیشین تیم ملی فوتبال ایران نیز در جدیدترین استوری خود در اینستاگرام، این شعر هوشنگ ابتهاج، شاعر فقید ایرانی را نوشت: «می‌بینم، آن شکفتن شادی را، پرواز بلند آدمیزادی را، آن جشن بزرگ روز آزادی را...!»

او پیشتر نیز بارها صراحتا از معترضان در ایران حمایت کرده بود و در همین راستا، روز ۱۲ مهرماه از سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال المپیک ایران انصراف داد.
بازیکن سابق تیم‌های هامبورگ و آینتراخت فرانکفورت در حساب اینستاگرام خود اشاره کرده بود: «دوستان ورزشی‌نویس، اگر برای تماس‌های شما جوابی ندارم، به این علت است که هیچ ارتباطی در حال حاضر با فوتبال ایران ندارم و دنبال نمی‌کنم. بنابراین هیچ اظهارنظری هم ندارم.»

''همه با هم برای زنان در ایران''
بابک کیهان‌فر، کمک‌مربی ایرانی‌تبار تیم فوتبال اف.اس.فا. ماینتس در بوندس‌لیگای آلمان هم در یک استوری در اینستاگرام، تصویری از خود در کنار نگاه امیری، کمدین ایرانی ساکن آلمان منتشر کرده و نوشته است: «همه با هم برای زنان در ایران.»
گفتنی است بابک کیهان‌فر، متولد شهر ماینتس، پس از الکساندر نوری که تا سال ۲۰۱۷ میلادی مسئولیت سرمربی‌گری تیم فوتب‍ال وردر برمن را به عهده داشت، دومین مربی ایرانی‌تبار در بوندس‌لیگا است.

بی بی سی:
اعتراضات ایران؛ پاسپورت همایون شجریان و سحر دولتشاهی «توقیف شد»
در آغاز چهارمین هفته اعتراض‌ها در ایران، روز شنبه شهرهای مختلف شاهد تجمعات اعتراضی متعددی بود. براساس گزارش‌ها دست‌کم سه نفر در درگیری با نیروهای امنیتی یا به ضرب گلوله کشته شدند که دو نفر از آنها در شهر سنندج جان باختند. یکی از نیروهای لشکر ۲۲ بیت‌المقدس سپاه کردستان هم شنبه شب در جریان اعتراضات کشته شده است. مدارس سنندج روز یکشنبه تعطیل شد. فرمانده انتظامی ایران می‌گوید تا کنون سه مامور فراجا در اعتراضات کشته شده‌اند.
خلاصه
فرمانده انتظامی ایران از کشته شدن سه مامور فراجا در اعتراضات اخیر خبر داد
یک نماینده مجلس ایران: اصلاح شیوه گشت ارشاد در مجلس مطرح نشده است
پاسپورت همایون شجریان و سحر دولتشاهی «توقیف شد»
خبرگزاری ایرنا: شنبه شب «پلی‌آوت شبکه خبر» هک شد
هک شبکه خبر؛ پخش شعار «زن، زندگی، آزادی» در میانه سخنان خامنه‌ای
بزرگترین فدراسیون‌های بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری جهان، خشونت حکومت ایران را محکوم کردند
سازمان حقوق بشر ایران: دستکم ۱۸۵ نفر تاکنون در تظاهرات سراسری کشته شده‌اند

نماینده تبریز از نیروهای انتظامی خواست «غائله را یکباره تمام کنند»
نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی تعداد معترضان را «واقعا اندک» دانست و با اشاره به اعتراضات اخیر از نیروهای انتظامی خواست «این غائله را یکباره تمام کنند».

روح‌ الله متفکر آزاد معترضان را متهم کرد که «می‌خواهند کشور را ملتهب نگه دارند و امکان ایجاد کنند برای دشمن جهت اعمال فشار به ملت ایران از طریق‌ تحریم‌ها و مسائل دیگر».

این نماینده مجلس گفت «عمده ماجرا به اتمام رسیده» و ابراز امیدواری کرد که «همین چند ترقه بازی هم که توسط این عوامل انجام می‌شود با اقتدار ماموران فراجا جمع آوری بشود».

این در حالی است که اعتراضات روز شنبه ۱۶ مهر در نقاط مختلف تهران و شهرهای دیگر ادامه داشت و چند کشته به جا گذاشت.

وزیر خارجه آلمان، گفته است که کشورش تضمین می‌کند که اتحادیه اروپا دارایی‌های کسانی را که در سرکوب‌های خشونت‌آمیز اعتراضات ایران دست داشته‌اند، مسدود کند.

