ادامه اعتراضات شبانه؛ کشتە شدن یک دانش‌آموزدراردبیل

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

همزمان با ادامه اعتراضات در برخی از شهرهای ایران، گزارش شدە کە در اثر حمله نیروهای امنیتی بە یک دبیرستان دخترانه در اردبیل یک دانش‌آموز بر اثر خون‌ریزی داخلی جان باختە است. فراخوان‌های تازه‌ای برای تظاهرات منتشر شده است. گزارش‌ها از ایران حاکی از ادامه اعتراضات شبانه در برخی از شهرهای ایران است. براساس ویدیوهایی کە در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدە است، برخی از رانندەها در تهران، کرج و مشهد با زدن بوق ممتد اعتراض خود را نشان دادەاند. همچنین در برخی دیگر از تصاویر دیده می‌شود کە معترضان از پشت پنجرە با سردادن شعارهای حق‌خواهانه و ضد حکومتی اعتراض می‌کنند.

خبرها از یزد، اهواز و سنندج هم حاکی از ادامه اعتراضات خیابانی در این شهرها است.
در همین حال فراخوان‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدە کە از مردم برای حضور در خیابان دعوت کردەاند. گروه‌ "جوانان محلات تهران" و "ابتکار عمل جوانان انقلابی - کردستان" از مردم سراسر ایران خواستەاند کە روز شنبه ٢٣ مهر به اعتراضات ملحق شوند. برخی از ا‌حزاب و جریان‌های سیاسی هم از این فراخوان‌ها حمایت کردەاند.

حمله به مدرسه شاهد اردبیل؛ یک کشتە و ٧ زخمی
طبق گزارش‌ها روز پنجشنبه ٢١ مهر ماه، بعد از آنکه تعدادی از دانش‌آموزان دختر دبیرستان "شاهد" در اردبیل، دست بە اعتراض و سر دادن شعار کردند، نیروهای لباس شخصی بە دانش‌آموزان این مدرسە حملە کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی، در گزارشی به نقل از شاهدان عینی، خبر دادە کە در اثر این حمله "نزدیک به ۱۰ نفر از دانش‌آموزان زخمی شده‌‌اند و برای مداوا به بیمارستان فاطمی منتقل شده‌اند."
این کانال تلگرامی همچنین گفتە کە "یک دانش آموز در بیمارستان فاطمی بر اثر خونریزی داخلی جان خود را از دست داده است."
در ادامه گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی آمده کە "٧ دانش‌آموز با همکاری مدیر مدرسه، به نیروهای امنیتی تحویل داده شده‌اند، که هیچ گونه خبری از محل نگه‌داری آنان وجود ندارد."

وزیر زنان آلمان: حکومت ایران بە سرکوب معترضان پایان دهد
در ادامه واکنش‌های بین‌المللی بە سرکوب خشن معترضان در خیابان‌های ایران، لیزا پاوس، وزیر امور زنان آلمان، از جمهوری اسلامی خواست کە بە سرکوب معترضان پایان دهد.
لیزا پاوس کە در نشست وزرای زنان، گروه هفت در برلین شرکت کردە بود، گفت: «حقوق زنان، حقوق بشر است.»
همچنین در بیانیە این وزرای امور زنان کشورهای گروه ۷ آمدە است: "«جمهوری اسلامی باید به هر گونه سرکوب و خشونت علیه تمام ایرانیان و به‌ویژه زنان و دختران ایرانی پایان دهد».
در ادامه بیانیه گفته می‌شود که حقوق زنان بخشی از حقوق بشر است و مقامات و دوائر حکومتی در ایران طبق قوانین و حقوق بین‌المللی موظفند شرایط لازم را فراهم کنند که همه زنان و دختران به گونه برابر با مردان از حقوق خود بهره‌مند باشند.

