۲۴ مهر: آمار کشته شدگان اوین از آنچه حکومت میگوید بالاتر است

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۶۱: زندانی سیاسی آزاد باید گردد! جمهوری اسلامی از کشته شدن چهار نفر از زندانیان و زخمی شدن ۶۱ نفر از زندانیان در جریان رویداد شب گذشته در اوین خبر داده است. اما خبرهای مردمی از آمار بالاتری از کشته و زخمی ها حکایت میکنند. این خبرها و نقل و انتقال زندانیان باعث نگرانی بسیاری در میان خانواده ها و مردم شده است. جنایات جمهوری اسلامی بر آتش خشم و نفرت مردم بیشتر دامن زده و آزادی زندانی سیاسی همه جا به عنوان امری عاجل مطرح شده است. امروز در دانشگاههای مختلف جمعیت بسیاری از دانشجویان تجمع کردند و فریاد اعتراضشان را بلند کردند.

اعتراضات کف خیابانی هم از صبح آغاز شده و در شهرهای متعددی مردم به خیابان آمده اند. دانشجویان با شعارهایی چون " ایران شده بازداشتگاه ، اوین شده دانشگاه"، "هی کشتن و تیرزدن، اوین را آتیش زدند"، خشم خود را نسبت به سرکوب زندانیان و فاجعه شب گذشت ابراز کردند. دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه تهران دختر و پسر دست در دست هم داده و با خواندن سرود و با شعار دادن تجمع اعتراضی بر پا کردند. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با شعار"آذربایجان اویاقدی، کوردیستانا دایاقدی(آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است" و به ای شکل علیه سرکوبگری های حکومت اعتراض کرده و با مردم کردستان اعلام همبستگی کردند.

مردم امروز در شهرهای اصفهان، یزد، اردبیل، مسجد سلیمان، پیرانشهر، بندرعباس، سقز، خرم آباد، و جزیره کیش تظاهرات کردند و شعار دادند. در جزیره کیش تظاهر کنندگان با ایجاد راه بندان بین میدان امیرکبیر و خیابان ساحل جزیره کیش تظاهرات کردند. در تهران در محلات مختلفی از جمله در بازار شوش، شریعتی، اتوبان صدر، تجریش، خیابان کاشانی، تهران پارس، اکباتان و نارمک تظاهرات و شعار دادن جریان داشت.

در اصفهان دختران و جوانان معترض یک بسیجی سرکوبگر را گوشمالی دادند. در این شهر دانش اموزان هنرستان تربیت بدنی به خیابان آمده و شعارهای اعتراضی سر میدهند. در نارمک دانش آموزان شعار میدهند:"ایران شده بازداشتگاه ، اوین شده دانشگاه". دانش آموزان یک نیروی رزمنده انقلابند. بخشی از بازداشت شدگان اخیر دانش آموزان هستند.

طبق یک گزارش طی روزهای اخیر پنج دانش آموز ۱۷ ساله در شهرستان سروآباد به نام های پروا حسینی، شنیا حسینی، اشکان ابراهیمی، آریا مرادی و مبین مرادی به دلیل شعار نویسی در مدرسه توسط نیروهای سرکوبگر اطلاعاتی بازداشت شده اند. مبین مرادی روز ۲۳ مهر پس از سه روز آزاد شده است. اما از سرنوشت و محل نگهداری چهار دانش آموز دیگر اطلاعی در دسترس نیست. با قدرت انقلاب خود برای آزادی تمامی کودکان زندانی و همه زندانیان سیاسی به میدان بیاییم. با قدرت انقلاب و همبستگی های بین المللی در زندانها را باز میکنیم.

جمهوری اسلامی نابود باید گردد

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲
tel:00447435562462
tel:00447435562462

۲۴ مهر: جان زندانیان سیاسی در اوین در خطر است

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۶۰: زندانی سیاسی آزاد باید گردد! آتش سوزی در اوین در شنبه شب ۲۳ مهر و گزارشها از تیراندازی بسوی زندانیان تکانی شوک تازه ای را به جامعه وارد کرده است. هنوز اخبار روشنی از آنچه گذشته در دست نیست. شب گذشته شعله‌های آتش در زندان اوین از صدها متر دورتر قابل رویت بود و هم‌زمان صدای تیراندازی شدید و ممتد در محوطه زندان شنیده میشد. گفته میشود که این آتش سوزی از بند ۷ اوین شروع شده و طبق خبرها گارد زندان پیاپی دست به تیراندازی زده و آژیر زندان نیز به صدا درآمده بود.