آنابلا بربوک همچنین گفت که ورود این افراد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم ممنوع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، پرتغال و جمهوری چک تا کنون ۱۶ طرح برای تحریم‌های تازه علیه سرکوب معترضان در ایران ارائه کرده‌اند.

گفته می‌شود این طرح‌ها قرار است در جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز ۱۷ اکتبر (هشت روز دیگر) بررسی شود.

روز جمعه کانادا اعلام کرد که ورود حدود ۱۰ هزار عضو سپاه پاسداران را به این کشور ممنوع می‌کند.

بخوانید: کانادا ۱۰ هزار عضو ارشد سپاه پاسداران را ممنوع‌الورود کرد

خبرگزاری بسیجی این عکس سلمان امیراحمدی را منتشر کرده استImage caption: خبرگزاری بسیجی این عکس سلمان امیراحمدی را منتشر کرده است
خبرگزاری بسیج از کشته شدن یک نیروی بسیجی به نام «سلمان امیراحمدی» در خیابان سجاد شمالی در منطقه ۱۷ در جنوب غرب تهران خبر داد.

این خبرگزاری مدعی شده است که این عضو بسیج دیشب (۱۶ مهرماه) با «اسلحه شکاری شات گان» هدف قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش یک بسیجی دیگر هم در این منطقه «از ناحیه دست زخمی شده است».

پیشتر گزارش شده بود که یکی از نیروهای لشکر ۲۲ بیت المقدس سپاه پاسداران شنبه شب در سنندج کشته شده است.

دیروز و دیشب بسیاری از محله‌های تهران و بعضی شهرهای دیگر ایران صحنه اعتراض بود. خبرگزاری‌های رسمی در ایران آماری از کشته یا مجروح شدن معترضان منتشر نمی‌کنند.


باربد بابایی از مجریان تلویزیون ایران با گذاشتن یک استوری در اینستاگرام گفته «بعد از ۲۴ سال کار رسانه‌ای»، هیچ برنامه‌ای را در صدا و سیما اجرا نخواهد کرد.

آقای بابای نوشت «در برنامه زوجی نو و هیج برنامه‌ایی اجرا نخواهم داشت تا زمانی که مردم سرزمینم حال دلشون خوش باشه و خوشحال باشن.»

او همچنین گفته که «مخاطب من و امثال من مردم سرزمینم هستم و اگر سرزمینم حال خوبی نداشته باشه من هم دلی برای اجرا ندارم.»

آقای بابایی پیش‌تر هم در پستی در اینستاگرامش از اعتراضات در ایران حمایت کرده بود.

این روزها او تنها مجری شبکه‌های تلویزیون ایران نیست که در واکنش به اعتراضات و نحوه برخورد با معترضان از کارش کناره‌گیری می‌کند.

محمد حسنی یکی دیگر از مجریان برنامه‌های تلویزیونی ایران هم که چندی پیش اعلام کرد که از کارش کناره گیری کرده،امروز در پستی در اینستاگرامش نوشت «سخت‌ترین کار دنیا اینه که از عشق بگذری، عشق من اجرا بود و بس.»

کسی که در معرض گاز اشک‌آور قرار می‌گیرد چه باید بکند؟
برنامه ۳۷ درجه بی‌بی‌سی فارسی، از یک مدرس کمک‌های اولیه و حفظ امنیت در محیط‌های پرخطر، پرسیده کسی که در معرض گاز اشک‌اور قرار می‌گیرد چه باید بکند؟

جمع‌آوری کانکس‌های پلیس در مناطقی از تهران
یک روز بعد از انتشار تصاویر آتش زدن یک کانکس پلیس در منطقه بازار تهران، ویدیوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد ماموران شهرداری در حال جمع‌آوری کانکس‌های انتظامی در بعضی مناطق شهر هستند.
یک گروه هکری به نام «عدالت علی» مسئولیت هک شبکه خبر را برعهده گرفته است. بهمن سال گذشته هم این گروه برای لحظاتی چند شبکه تلویزیون ایران را هک کردندImage caption: یک گروه هکری به نام «عدالت علی» مسئولیت هک شبکه خبر را برعهده گرفته است. بهمن سال گذشته هم این گروه برای لحظاتی چند شبکه تلویزیون ایران را هک کردند
خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از «یک منبع آگاه در سازمان صدا و سیما» گزارش داد که هک برنامه خبر ساعت ۹ دیشب در اثر «هک پلی‌ آوت شبکه خبر» بوده است.

دیشب هنگام پخش اخبار ساعت ۹ شب شبکه خبر لحظاتی هک شد و علاوه بر شعار زن، زندگی، آزادی، بر روی صفحه تلویزیون، تصویری از علی خامنه‌ای که در آتش می‌سوزد به نمایش درآمد. زیر عکس رهبر جمهوری اسلامی نیز نوشته شد: «خون جوانان ما، میچکد از چنگ تو».