وزیر خارجه آمریکا: رهبری اعتراضات ایران دست زنان و جوانان است
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه با چند تن از کنشگران ایرانی دیدار کرد و در واکنش به اعتراضات سراسری جاری در ایران گفت: «زنان، جوانان و بسیاری دیگر برای حقوق اولیه خود، که رژیم ایران کماکان آن را دریغ می‌کند، به پاخاسته‌اند.»
به گفتە رسانه‌های ایالات متحده در این دیدار پنج تن از زنان کنشگر ایرانی از جمله نازنین بنیادی، رویا حکاکیان و شری حکیمی با بلینکن و رابرت مالی دیدار داشتەاند.
وزیر امور خارجه آمریکا در این گفت‌وگو با اشارە بە مرگ مهسا امینی و اعتراضات پس از آن گفتە است: «ما شاهد رویدادی خارق‌العاده در سراسر کشور هستیم که رهبری آن عمدتاً در دست زنان و جوانان است.»
بلینکن در این دیدار و در واکنش به حرف‌های مقامات جمهوری اسلامی کە گفتە بودند، منشا این اعترازات را به "کشورهای دشمن" نسبت دادە بودند، اظهار داشت: «اگر آنها واقعا به این موضوع باور دارند، پس اساسا مردم‌شان را نمی‌فهمند.»

مصطفی هجری: مردم ایران از هر زمانی متحدتر هستند
مصطفی هجری، مسئول مرکز اجرایی حزب دموکرات کردستان ایران در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی "ریپوبلیکا" با اظهار خوشبینی نسبت بە "تغییر رژیم" در آیندەای نزدیک گفتە است: «چشم‌انداز ما برای آینده ایران، مردم‌سالاری سکولار، حکومتی دمکراتیک و فدرال و حاکمیت قانون است».
مصطفی هجری در بخش دیگری از این مصاحبه با اشارە بە سیاست‌"تحریک خصومت‌‌های قومی" جمهوری اسلامی گفتە: «جمهوری اسلامی تلاش فراوانی می‌کند کە با استفادە از فعال کردن گسل‌های قومی از ایجاد تشکیل یک اپوزیسیون سراسری جلوگیری کند، اما این بار این سیاست شکست خوردە است و همه مردم ایران متحد هستند».
حزب دمکرات کردستان ایران، یکی از ا‌حزاب کرد ایرانی بودە کە از اعتراضات و اعتصابات گستردە جاری حمایت کردە است. در چهار هفتە گذشتە سپاه پاسداران بارها مواضع و کمپ‌های این حزب را در اقلیم کردستان عراق مورد حمله قرار دادە است.

قطع سرویس‌های ارسال پیامک در سراسر ایران
به گفتە رسانه‌های داخلی، با دستور قضایی از امروز جمعه ۲۲ مهر، همه سرویس‌های ارسال پیامک در سراسر ایران قطع شده‌اند. گفتە می‌شود کە سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی معمولا از همین سرویس‌ها برای ثبت نام کاربران جدید یا احراز هویت کاربران خود بهره می‌برند. اما در حال حاضر این روند مختل شده است.
این اقدام مسئولان جمهوری اسلامی در حالی رخ‌می‌دهد کە در هفتە‌های گذشتە ابتدا شبکه‌های اجتماعی با فیلترینگ شدید روبرو شدند، مانند واتس‌آپ و اینستاگرام. و با ادامه روند اعتراضات سراسری، در بسیاری از نقاط ایران، کاربران اینترنت از مختل شدن دسترسی خود بە اینترنت خبر دادەاند.

زنده جان‌باختن مهسا امینی؛ بایدن: اعتراضات ایران به این زودی خاموش نمی‌شود
واکنش مقام پلیس به تعرض جنسی ماموران به زن معترض: «اجتناب‌ناپذیر بود»
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۲۲ مهرماه باردیگر از حکومت ایران خواست که به خشونت علیه معترضان پایان دهد.
رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی در یک کالج در منطقه ایروین در کالیفرنیا گفت که زنان باید حقوق اساسی خود از جمله نحوه پوشش برخوردار باشند.
جو بایدن در خصوص جان باختن مهسا (ژینا) امینی گفته است: «من مدت طولانی است که در عرصه سیاست خارجی حضور داشته‌ام . (اعتراضاتی) که در ایران شعله‌ور شده، مرا متحیر کرد. چیزی شعله ور شده است که فکر نمی‌کنم تا مدت زمانی طولانی خاموش شود.»
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه ۲۲ مهرماه از دیدار خود با نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی‌-بریتانیایی، و گفت‌وگو درباره اعتراضات در ایران خبر داده است.
جیک سالیوان در توییتی نوشته است: «با نازنین بنیادی برای گفت‌وگو در مورد اعتراضات جاری در ایران دیدار کردم. من مجدداً تأکید کردم که ما در کنار زنان شجاع و همه شهروندان ایران هستیم که در حال حاضر برای تضمین حقوق اساسی خود از خشونت و سرکوب سرپیچی می‌کنند.»
جیک سالیوان پیش از این نیز با شماری از فعالان سیاسی و مدنی ایران در جریان اعتراضات اخیر دیدار کرده بود.

