در یک نگاه: بایدن در خاورمیانه، پوتین در تهران! ویژگی سفر بایدن به اسرائیل و عربستان و سه روز بعد از آن پوتین به تهران، نه در گفتگوهای تشریفاتی و یا رسمی روی میز مذاکره با طرفین شان، بلکه در مقطع زمانی بعد از شروع جنگ در اوکراین و تلاش برای محکم کردن دوباره مناسبات با موئتلفین مورد نظر هیئت حاکمه های آمریکا و روسیه در جهان تغییر یافته به دنبال جنگ در اوکراین است. همگان اذعان دارند، به دنبال جنگ در اوکراین صف بندیها و معادلات جهانی و منطقه ای دستخوش تحول جدی شده است.

بحث شرکت در انتخابات شورای شهر٬ مجلس و ریاست جمهوری در میان جنبش سیاسی- کارگری ایران بعد از انتخابات ۱۳۷۶ بسته به شرایط بطور متناوب مطرح می شود. در این راستا بحث انتخابات های بین المللی و نتیجه این انتخابات ها و انعکاس تفسیرات موجود یکی از مناقشات موجود در جریانات "روشنفکری" ایران بوده است. نوشته ها و مصاحبه ها و مناظرات متفاوتی صورت می گیرد. در دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری در ایران نشریه آرش چهار سوال از فعالین سیاسی در خارج از کشور مطرح کرد که با شرایط آن روزگار همخوانی داشت

بخش سوم کمونیسم کارگری بعد از بیست سال ... منصورحکمت در یکی از متاخرترین سخنرانیهایش به معرفی جایگاه و منشاء کمونیسم کارگری می‌پردازد. او می‌گوید "من فکر ميکنم زيپ پوست هر انسان منصفى را باز کنيد يک کمونيست بلشويک را ميبينيد که ميخواهد از آن بيرون بيايد. در وجود تک تک ما سوسياليستهاى پرحرارتى نهفته است که ميخواهد از اين قالب بيرون بزند….به نظر من فقط کافى است منصف باشيم تا بتوانيم فرض کنيم که اگر اينجا را بکاويم يک سوسياليست در آن پيدا ميکنيم.

اخیرا رئیسی در جلسه "شورای عالی هماهنگی اقتصادی" اهداف و راهکارهای ساماندهی تجارت مرزی را بررسی کرده و یکی از تصمیمات این جلسه "مقابله با قاچاق و سایر روشهای غیر قانونی کالاها در مناطق مرزی" اعلام شده است. این در واقع یعنی تاکید بر ادامه سیاست کشتار کولبران یعنی کارگران بیکار و بی تامینی که در مرزها به کولبری مشغولند و هر سال شمار زیادی از آنها توسط پاسداران کشته میشوند. حکومت اسلامی در عراق با به قدرت رسیدن احزاب قومی ــ مذهبی از سال ۲۰۰۳ به موقعیت اقتصادی و نظامی جدیدی دست یافت.

بخش ِ 2: دربخش ِنخست ِاین بررسی دیدیم که حکیمی شناخت ِ دیالکتیکی و تاریخی- تکاملی از پدیده های مادی و بازتاب ِ شان در مغز ِ اندیشه ورز واندیشه مند ندارد وپدیده ها راجداازیکدیگروبی ارتباط ِارگانیک، فاقد ِ همبسته گی ِ زمانی و مکانی، یعنی به طور ِ کلی فاقد ِ وحدت ِمادی سیستمی درک و توصیف می کند. حتا خود ِ مغز را به مثابه ِ عالی ترین و تکامل یافته ترین پدیده ی مادی که کانون و آرشیو ِ افکارو ایده ها و تجمع ِ دانش ها و محفوظات ِ تجربی عملی ِ تاکنونی ِ انسان هاست،