«منبع آگاه» ایرنا که نامش برده نشده به هک شدن همزمان چند شبکه تلویزیون ایران در ۷ بهمن سال گذشته اشاره کرد و گفت: «بعد از هک ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال به امن‌سازی شبکه سازمان صدا و سیما کمک نکردند.»

او درباره اتفاق سال گذشته، گفت که بررسی‌های هک سال گذشته «مشخص کرد مهاجم از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه سازمان» بوده است.

او گفته که فرایند امن سازی شبکه های سیما «موفق بوده» اما شبکه خبر بعد از هک شدن دیشب در حال امن سازی است.

هک شبکه خبر؛ پخش شعار «زن، زندگی، آزادی» در میانه سخنان خامنه‌ای
Article share tools

ru
محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران گفته است که درآمد پست «یک سوم کاهش یافته»‌ و دلیل آن «قطع اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ»‌ است.

او گفت این موضوع نشان می‌دهد که یک سوم مرسوله‌های پستی و معاملات از طریق اینترنت و پلتفرم‌های خارجی مثل اینستاگرام انجام می‌شده که اختلال در اینترنت باعث کاهش این معاملات شده است.

این مقام اداره پست می‌گوید با وجود تشویق برای استفاده کسب و کارها از پلتفرم‌های داخلی، بستر کسب و کارها روی پلتفرم های خارجی است و این مسئله مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

شروین حاجی پور: هدفم از آهنگ «برای» همدردی با مردم بود
شروین حاجی‌پور،‌ سراینده و خواننده آهنگ «برای» در اولین ویدئو بعد از آزادی با قید وثیقه گفت که هدفش از خواندن این آهنگ «ابراز همدردی با مردمی است که به شرایط جامعه نقد داشتند.»

او گفت که «مثل اکثر هنرمندان که واکنشی نشان دادند» او هم این آهنگ را ساخته است.

شروین حاجی‌پور گفت که هدفش «قطعا کسب درآمد» نبوده و با اشاره به جمع‌آوری پول برای این قطعه خواست که اگر مبلغی جمع شده این مبلغ و کمک «به سازمان‌های خیریه داخل ایران» مثل «محک» موسسه حمایت از کودکان سرطانی اهدا شود.

او همچنین درباره درخواست مصاحبه گفت که «با هیچکس» مصاحبه نمی‌کند و افزود: «امیدوارم درکم کنید. من داخل ایران زندگی می‌کنم و می‌خواهم اینجا بمانم و بخوانم.»

او در این ویدئو که در داخل یک خودرو ضبط شده همچنین از مسئولان خواست که در این شرایط با اشخاصی که شرایط او را دارند «مثل رابطه والد و فرزند» برخورد کنند.

شروین حاجی‌ آقاپور، خواننده ۲۵ ساله اهل مازندران ایران، در فاصله چند روز بعد از خواندن ترانه «برای» به یکی از مشهورترین چهره‌های اعتراضات اخیر ایران تبدیل شد.

پس از استقبال گسترده از قطعه برای، او به اداره اطلاعات شهر ساری در مازندران احضار و در آنجا بازداشت شد. سه شنبه گذشته او با قید وثیقه آزاد شده است.

خبرگزاری ایلنا به نقل از شاهدان عینی از توقیف پاسپورت همایون شجریان، خواننده و آهنگساز و سحر دولتشاهی، بازیگر سینما هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی خبر داده است.

آقای شجریان اخیرا برای اجرای کنسرت‌هایی خارج از ایران بسر می‌برد.

همایون شجریان پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در یک پست اینستاگرامی نوشت: «غم‌هامان سنگین است دل‌هامان خونین است ما سرتا پا زخمیم سرتا پا دردیم.»

آقای شجریان همچنین هشتگ مهسا امینی را در اینستاگرامش استوری گذاشته بود.

پیش از این خبرهایی در مورد توقیف پاسپورت بازیگران و چهره‌های ورزشی که از اعتراضات اخیر در ایران حمایت کرده بودند، منتشر شده بود.

علی دایی، فوتبالیست پیشین تیم ملی ایران و از چهره‌های سرشناس ورزشی و مهران مدیری، بازیگر و کارگردان از جمله کسانی هستند که پس از ورود به ایران پاسپورت آن‌ها توقیف شده است.

راه رفتن ماموران انتظامی کنار معترضان در تهران
ویدیویی از راه رفتن چند مامور انتظامی در کنار مردم در اعتراضات روز شنبه در تهران منتشر شده که در شبکه‌های اجتماعی به همراهی آنان با اعتراضات تعبیر شده است.