۱۸مهر: کارگران پروژه‌ای نفت در عسلویه وارد اعتصاب شدند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعتصابات در نفت آغاز می‌شود: بنا بر خبر منتشر شده از سوی شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت از صبح امروز دوشنبه ۱۸ مهرماه کارگران پروژه ای در پتروشیمی های هنگام و بوشهر ( سایت یک ) وارد اعتصاب شدند. این اعتراضات برابر فراخوان های قبلی طی دو روز گذشته و در حمایت از خیزش انقلابی مردم صورت گرفت. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت قبل تر در اطلاعیه خود هشدار و اخطار داده بود که اگر سرکوبگری های حکومت تداوم یابد همگام و همصدا با مردم دست به اعتراض خواهند زد.

شورای سازماندهی ضمن درج این خبر از همه کارگران پیمانی، قراردادی و رسمی در تمامی پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی و در همه پالایشگاهها و سکوهای نفتی و همچنین کارگران بخش حفاری خواستار شده است که بطور گسترده به اعتصاب بپیوندند. بدین ترتیب کارگران پروژه ای شاغل در عسلویه با شعارهای مرگ بر دیکتاتور‌، مرگ بر خامنه ای به اعتراضات مردمی در کف خیابان پیوستند. در این روز کارگران اعتصابی در سه راه عسلویه جاده ها را بستند و در برابر سرکوبگران فریاد میزدند بیشرف بیشرف و با کف زدن و هورا کشیدن شعار میدادند نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم.
اعتصاب در عسلویه سرآغاز اعتصابات سراسری در نفت و دیگر مراکز کارگری در سطح سراسری است. امروز همچنین تعدادی از اعضای هیئت مدیره و بازرسین انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی سقز طی بیانیه ای همبستگی خود را با اعتراضات مردمی اعلام کرده و صدای اعتراضشان را به سرکوبگری های رژیم بلند کرد. شروع اعتصابات کارگری میتواند یک نقطه عطف مهم را در انقلاب مردم رقم بزند.

نابود باد حکومت اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۴۵
۱۸ مهر : اعتصاب کارگران پروژه ای نفت ، ادامه اعتراضات در دانشگاهها و تجمعات دانش آموزان و اعتراضات خیابی

همانطور که گزارش کردیم امروز کارگران پروژه ای پیمانی نفت در پتروپالایش هنگام، دماوند و کاویان در عسلویه در بوشهر و در کنگان در ۴۵ کیلومتری عسلویه در همبستگی با اعتراضات مردمی در کف خیابان دست به اعتصاب زده و شعارهای مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای سر دادند. در این روز کارگران پتروشیمی بوشهر سایت یک در عسلویه، با تجمع و برپاکردن آتش جاده های سه راه عسلویه را بستند . اما بنا بر خبرها نیروی سپاه راه را باز کرده و فضای عسلویه امنیتی است. کارگران اعلام کرده اند که فردا هم دست از کار خواهند کشید و کارگران پروژه ای در بخش های دیگر خود را آماده اعتصاب میکنند. خبر دیگر اینکه مدیریت پتروشیمی صدرا از ترس گسترش اعتصاب کل پروژه را تعطیل اعلام کرده است و حالا که دیده اند که عزم ما برای اعتصاب جدی است و کارگاههای مختلف آماده اعتصاب میشوند دست به این اقدام زده اند. اما هر پروژه ای هم که تعطیل شود جایی نخواهیم رفت و قوی تر به میدان خواهیم آمد. امروز حدود سه هزار کارگر در این اعتصاب شرکت داشتند. اعتصاب کارگران پروژه ای نفت در عسلویه استارت اعتصابات سراسری در نفت را به صدا در آورده است.

امروز هجدهم مهرماه همچنین دانشجویان در ادامه اعتصاب سراسری خود در دانشگاههای گیلان، دندانپزشکی شیراز ، دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مازندران، امیرکبیر و دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر دست به اعتصاب و تظاهرات زدند. در این اعتراضات دختران دانشجو حجابها را دور انداخته و پسر و دختر کوشیدند که دیوار آپارتاید جنسی را بشکنند و در سلف مشترک غذا بخورند و این موضوع به درگیری آنها با حراست منجر شد. در این اعتراضات دانشجویان شعار میدادند: مرگ بر دیکتاتور، اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی تمام میشیم، هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه.