پس از بلند شدن این صدا تعدادی از زندانیان برای خروج به محوطه اقدام کرده و در سالن چهار در جنوب زندان را شکستند. اما در آنجا با مقابله گارد امنیتی در سالنها و شلیک گاز اشک آور و گاز رنگی روبرو شدند. گفته میشود آتش به بخش های مختلف زندان گسترش یافته و بخشی از سقف آنرا صدمه زده است. خبرها همچنین از ضرب و شتم زندانیان بند ۸ و شلیک ساچمه بسوی آنان حاکی است.

بنا بر خبر منتشر شده در توییت مصطفی نیلی، وکیل از وضعیت زندان اوین تعدادی از زندانیان بند ۸ اوین که محل نگهداری "زندانیان سیاسی دارای حکم قطعی و زندانیان مالی" است را از این بند خارج کرده‌اند. اما آنها هنوز با خانواده‌هایشان تماسی نگرفته اند. او نیز تایید میکند که درگیریهای اصلی در اوین از بند ۷ بوده است. زندانیان سیاسی بند ۴ نیز در تماس خانواده های خود گفته اند که شب گذشته فقط گاز اشک آور خورده اند. از مکان انتقال زندانیان سیاسی بند هشت خبری در دست نیست. آتنا دائمی زندانی سیاسی سابق نیز در توییت خود ار انتقال ۱۴۰۰ زندانی بند ۷ اوین به باشگاه زندان که نزدیک به درب اصلی و ساختمان اداری خبر داده است. به گفته او در میان این زندانیان جنازه هم بوده و کشته شده ها را نیز خارج کرده اند و زندانیان این بند تحت فشار و سرکوب قرار دارند. از سوی دیگر مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه حکومت از کشته شدن ۴ زندانی بر اثر استنشاق دود آتش سوزی و مجروح شدن ۶۱ زندانی خبر داده است. طبق این خبر ۵۱ نفر از مجروحین به صورت سرپایی درمان شده اند و ده نفر در بیمارستان بستری هستند که حال چهار نفر آنها وخیم گزارش شده است. مرکز رسانه قوه قضاییه با اعلام اینکه در جریان درگیری و آتش سوزی شب گذشته کسی موفق به فرار نشده است، مدعی شده که هر ۴ زندانی فوت شده جزو محکومین ناشی از سرقت بودند. اما هویت آنها را روشن نکرده و نوشته است که اسامی درگذشتگان متعاقبا و و پس از دستور مقام قضائی منتشر خواهد شد. این گزارش می‌افزاید اکثر زندانی‌های مجروح شده به صورت سرپایی مداوا شدند و تنها ۱۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری هستند که حال ۴ نفر وخیم گزارش شده است. بیش از ۷۰ زندانی که در معرض خطر آسیب دیدگی بودند نیز نجات پیدا کردند. اینها از گزارشات حکومت است.
ظرفیت زندان اوین ۱۵۰۰۰ نفر است. شماری از زندانیان سیاسی با خانواده های تماس گرفته و از وضع سلامتی خود خبر داده اند که جای خوشحالی است. ولی وضعیت هزاران زندانی در اوین ناروشن است. شب گذشته شماری از خانواده های زندانیان مقابل زندان اوین جمع شدند و مردم بسیاری از مناطق مختلف تهران به طرف اوین حرکت کردند. اما مزدوران حکومت مسیر را بسته و از تجمع ممانعت میکردند. امروز نیز از ساعات اولیه‌ی صبح گروهی از خانواده‌ها و بستگان زندانیان در مقابل زندان اوین تجمع داشتند. برخی از زندانیان سیاسی از بندهای مختلف با خانواده‌ها و یا وکلایشان تماس گرفته‌اند و خبر سلامتی خود را داده اند. اصلی‌ترین نگرانی مربوط به زندانیان محبوس در بند ۸ است که گفته می‌شود یکی از نقاط آغاز درگیری‌های روز گذشته بوده است. تاکنون بستگان دو تن از زندانیان بند ۸، امیرعباس آزرم وند و آرش جوهری از انتقال همراه با ضرب و شتم خود به مکانی نامعلوم خبر داده‌اند. از بند ۸ کمترین تماسها با بیرون از زندان گرفته شده است. هنوز وضعیت بسیاری از زندانیان این بند ناروشن است و به خانواده های برخی از آنها گفته شده که چهارشنبه این هفته ملاقاتی نخواهند داشت. با توجه به اینکه امروز روز ملاقات بند زنان بوده، تاکنون ملاقاتها را