ازسرگیری مسموم‌سازی‌های زنجیره‌ای در ایران با آغاز کار مدرسه‌ها بعد از تعطیلات

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

حمله با گاز سمی به دستکم دو مدرسه دیگر در سومین روز بازگشایی مدارس:گزارش‌های جدید حاکی است که در روز چهارشنبه ۱۶ فروردین، تعداد دیگری از دانش‌آموزان مدارس ایران به‌دلیل مسمومیت‌های مشکوک با گاز سمی به بیمارستان منتقل شدند.ویدئویی در کانال تلگرامی «اعتراض بازار» منتشر شده است که نشان می‌دهد تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه «استقلال» در کوهنجان سروستان در استان فارس روز چهارشنبه «با وضعیت جسمی وخیم» به بیمارستان شهدای این شهر منتقل شدند.

همزمان گزارش شده که تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ «حضرت مهدی» شهرستان پیرانشهر در استان اذربایجان غربی نیز به بیمارستان منتقل شدند.
سه روز از بازگشایی مدارس در ایران پس از تعطیلات نوروز می‌گذرد و در هر سه روز گزارش‌هایی از مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان منتشر شده است.
اما احمد وحیدی، وزیر کشور، روز چهارشنبه مسمومیت‌های جدید در مدارس را تایید نکرد و گفت که باید در این زمینه تحقیقات صورت گیرد.
روز سه‌شنبه نیز هشت دانش‌آموز دبیرستان دخترانه‌ «سحر» منطقه دولت‌آباد اصفهان به بیمارستان منتقل شدند.
در همین روز، رئیس اورژانس استان آذربایجان شرقی نیز از انتقال ۲۰ دانش‌آموز یک مدرسه دخترانه در شهرک باغمیشه تبریز با «علائم تنفسی و تنگی نفس» به بیمارستان خبر داد.
روز ۱۴ فروردین هم با بازگشایی مدارس کشور پس از تعطیلات نوروزی، مسمومیت مشکوک در یک مدرسه شهر نقده در آذربایجان غربی گزارش شد.
در حالی که مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان دختر در ایران از چند ماه پیش آغاز شده، اما به‌رغم ادعای مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر پیگیری این اتفاقات، عاملان این حملات هنوز شناسایی یا دستگیر نشده‌اند.
این حملات فقط به دانش‌آموزان دختر محدود نبوده و دانشجویان دختر در خوابگاه‌های دانشجویی نیز بارها هدف چنین اقداماتی قرار گرفته‌اند.
در این حملات به گفته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر دچار مسمومیت شده و به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند.
***********************************
ازسرگیری مسموم‌سازی‌های زنجیره‌ای در ایران با آغاز کار مدرسه‌ها بعد از تعطیلات
سه روز پس از بازگشایی مدرسه‌ها در ایران بعد از تعطیلات نوروزی، در چند مدرسه در شهرهای مختلف دانش‌آموزان دختر دچار مسمومیت شده‌اند.
رسانه‌های ایران به نقل از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از «بدحال شدن» ۷ دانش آموز دختر در یکی از مدرسه‌های قم خبر داده‌اند.
امروز ۱۶ فروردین تصاویری هم از مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه دخترانه مهدی در پیران‌شهر در غرب ایران منتشر شده است.
همچنین یک ویدئو در کانال تلگرامی «اعتراض بازار» منتشر شده که نشان می‌دهد شماری از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه «استقلال» در کوهنجان سروستان در استان فارس هم روز چهارشنبه «با وضعیت جسمی وخیم» به بیمارستان شهدای این شهر منتقل شده‌اند.
یک روز پیش هم گزارش شده بود که ۲۰ نفر از دانش آموزان مدرسه‌ای در تبریز دچار مسمومیت شده بودند.
گزارش شده که روز سه‌شنبه هم هشت دانش‌آموز دبیرستان دخترانه‌ «سحر» منطقه دولت‌آباد اصفهان با نشانه‌های مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.
با تعطیلات نوروزی در ایران و بسته‌شدن مدرسه‌ها، فرصتی برای تکرار مسموم‌سازی‌های دنباله‌دار دانش‌آموزان دختر نبود.
پیش‌تر این مسمومیت‌ها واکنش جهانی را هم برانگیخته بود و از جمله آمریکا و پارلمان اروپا، نمایندگان مجلس اعیان بریتانیا و همین‌طور شماری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی در خارج از ایران درباره این زنجیره وقایع ابراز نگرانی کرده بودند.
نخستین موارد مسمومیت همراه با اطلاعات پراکنده از اظهارات دانش‌آموزان در مورد احتمال استفاده از گازهای سمی در اواخر پاییز از شهر مذهبی قم گزارش شد اما در هفته‌های گذشته به طور گسترده در شهرهای متعددی مشاهده شده است.
مقامات حکومتی در ابتدا وقوع چنین حوادثی را انکار کردند و سپس آن را به اضطراب روحی دختران نسبت دادند اما پیش از تعطیلات نوروز، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت اگر چنین اقداماتی صورت گرفته باشد، عاملان آن باید پیدا و شدیدا مجازات شوند.
مقام های دولتی می‌گویند چند نفر در ارتباط با این مسمومیت‌ها شناسایی شدند اما توضیحات دقیق‌تری درباره آن نداده‌اند.
شهروندان زیادی در اظهارنظرهایشان در فضاهای اینترنتی که آزادی عمل بیشتری در مقایسه با رسانه‌های مجوزدار در ایران دارند، این مسموم‌سازی‌ها را کار عوامل حکومت یا افراد حامی آن تلقی کرده‌اند.
برخی کنش‌گران حکومت ایران را به سازمان‌دادن این مسمومیت‌ها یا دست‌کم چشم‌پوشاندن به عوامل آنان در انتقام از شرکت گسترده دانش‌آموزان دختر در تظاهرات ضدحکومتی شش ماه اخیر پس از کشته‌شدن مهسا امینی متهم کرده‌اند.
حکومت ایران در عین حال اطلاع‌رسانی درباره مسمومیت‌ها را محدود کرده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی در این مدت منتقدان و رسانه‌ها را به جوسازی متهم کرده‌ و در داخل ایران نیز تاکنون دست‌کم یک روزنامه‌نگار پی‌گیر در این باره، علی پورطباطبایی، بازداشت شده و چند رسانه‌ و چند فرد هم تحت پی‌گرد قضایی قرار گرفته‌اند.
پیش‌تر ۲۰ وکیل و حقوقدان ایرانی در نامه‌ای به چهار مرجع بین‌المللی خواستار تشکیل کمیته‌ مستقل و مشترک برای تحقیق و اقدام فوری درباره مسمومیت زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز در ایران شده بودند.
پس از نزدیک به چهار ماه که از مساله مسمومیت زنجیره‌ای در مدرسه‌های اغلب دخترانه گذشته بود، وزارت بهداشت ایران در گزارش «کمیته علمی» این وزارتخانه تایید کرد که «بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند.»

