تظاهرات در اعتراض به خشونت فزاینده علیه زنان در فرانسه

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

دهها هزار نفر در فرانسه در اعتراض به کم‌کاری دولت در مبارزه با خشونت علیه زنان به خیابان‌ها رفتند. در استان نوردراین وستفالن آلمان نیز هفته مبارزه با خشونت علیه زنان برگزار می‌شود. روز جمعه ۲۰ نوامبر در آستانه روز جهانی منع خشونت علیه زنان (۲۵ نوامبر) دهها هزار نفر در فرانسه به خیابان‌ها رفتند تا علیه خشونت فزاینده نسبت به زنان اعتراض کنند.به گفته برگزارکنندگان تنها در پاریس ۵۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند. پلیس از ۱۸ هزار تظاهرکننده خبر داده است.

معترضان از دولت فرانسه خواستند تا مقررات بیشتری در مبارزه علیه خشونت خانگی و موارد متعدد زن‌کشی تصویب کند. در روزهای آینده نیز تظاهرات دیگری در سایر شهرهای فرانسه برنامه‌ریزی شده است.
نهادهای فراخوان دهنده برای این تظاهرات، گروه فمینیستی #NousToutes (ما همه) و همچنین ۶۰ نهاد، سندیکا و حزب سیاسی بوده‌اند.
بر اساس گزارش گروه فمینیستی "ما همه" همه ساله در فرانسه حدود ۲۲۰ هزار زن قربانی خشونت می‌شوند که ۹۴ هزار نفر آنان مورد تجاوز قرار می‌گیرند. از اول ژانویه امسال ۱۰۱ زن توسط شرکای زندگی‌شان کشته شده‌اند.
یانیک ژادو نامزد ریاست جمهوری حزب سبزها در فرانسه که در تظاهرات روز جمعه شرکت داشت گفته: «دیگر ممکن نیست که این خشونت علیه نیمی از بشریت تحمل شود.» او از دولت خواسته تا برای آموزش و نیز برای خانه‌های امن سرمایه‌گذاری بیشتری کند.
اما در مقابل وزیر برابری فرانسه، الیزابت مورنو از اقدامات دولت برای حمایت از زنان از جمله تامین خانه‌های امن بیشتر، آموزش پلیس و نیز راه‌اندازی تلفن‌های اورژانس برای زنان قربانی خشونت حمایت کرده است.
او به شبکه رادیویی اروپا ۱ گفته است: «هر زن‌کشی یک زن‌کشی بیشتر و زیاد است اما می‌بینید که این مقررات کم‌کم در حال نتیجه دادن هستند.»

درخواست یک میلیارد یورو بودجه
اما به نظر تظاهرکنندگان این اقدامات کافی نیست. آنها از کابینه امانوئل مکرون خواسته‌اند تا یک میلیارد یورو در سال برای مبارزه با خشونت علیه زنان اختصاص دهد. این رقم در حال حاضر ۳۶۰ میلیون است.
آنها همچنین خواهان خانه‌های امن بیشتری برای زنانی شده‌اند که از خشونت شرکای زندگی‌شان فرار می‌کنند. بر اساس گزارشی که یکی از نهادهای زنان منتشر کرده، ۴۰ درصد زنان متواری از خانه، سرپناهی ندارند و تنها ۱۲ درصد آنها می‌توانند جایی امن پیدا کنند تا بتوانند فاصله ایمن و تعیین‌شده از نظر حقوقی را با خشونت‌گرانشان حفظ کنند.

هفته نارنجی در استان نوردراین وستفالن آلمان
به مناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان، در استان نوردراین وستفالن آلمان از ۲۲ تا ۲۷ نوامبر برنامه‌ها و مراسم گوناگونی به صورت حضوری و آنلاین برای جلب توجه افکار عمومی به موضوع خشونت علیه زنان برگزار می‌شود.
این ابتکار از سوی اینا شارنباخ، وزیر برابری این استان و حدود ۲۵۰ انجمن، خانه‌های امن زنان، مراکز تخصصی مشاوره و نمایندگان برابری در ۱۶۴ شهر و منطقه این استان صورت می‌گیرد.
سخنرانی، ورک‌شاپ‌های آنلاین، سمینارهای تخصصی یک‌روزه، برپایی ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی و نیز فعالیت‌هایی به منظور همکاری در شبکه‌های اجتماعی از جمله برنامه‌هایی هستند که در این یک هفته برگزار می‌شوند.
در روز پنج‌شنبه ۲۵ نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان، بسیاری از ساختمان‌های عمومی در استان نوردراین وستفالن با نورپردازی نارنجی، رنگ نشانگر مبارزه با خشونت علیه زنان، نورافشانی می‌شوند.
بر اساس نتایج یک تحقیق میدانی که با همکاری وزارت داخلی استان نوردراین وستفالن انجام شده، یک نفر از هر ده قربانی خشونت کمکی دریافت نمی‌کند.
دویچه وله فارسی