لغو کرده‌اند. به خانواده‌ی برخی از زندانیان بند ۸ گفته شده چهارشنبه‌ی این هفته ملاقات نخواهند داشت. مردم اتفاقات شب گذشته اوین را یک توطئه گری خطرناک میدانند. خانواده ها وهمه مردم بشدت نگران وضع زندانیانند. از نظر همه مردم محافظت از جان زندانیان با هر نوع جرمی که دارند، به عهده قوه قضائیه و سازمان زندانهاست. این سازمانها باید پاسخگوی فاجعه اوین باشند. مردم بر نظارت و حضور سریع هیيئتهای بی طرف بین المللی و نمایندگان سازمان ملل، عفو بین الملل و دیگر نهادهای بین‌المللی در داخل زندان و بندهای مختلف اوین و بر ملاقات فوری خانواده ها و روشن شدن سرنوشت مصدومین و مجروحین تاکید دارند.
هم اکنون همه توجه ها بسوی زندانها و آزاد کردن زندانیان از بند است. حرکت ماشینهای فراوان در شب گذشته بسوی اوین و تجمعات گسترده امروز در دانشگاههای مختلف دراعتراض به حمله به زندانیان زندان اوین و سرکوبگریهای وحشیانه حکومت نشان از عزم مردم برای بازکردن درزندانها را دارد. در هراس از موج اعتراضی برخاسته در جامعه در رابطه با اتفاقات شب گذشته در اوین است که مقامات قضایی حکومت فورا ناگزیر به عکس العمل و گزارش دهی شدند. بدنبال اتفاقات شب گذشته در اوین مردم خشمگین از جنایات حکومت کودک کش اکنون معترض تر و معترض تر به خیابان آمده و فریاد مرگ بر دیکتاتور سر میدهند. بنا بر گزارشات در بامداد امروز اتوبوس آمبولانس در مسیر زندان در حرکت بود. شب گذشته حکومت تلاش کرد با زدن گاز اشک آور جمعیت خانواده ها و مردم را از مقابل زندان و اطراف آن پراکنده کند.
امروز دانشجویان از دانشگاههای مختلف در اعتراض به آتش اتفاقات شب گذشته در زندان با شعارهایی چون "هی کشتن و تیرزدن، اوین را آتیش زدند"، " باز سینما رکس دیگه مردم پاشین بسه دیگه"، " تهران شده بازداشتگاه اوین شده کشتارگاه"، و "به ما شیاطین زدن، اوین و آتیش زدن" دست به تجمع و اعتراض زدند. لیستی ازتجمعات دانشجویی عبارتند از: دانشگاههای شهر کرد، گیلان، تهران، مازندران، کرج ، علوم پزشکی رشت، خوارزمی کرج، دانشکده هنر تهران، علوم پزشکی تبریز، دانشگاه نجف آباد اصفهان، دانشکده فنی دانشگاه تهران امیر آباد، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشجویان علم و فناوری، دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد کرج، دانشگاه آزاد رشت، دانشگاه نبی‌اکرم تبریز، علوم پزشکی تبریز، دانشجویان پسر در محوطه‌ی خوابگاه دانشگاه بهشتی تهران، و دانشکده فنی شریعتی تهران.
اتفاقات شب گذشته اوین انعکاس خبری بسیاری در سطح جهانی داشته است. آنالنا بربوک، وزیرخارجه آلمان در توییتی به خبر تیراندازی و آتش‌سوزی در زندان اوین تهران واکنش نشان داد و دولت ایران را مسئول حفظ جان زندانیان خواند. دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل،‏"آگنس کالامارد"، نیز در واکنش به حوادث شب گذشته در زندان اوین، در توییتر نوشت:«جامعه‌ بین‌الملل باید خواستار تشکیل جلسه ویژه از سوی شورای حقوق بشر سازمان‌ملل متحد شود". آزادی زندانیان سیاسی خواست فوری مردم و انقلاب برای سرنگونی جمهوری اسلامی است. شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد را باید به شعار اعتراضی تمام تجمع ها تبدیل کرد و بر در و دیوار نشت. حزب کمونیست کارگری بر آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی تاکید دارد. با قدرت انقلاب و همبستگی های بین المللی در زندانها را باز میکنیم.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲
خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۵۹