***********************************

ادامه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در سومین روز بازگشایی مدارس
در سومین روز بازگشایی مدارس، مسمومیت سریالی دانش‌آموزان ادامه یافت. پرونده شکایت خانواده پیرفلک احتمالا در دادسرای نظامی رسیدگی خواهد شد. دبیرکل حزب موتلفه اسلامی مدعی شد، "در جمهوری اسلامی سرکوب وجود ندارد."
با پایان تعطیلات نوروزی و بازگشایی مجدد مدارس در ایران مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و در سومین روز تدریس نیز ادامه یافت. خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی از "بدحال شدن" هفت دانش‌آموز دختر در یکی از مدارس شهر قم خبر داد.
همشهری آنلاین گزارش داد که این هفت دانش‌آموز گفته‌اند، بویی شبیه لاستیک سوخته در فضای مدرسه استشمام کرده‌اند.
روز گذشته نیز خبری مبنی بر مسمومیت ۲۰ دانش‌آموزان در تبریز منتشر شده بود.
توییتر ۱۵۰۰ تصویر نیز از مسمومیت برخی از دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه‌ در سنندج خبری منتشر کرده است.
در رابطه با مسمومیت‌های سریالی، در شبکه‌های اجتماعی از دبیرستان دخترانه‌‌ای در پیرانشهر و کوهنجان سروستان نیز نام برده شده است که برخی از دانش‌آموزان آن به بیمارستان منتقل شده‌اند.
روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین نیز هشت دانش‌آموز دبیرستان دخترانه‌‌ای در منطقه دولت‌آباد اصفهان در پی مسمومیت به بیمارستان منتقل شده بودند.
مقامات جمهوری اسلامی در اسفندماه از دستگیری برخی از عاملان این حملات خبر داده بودند اما جزئیات بیشتری منتشر نکردند.
به نظر می رسد که حکومت اسلامی یا در مهار این مشکل اجتماعی وحشت انگیز ناتوان است یا اینکه تمایلی به حل آن ندارد.

منابع: دویچه وله، رادیو فردا، بی بی سی