سرکوب اعتراضات در ایران؛ اتحادیه اروپا مقام‌های ایرانی را با تحریم‌های تازه هدف می‌گیرد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اتحادیه اروپا روز سه شنبه بررسی تحریم‌هایی شامل انسداد دارایی و منع سفر شماری از مقام های جمهوری اسلامی که در سرکوب اعتراضات این کشور نقش دارند را شروع کرده است. کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه به اعضای پارلمان این کشور گفت: «اقدام فرانسه در کانون تلاش‌های اتحادیه اروپا برای هدف گرفتن و پاسخگو کردن کسانی که مسئول سرکوب هستند قرار دارد.»به گزارش رویترز یک روز پیشتر آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک ۱۶ پیشنهاد را برای تحریم‌های تازه تسلیم اتحادیه اروپا کرده بودند.

خانم کولونا اشاره کرد که تدابیر تازه ممکن است چهره‌های مسئول سرکوب که فرزندان خود را به کشورهای غربی می‌فرستند هدف بگیرد. به گزارش رویترز دیپلمات‌ها می‌گویند انتظار می رود این تدابیر روز ۱۷ اکتبر از سوی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تایید شود.

عبیر السهلانی نماینده لیبرال پارلمان سوئد در جریان نطقی در جلسه امروز به نشانه همبستگی با زنان ایران موی خود را قیچی کرد.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در جلسه سه شنبه هم گفت: «ایرانی ها، به خصوص جوانان ایرانی، برای بیان خشم و آرزوهای خود برای آینده‌ای بهتر و آزاد از سرکوب، به خیابان‌ها ریخته‌اند.»

او افزود: «اما واکنش نیروهای امنیتی ایران به مرگ ده‌ها نفر منجر شده است. شمار زیاد دیگری زخمی و بازداشت شده‌اند که شامل چندین خبرنگار می‌شود که این حوادث را پوشش داده‌اند. در بسیاری نواحی این کشور اینترنت قطع شده است.»

«ما در کنار کشورهای عضو (اتحادیه اروپا) تمام گزینه‌های موجود از جمله تدابیر محدودکننده را بررسی می کنیم تا به کشته شدن مهسا امینی و واکنش نیروهای امنیتی ایران به تظاهرات پاسخ دهیم.»

اتحادیه اروپا آخرین بار در سال ۲۰۲۱ تحریم‌هایی در زمینه حقوق بشر بر ایران اعمال کرده بود.

با این حال به گزارش خبرگزاری رویترز از سال ۲۰۱۳ نام هیچ مقام جمهوری اسلامی به فهرست تحریم‌ها اضافه نشده بود «چون این اتحادیه به امید رسیدن به توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران از چنین تدابیری طفره می‌رفت.»

هم اکنون حدود ۹۰ ایرانی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارند که ماه آوریل هر سال تمدید می‌شود.

آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان دوشنبه گفت که سرکوب معترضان در ایران «نشان دهنده ترس محض از آموزش و قدرت آزادی است» و قول اعمال تحریم‌هایی را داد.

او در توییتی نوشت: «گزینه‌های سیاست خارجی ما محدود است که تحمل این موضوع به خودی خود سخت است. اما ما می‌توانیم صدای آنها را منعکس کنیم، موضوع را در انظار عمومی برجسته کنیم، آنها را متهم و تحریم کنیم. و این کاری است که داریم می‌کنیم.»

سازمان حقوق بشر ایران در تازه‌ترین اطلاعیه خود گفته است تعداد کشته شدگان اعتراضات اخیر خیابانی در ایران تا روز سه شنبه (۱۲ مهر) به «دست‌کم ۱۵۴ نفر» رسیده است.

تحریم های آمریکا و کانادا
آمریکا و کانادا پیشتر تحریم‌هایی را بر گشت ارشاد اعمال کردند و گفتند که این یگان را مسئول مرگ مهسا امینی می‌دانند.

تظاهرات و اعتراض‌های گسترده در پی جان باختن خانم امینی، دختر ۲۲ ساله، اهل سقز که در زمانی که در بازداشت گشت ارشاد بود به کما رفت شروع شد. او روز ۲۲ شهریور - ۱۳ سپتامبر - بازداشت شد و روز جمعه ۲۵ شهریور درگذشت.

خانواده او می‌گویند که ماموران با باتوم به سر او ضربه زده و سرش را به خودروی گشت ارشاد کوبیده‌اند. پلیس بدرفتاری با او را تکذیب کرده و گفته که خانم امینی در اثر «نارسایی ناگهانی قلبی» جان باخته است.

دور تازه اعتراضات ضدحکومتی از شمال غربی ایران در نواحی کردنشین شروع شد و فورا سایر بخش‌های کشور به آن پیوستند.

جو بایدن روز دوشنبه در بیانیه‌ شدید‌الحنی در محکومیت سرکوب معترضان در ایران گفت که دولت او «این هفته هزینه‌های بیشتری بر عاملان سرکوب تحمیل خواهد کرد.»

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر نگرانی شدید درباره گزارش‌ها از شدت گرفتن خشونت علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران از جمله علیه زنان و دانشجویان گفت حکومت ایران سال‌هاست آزادی‌های اساسی را از مردمش گفته و آرمان‌ نسل‌های متمادی را با ارعاب، اجبار و خشونت سرکوب کرده است.

در بیانیه رئیس جمهوری آمریکا آمده این کشور در کنار زنان و تمامی شهروندان ایران که با شجاعتشان الهام‌بخش جهان شده‌اند ایستاده است.

آقای بایدن درعین حال گفت کشورش دسترسی به اینترنت را از جمله با تسهیل دسترسی به خدمات و پلتفورم‌های ایمن خارج از این کشور برای ایرانیان ساده‌تر خواهد کرد و مقام‌ها و نهادهای ایران از جمله پلیس امنیت اخلاقی را که در اجرای این خشونت و سرکوب جامعه مدنی دست دارند مسئول خواهد شمارد و به این کار در جریان حمایت از حقوق ایرانیان وحق اعتراضات آزادانه آنها ادامه خواهد داد.

وزارت ‌خارجه کانادا هم روز دوشنبه در اعتراض به «نقض حقوق بشر» شماری از فرماندهان ارشد و نهادهای نظامی و امنیتی ایران را تحریم کرد.

محمد حسن باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، محمد صالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات و محمد رستمی رئیس گشت ارشاد از جمله تحریم شدگان هستند.

وزارت خارجه کانادا تاکید کرد که این کشور در کنار مردم ایران و «قربانیان این رژیم» از جمله خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی خواهد ایستاد.