علاوه بر دانشجویان امروز دانش آموزان نیر در مدارس مختلفی در اصفهان، بوکان، مهاباد دست به تجمع و شعار دهی زدند. روز گذشته دانش آموزان شهر ری نیز به خیابان آمدند. دانش آموزان از جمله شعار میدادند:"آزادی ... آزادی ... آزادی ... ، مرگ بر دیکتاتور ، زن، زندگی، آزادی".

اعتراضات و تظاهرات در نقاط مختلف تهران و شهرهای دیگر بر قرار است. در سنندج و سقز و دهگلان، شیراز امروز نیز مردم به خیابان آمدند و با نیروهای سرکوب حکومت درگیر شدند. در سنندج رقص جمعی دختر و پسر و در حالیکه دختران حجاب برداشته بودند زیبا و دیدنی بود. در ثلاث باباجانی جمع بزرگی از مردم به خیابان آمده اند. در اهواز روز گذشته جوانان بنر بزرگ قاسم سلیمانی جنایتکار را آتش زدند. در شیراز مردم توانستند جوانی را از دست نیروهای سرکوب بود که نگذاشتند بازداشت شود.

در جریان خیزش انقلابی مردم شمار بسیاری از مردم جان باخته اند. همچنین بنا بر گزارشات در جریان درگیری مردم با سرکوبگران تاکنون ۴۲ نفر از نیروهای سرکوب رژیم کشته شده اند. حرف مردم با سرکوبگران اینست که تا دیر نشده به صف انقلاب بپیوندند.

همبستگی های بین المللی با مبارزات مردم ایران وسیع و گسترده است. شارون بارو دبیر کل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری با ۲۰۰ میلیون عضو در بیش از ۱۶۰ کشور در جهان (ITUC)، اتحادیهٔ سراسری فرهنگیان بریتانیا، شورای اتحادیه‎های کارگری جهانی CGU با مبارزات مردم در ایران اعلام همبستگی کرده اند. همچنین کمیته مشورتی اتحادیه های کارگری در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (TUAC)، فدراسیون‌های اتحادیه‎های جهانی (GUFs)، کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ ، سندیکاهای کارگری فرانسه، اتحادیه کارگری کانادایی اتحادیه کارکنان عمومی و دولتی کانادا (NUPGE) با ۴۰۰ هزار عضو، اتحادیه کارگران خدمات عمومی بریتیش کلمبیا (BCGEU) با ۸۵ هزار عضو، کارکنان دولتی کانادا در انتاریو با 280 هزار عضو سرکوب مردم توسط حکومت را محکوم کرده و با مبارزات مردم اعلام همبستگی کرده اند.

حزب کمونیست کارگری همه بخشهای کارگری را به اعتصابات سراسری فرا میخواند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت الگوی مناسبی از سازماندهی در تمام مراکز کاری و در همه محلات و شهرهاست. این الگو را باید در همه جا تکثیر کرد. اعتصاب و تشکل دو فاکتور مهم در تقویت و قدرت گیری خیزش انقلابی مردم است.

نابود باد حکومت اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲

tel:00447435562462
tel:00447435562462

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۴۴
۱۸ مهر : اعتصاب کارگران پروژه ای نفت سراسری میشود
بر اساس گزارشهای شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت، بدنبال اعتصاب کارگران درعسلویه، کارگران پتروپالایش کنگان و فاز دوم پالایشگاه آبادان نیر وارد اعتصاب شده اند. اکنون فریاد مرگ بر دیکتاتور از مراکز نفتی بلند شده است. بنا بر فراخوان منتشر شده قبلی این اعتصاب سراسری میشود.
اعتصابات در نفت این بخش مهم اقتصادی در جامعه انقلاب برای سرنگونی جمهوری اسلامی را به فاز دیگری وارد میکند و یک نقطه عطف مهم در پیشروی علیه حکومت اسلامی است. این اعتصابات مقدمه اعتصابات سراسری در سطح جامعه است. حزب کمونیست کارگری ضمن درود به کارگران اعتصابی نفت، بر پیوستن کارگران رسمی و تمامی کارگران شاغل در نفت و بخشهای عملیاتی و حمل و نقل آن تاکید میکند. این اعتصابات راه را برای اعتصابات سراسری همه کارگران هموار کرده است . حزب همه بخش های کارگری نظیر رانندگان بخش حمل ونقل، شهرداریها، کارگران آتش نشانی و برق، معلمان و نیز کارگران فولاد و ماشین سازیها و هفت تپه را به اعتصاب سراسری فرا میخواند..
نابود باد حکومت اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۸ مهر ۱۴۰۱، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