مشاور امنیت ملی آمریکا جمعه گذشته نیز در توییتی نوشته بود که در دیدار با فعالان حقوق زنان و حقوق بشری ایران در مورد این که آمریکا چطور می‌تواند به حمایت از «تظاهرکنندگان شجاع در ایران» که به دنبال جان‌باختن مهسا امینی خواهان عدالت هستند، ادامه دهد.


https://twitter.com/i/status/1581007274625011712
شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران از کشته شدن یک دانش‌آموز دختر در جریان حمله ماموران امنیتی به دبیرستانی در اردبیل در روز پنجشنبه خبر داده است.
این در حالی است مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل ضمن رد این خبر گفته است مدارس این استان در روز پنجشنبه تعطیل بوده است.
شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران روز جمعه ۲۲ مهرماه با انتشار پیامی تلگرامی اعلام کرد روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه، بعد از آن که تعدادی از دانش آموزان دختر در دبیرستان شاهد اردبیل دست به اعتراض زده و شعارهایی در اعتراض به وضعیت موجود سر دادند، نیروهای لباس شخصی به این مدرسه حمله کرده و بعد از ضرب و شتم دانش‌آموزان تعدادی از آنها را دستگیر کرده‌اند.
این گزارش از زخمی شدن ۱۰ دانش‌آموز خبر داده و گفته است ۷ تن از دانش‌آموزان نیز با همکاری مدیر مدرسه به نیروهای امنیتی تحویل داده شده‌اند که هیچ گونه خبری از محل نگه‌داری آنان وجود ندارد.
این گزارش از قول شاهدان عینی می‌افزاید یک دانش آموز در بیمارستان فاطمی بر اثر خونریزی داخلی جان خود را از دست داده است.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان همچنین عنوان کرده‌اند که نیروهای لباس شخصی، کادر درمان و والدین دانش آموزان را ترسانده که در صورت انتشار اخبار در رسانه‌ها، دیگر فرزندانشان را نخواهند دید.
این در حالی است که گفته می‌شود تظاهرات برای حمایت از حکومت روز چهارشنبه در اردبیل برگزار شد، اما دانش آموزان در جریان این تظاهرات شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند که واکنش نیروهای انتظامی را درپی داشته است.
یک کاربر در روز چهارشنبه نوشته بود: «مدیران مدارس دانش آموزان دختر را بدون اجازه ی والدین، بُردَن خیابون که بر علیه تظاهرات شعار بِدَن، بعد دانش آموزان شجاع هم بر علیه حکومت ایران شعار دادند، نیروهای سرکوبگر هم دختران رو کتک زدند.»