اکنون بیش از ۶۰ سال است که از انقلاب مردمی کوبا می گذرد و دقیق تر بگویم، ۶۳ سال از وقوع آن حوادث پربرکت در یک جزیرهء کوچک واقع در امریکای لاتین می گذرد، به برکت خدمات رهبران بزرگ این انقلاب همچون فیدل کاسترو، رائول کاسترو، ارنستو چگوارای شهید و…، همچنین حمایت های همه جانبه مردم آن کشور کوبا توانسته در برابر صهیونیسم جهانی مقاومت کند. ۲۶ ژوئیه ۱۹۵۳ دسته ای از مبارزین انقلابی تحت عنوان گروه جنبش ۲۶ ژوئیه وارد فاز درگیری مسلحانه با دولت دیکتاتوری باتیستا شدند و سرانجام بعد از سلسله جنگ های چریکی در جنگل ها و کوه های کوبا آنها در تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۵۹ وارد هاوانا پایتخت کشورشان شده و باتیستا، دیکتاتور تحت حمایت امریکا گریخته بود و انقلابیون نظامی جدید، عدالت خواه و صلح دوستی را بنا نهادند که الگوی بسیاری از ممالک جهان می باشد.

بنا به گزارشات رسانه ای در الجزیره، بی بی سی و فارس، به نقل از کمال خرازی آمده که «برکسی پوشیده نیست که ما توانایی فنی ساخت بمب هسته‌ای را داریم اما تصمیم به انجام چنین کاری نداریم. فقط در عرض چند روز غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به راحتی می‌توانیم آن را تا ۹۰ درصد برسانیم.»آیا این جملات نوعی فرار به جلو، و برای امپاس کردن موافقت های چند روز اخیر اسرائیل با آمریکا، بیانیه قدس و موضع مشترک که «اسرائیل باید برتری نظامی در منطقه داشته باشد»، است، و از داشتن «توانایی فنی» تا رسیدن به «پایان خط تولید بمب اتمی» مسیری پیچیده و غیر ممکن برای نظام اسلامی است، سوالی است که می بایست صاحب نظران تولید بمب اتمی پاسخ دهند، اما چند موضعگیری در چند روز اخیر قابل تأمل است.

جنبش ناسیونال- اسلامی شرقی، بررسی یک نمونه، یک شخصیت - تراب حق شناس:از ملیگرایی با غلظت اسلامی به ملیگرایی سکولاریستی چپ
تاریخ زندگی سیاسی و مبارزاتی تراب حق شناس و کتاب او با عنوان "از فیضیه تا پیکار" ماتریال خوبی برای بررسی یک ورژن خاص، ورژن چپ از جنبش- ناسیونال اسلامی است. هم زندگی مبارزاتی تراب حق شناس و هم کتابش، کارگر کمونیست را با تاریخ یک رگه از جنبش ناسیونالیستی در یک دوره تاریخی آشنا میکند و زیر و بم برنامه های اقتصادی و سیاسی فرهنگی نوشته و نانوشته، آرزوها و علائق، پیوستها و گسستهای طبقاتی و فرقه ای آنها را برایش روشن میسازد.

بدیلی که جمشیدبرزگر مژده می دهد! بن بستی که زیدآبادی با آن مواجه می شود! و سکوت پرسش برانگیز یک کنشگر! بحثی طولانی بین آقایان جمشیدبرزگر و احمدزیدآبادی در کلاب هاوس جریان داشت که در آن از جمله آقای فرج سرکوهی هم شرکت داشتند. فایل صوتی آن هم در برخی سایت ها درج گردید و نوشته حاضر برگرفته از آن است و و نقدی برآن از جوانب گوناگون که به سهم خود با هدف شفاف ترکردن اوضاع غبارآلودسپهرسیاست نگاشته شده است:

امروز پنج‌شنبه چهاردهم یولی 2022 - بیست و سوم تیر 1401، دادستان دادگاه استکهلم، حکم حمید نوری‌(عباسی) را اعلام کرد. حبس ابد در سوئد، 20 سال است.
امروز:حکومت اسلامی ایران عزادار است
اما اکثریت مردم ایران در حال جشن و سرور ‌اند!