۲۳ مهر: تیراندازی و دود و آتش در زندان اوین
زندانی سیاسی آزاد باید گردد
امشب ۲۳ مهرماه لحظاتی حساس از انقلاب برای سرنگونی جمهوری اسلامی شاهد هستیم. خبر ها حاکی از وقوع آتش سوزی و احتمالا شورش در زندان اوین است. نیروهای سرکوبگر زیادی به سمت زندان اوین گسیل شده اند. مردم بسیاری از نقاط مختلف تهران به سمت زندان اوین در حرکتند و بسیاری از خانواده ها و مردم در مقابل زندان اوین جمع هستند. نیروهای سرکوبگر حکومت به سوی مردم گاز اشک آور شلیک میکنند. گفته میشود بند هفت زندان اوین در آتش میسوزد و صدای تیراندازی و فریاد مرگ بر دیکتاتور از درون زندان شنیده میشود. بند هفت محل نگهداری زندانیان موقت یعنی آنهایی است که هنوز حکم نگرفته اند و اکثراً کسانی هستند که در جریان اعتراضات جاری بازداشت شده‌اند. حکومت راه های ارتباطی را بسته است. در اطراف زندان ترافیک سنگینی ایجاد شده است. جوانان محلات تهران طی اطلاعیه ای اضطراری از مردم بخصوص ساکنان اطراف زندان اوین خواسته اند که با حضور در اطراف زندان مانع بروز یک فاجعه انسانی شوند. خانواده ها و مردم برای نجات جان زندانیان اوین از مناطق مختلف تهران در حرکت هستند. ترافیک سنگین است. در اطراف کوچه های اوین مردم در حال بستن کوچه ها با بلوک هستند و با نیروهای سرکوب درگیر هستند. حکومت نیز نیروهای یگان ویژه زیادی به سمت زندان گسیل کرده است . صدای آژیر و صدای ممد تیراندازی شنیده میشود. خانواده های زندانیان تلاش میکنند در خیابان های اطراف زندان جمع شوند. علاوه بر انفجار در بند هفت، گفته میشود که در بند ۴ اوین نیز انفجار رخ داده است. جان زندانیان در خطر است. با تمام قدرت باید زندانیان را از چنگ جنایتکاران حاکم رها کرد.
امروز یکی از روزهای داغ انقلاب بود. مردم با جمعیت زیادی در نقاط مختلف تهران و شهرهای مختلف و همچنین در دانشگاه ها تجمعات و تظاهرات برپا کرده بودند. امشب علاوه بر نقاطی که قبلا گزارش کردیم در نازی آباد و سعادت آباد تهران نیز مثل شب های دیگر جمعیت زیادی از مردم در خیابان در حال تظاهرات هستند. همچنین مردم در شهرهای بندرعباس، جزیره کیش، کرمانشاه، یزد، اراک و اهواز نیز در خیابان بودند و شعارهای اعتراض سر میدادند . بدین ترتیب طبق گزارشات تا کنون منتشر شده امروز مردم در بیش از ۲۰شهر تجمع داشته و با نیروهای سرکوب حکومت درگیر بودند.
در اردبیل و تبریز درگیری شدیدی میان مردم با نیروهای سرکوب جریان دارد و هلی کوپترهای حکومت بر فضای این شهرها در پرواز هستند. مردم با چنگ و دندان و با جسارت با نیروهای تا دندان مسلح حکومت میجنگند و آنها را عقب میرانند. روحیه نیروهای حکومت پایین است.

نابود باد حکومت اسلامی
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲

tel:00447435562462
tel:00447435562462