واکنش مقام پلیس به تعرض جنسی ماموران به زن معترض: «اجتناب‌ناپذیر بود»
در حالی که انتشار ویدیوی تعرض جنسی آشکار مامور یگان ویژه به زن معترض در جمع دیگر ماموران موجی از خشم در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته، یک مقام پلیس به خبرگزاری فارس گفته است »برخی برخوردها در صحنه‌های اغتشاش اجتناب‌ناپذیر است«.
خبرگزاری فارس از قول این مقام پلیس که نامی از وی نبرده، مدعی شده است »مامور در آن صحنه تلاش می‌کند اغتشاشگر را بازداشت و سوار موتور کند که به‌دلیل مناسب نبودن وسیله نقلیه، با دخالت فرمانده‌اش از بازداشت این فرد صرفنظر می‌شود«.
ویدئوی منتشر شده، آشکارا و به‌روشنی نشان می‌دهد که یکی از نیروهای پلیس ضدشورش جمهوری اسلامی، با لباس فرم و در جمع همکاران خود در ملاء عام به زنی معترض به قصد تحقیر، تنبیه یا ارعاب او دست‌درازی می‌کند.
دو زنی که هنگام ضبط، روی این ویدئو صحبت می‌کنند، به خندیدن ماموران پلیس پس از دست‌درازی همکارشان به این زن اشاره می‌کنند.
از سرنوشت زن جوان معترض به حجاب اجباری هنوز خبری منتشر نشده است، اما آن چه در این ویدئو دیده می‌شود آن است که وی در نهایت موفق به فرار از دست ماموران، دست‌کم در محدوده دید مخاطبان ویدئو، می‌شود.
کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که رفتار ماموران در این ویدئو نشان می‌دهد تعرض به قصد تحقیر زنان، اقدام فردی این مامور و «تخلف» نیست، بلکه رفتار و دستوری «سیستماتیک» است.
لیزا پاوس، وزیر امور زنان آلمان، و همتایان او در کشورهای عضو گروه ۷ روز جمعه از حکومت ایران خواستند که به سرکوب و خشونت علیه معترضان پایان دهد.
این وزرا پس از نشستی در برلین با انتشار بیانیه‌ای گفتند: «حقوق زنان حقوق بشر است و مقامات ایرانی نظر به قوانین بین‌المللی که بر مساوات و بهره‌مندی کامل زنان و دختران از حقوق بشر تاکید دارد، باید از آن تبعیت کنند.»
بیانیه وزرای امور زنان کشورهای گروه ۷ می‌افزاید که حکومت ایران «باید به هر گونه سرکوب و خشونت علیه تمام ایرانیان و به‌ویژه زنان و دختران ایرانی پایان دهد».
نمایندگان گروه ۷ در این بیانیه بر تعهد خود درباره موضوع برابری جنسیتی تاکید کردند و گفتند: «برابری جنسیتی حق جهانی انسان و ارزشی بنیادین در جوامع دموکراتیک است. با این حال زنان در سراسر دنیا همچنان ناگزیرند که به خاطر این حق مبارزه کنند.»


نغمه «آزادی، آزادی، آزادی» در خیابان وهابی اهواز
‌روز جمعه ویدیویی از اهواز به دست بی‌بی‌سی رسید که نشان می‌دهد معترضان در خیابان وهابی این شهر تجمع کرده و «آزادی، آزادی، آزادی» می‌خوانند.
معترضان برای زنی که روسری‌اش را در خیابان تکان می‌دهد دست می‌زنند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.
پدر حسین رونقی: او را برای گرفتن اعترافات دروغین، زیر شکنجه گذاشته‌اند
احمد رونقی، پدر حسین رونقی، کنش‌گر مدنی، در اینستاگرام یک پیام ویدیویی منتشر کرد و گفته ماموران حکومت ایران، پسرش را برای گرفتن اعترافات دروغین، زیر شکنجه گذاشته‌اند.
او درباره وضعیت جسمی وخیم حسین رونقی که بازداشت است، ابراز نگرانی کرده است و با انتقاد از رئیس قوه قضاییه گفته فرزندش حسین «خون استفراغ می‌کند» و «کسی در کشور مسئولیت قبول نمی‌کند».
پس از شروع اعتراضات جاری در ایران در هفته‌های پایانی شهریور، ماموران امنیتی برای بازداشت حسین رونقی به خانه او حمله کردند. او در آن زمان گفت که توانسته فرار کند اما چند روز پس از آن خودش را به دادسرای زندان معرفی کرد و بازداشت شد.
پیش از این هم حسن رونقی، برادر حسین رونقی، در توئیتی نوشته بود که حکومت ایران می‌خواهد برادرش حسین را بکشد.
او نوشته که حسین رونقی همچنان در زندان «بدون درمان و دارو و با پای شکسته و تنی بیمار و در حالی که خون بالا آورده» نگه داشته می‌شود.

منابع: رادیو فردا، بی بی سی و رادیو المان