دو تحول تاریخی علیه جمهوری اسلامی
تحول اول: پیشروی جنبش ضد حجاب و جمهوری اسلامی
در بیست و یکم تیر کمپین "حجاب بی حجاب" و تحرک بالای پرت کردن و سوزندان حجاب در شهرهای ایران موفقیت بزرگی را ثبت کرد. همان وقت و در یادداشتی نوشتم، "حجاب، بی حجاب و حجاب سوزان" دیروز ۲۱ تیر ۱۴۰۱ یک نقطه عطف مهم مبارزاتی همانند دی ماه ۹۶ و آبان‌ماه ۹۸ است.

آقای حکیمی! سوء استفاده از آزادی ِ بیان برای دادن ِ آگاهی ِدروغین به خواننده هم اهانت به آزادی ِ بیان است وهم توهین به شعور ِ خواننده. ضمن ِ آنکه اگر مارکس زنده بود به خاطر ِ دروغ هایی که به او نسبت می دهی تا اورا همعقیده ی خود سازی، از شما به انجمن ِ جهانی ِ قلم به دلیل ِ خدشه وارد کردن به حیثیت و اعتبار ِ فلسفه وقلم شکایت می کرد! محسن حکیمی درمقاله ی « ماتریالیسم وامپریوکری تیسیسم، تحکیم ِ ایدئولوژی مارکسیسم با ماتریالیسم ِ فلسفی» بازهم سنگ ِبزرگ تراز توان اش برداشت وحواله ی مارکسیسم ِ مارکس وانگلس نمود. حکیمی می نویسد:

مدت هاست که تعمیق بحران همه جانبه اقتصادی و سیاسی و تشدیدبن بست و شکاف های حاکمیت، و تسخیرخیابان ها با اعتراض های بی وقفه معلمان و کارگران شاغل و بازنشستگان و پیمانی ها و تهیدستان و جوانان، با فرایند دوقطی کردن جامعه علیه نظام و انزوای پرشکوه آن، حاکمیت را در وضعیت باخت استراتژیکی و حتی در معرض شکندگی تفوق تاکتیکی و ضرورت درهم شکستن آخرین حربه رژیم یعنی سرکوب و سیاست هراس و رعب افکنی قرارداده است و بتدریج علیرغم افت و خیزهای مقطعی با تعمیق مطالبات و بسط دامنه توده ای خود شاهد تغییرتوازن قوا علیه نظام و بسودجنبش ها هستیم.

رهبر منم، رهبر تویی، فریاد کن آزادی: کمپین "حجاب، بی حجاب" که توسط جمعی از فعالان حقوق زن به راه افتاد مقابله مستقیم با رژیم را در یک روز مشخص، روز 21 تیر در دستور خود گذاشته بود. این روز که رژیم قرار بود قدرت خود را به نمایش بگذارد و عر و تیز کند و وحشت ایجاد کند، به ضد خود بدل شد. جمع وسیعی از زنان در شهرهای مختلف با شهامت بی نظیر حجاب از سر برداشتند و رژیم را تحقیر کرده و سلاح سرکوب و وحشت او را هیچ گرفتند.

«ناتو»، تا کجا؟ تا کِی؟ پس از قرارگرفتن خروشچف در رأس اتحاد جماهیر شوروی در سپتامبر ۱۹۵۳، نقطه عطفی در روابط با «غرب» ایجاد شد. البته مسکو در ماه مه ۱۹۵۵ دست به ایجاد «پیمان ورشو» زد که اتحادی سیاسی- نظامی بود که کشورهای اروپای شرقی را گرد هم می آورد. اما، اتحاد شوروی اقدامات دوستانه متعددی نیز انجام داد و پیشنهاد کرد کمربندی از کشورهای بی طرف بین دو قطب قدرت ایجاد شود. این پیشنهاد پرسش هایی برای «غربی ها» ایجاد کرد که این مقاله منتشر شده در سال ۱۹۵۵ به آنها می پردازد.