پارلمان بریتانیا به دولت این کشور توصیه کرد سپاه پاسداران را «تروریستی» اعلام کند

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

هفت معترض پیرانشهری در حکمی دسته‌جمعی به ۷۴ سال و ۹ ماه زندان محکوم شدند: هفت معترض در پیرانشهر با حکم دسته‌جمعی دادگاه کیفری دوی این شهر کردنشین استان آذربایجان غربی در مجموع به ۶۴ سال و ۹ ماه زندان تعزیری محکوم شدند. به نوشته سایت حقوق بشری هه‌نگاو، این هفت معترض، همگی در جریان اعتراضات پیرانشهر بازداشت و پس از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شده بودند اما اکنون با احکام سنگین حبس مواجه شده‌اند. حکم دسته‌جمعی حبس برای هر هفت معترض پیرانشهری را شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دوی این شهر صادر کرده است.

هه‌نگاو افزود که در این حکم، علی بخشوری ۳۹ ساله، احسان گلابی ۲۰ ساله و محمد ابراهیمی ارشد ۲۹ ساله به «عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران» متهم شده و از این بابت به ۵ سال حبس و همچنین به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» بە ۵ سال حبس دیگر محکوم شده‌اند. آنها همچنین بابت «تبلیغ علیه نظام» بە ١ سال حبس و به اتهام «فیلم‌برداری از اماکن دولتی» بە ۳ سال حبس و در مجموع هر یک به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
این سه معترض طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی با تجمیع احکام، باید «حکم اشد» از میان احکام صادره یعنی ۵ سال حبس را تحمل کنند.
براساس بند ث ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی «فقط مجازات اشد مندرج در دادنامه قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد، مجازات اشد بعدی» در مورد افراد اجراء می‌شود.
به نوشته هه‌نگاو، در این حکم دسته‌جمعی، اسماعیل تجلا ۲۲ ساله، آرام خالدی‌‌نسب ۲۳ ساله و علیرضا محمدی ارشد ۲۲ ساله نیز به اتهام «عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران» به ۳۲ ماه حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» از طریق شرکت در اعتراضات به تحمل ۳ سال و ۷ ماه حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۸ ماه حبس تعزیری و در مجموع هر یک به ۶ سال و ۱۱ ماه زندان محکوم شده‌اند.
همچنین یک معترض دیگر به نام هیوا محمودی ۳۲ ساله نیز در این حکم دسته‌جمعی به خاطر شرکت در اعتراضات به «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» متهم و به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.
صدور احکام دسته‌جمعی از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران از سوی شعب دادگاه انقلاب و دیگر دادگاه‌هایی که محاکمه هزاران معترض را انجام می‌دهند، به ویژه در استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و ایلام افزایش یافته و از جمله دادگاه انقلاب ایلام در حکمی دسته‌جمعی ۲۲ تن از معترضان دهلران را در مجموع به ۷۴ سال زندان محکوم کرده است.

پولیتیکو: اتحادیه اروپا به دنبال تحریم‌ ۴۰ فرد و نهاد مرتبط با سرکوب اعتراضات در ایران است
نشریه پولیتیکو روز پنجشنبه ۲۲ دی ماه گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم‌های جدیدی علیه حدود ۴۰ فرد و نهاد در جمهوری اسلامی به دلیل نقش آنها در سرکوب اعتراضات در ایران است.
پولیتیکو می‌گوید این تحریم‌های جدید به عنوان بخشی از پاسخ اتحادیه اروپا به سرکوب اعتراضات پس از جانباختن مهسا(ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد است.
این نشریه اضافه می‌کند که علاوه بر رویت پیش نویس این اسناد، «بسته» شواهد و مدارک برای این تحریم‌ها را نیز دیده است. این بسته مدارک و شواهد عمدتاً گزارش‌های مطبوعاتی در حمایت از اعمال تحریم‌های پیشنهادی است.
پولیتیکو می‌گوید بر اساس این اسناد ۱۷ مقام جمهوری اسلامی از جمله وزیر ورزش، یک نماینده مجلس، و یک مقام ارشد بخش برون مرزی صدا و سیما از سوی اتحادیه اروپا تحریم خواهند شد.
طبق این گزارش شماری از مقام‌های فعلی و پیشین سپاه پاسداران نیز تحریم می‌شوند. سپاه پاسداران نقش اصلی در سرکوب اعتراضات در ایران به عهده داشته است.
طبق این گزارش، حمید سجادی، وزیر ورزش دولت سیزدهم، به دلیل نقشش برای «ساکت کردن» ورزشکاران ایرانی و جلوگیری از پیوستن آنها به اعتراضات تحریم خواهد شد.
در اسناد مرتبط با حمید سجادی به ملاقات او با الناز رکابی، قهرمان مقام چهارم رقابت‌های سنگنوردی آسیا پس از ورود به ایران در مهرماه اشاره شده است.
الناز رکابی پس از حضور بدون حجاب اجباری در رقابت‌های سنگنوردی آسیا و بازگشت به تهران به هتل المپیک منتقل شد و روز بعد با وزیر ورزش دیدار کرد.
الناز رکابی در مرحله فینال ماده کمباین مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا با مویی از پشت بسته، سربندی مشکی خبرساز شد.
جرقه اعتراضات سراسری و ادامه‌دار در ایران از روز ۲۶ شهریور، همزمان با خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در سقز زده شد و دامنه آن به سرعت افزایش یافت و موجب اعتراضات گسترده ایرانیان در داخل و خارج از کشور شد.
بر اساس اعلام سازمان حقوق بشر ایران، از آغاز این اعتراضات تا روز ۱۹ دی دست‌کم ۴۸۱ شهروند، از جمله ۶۴ کودک کشته و بر اساس گزارش سایت حقوق بشری هرانا بیش از ۱۹ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

صداوسیما انتقادها از افزایش بودجه این سازمان را «جیغ بنفش» خواند
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی انتقادها از افزایش بودجه این سازمان در لایحه بودجه را «جیغ بنفش» خواند و مدعی شد که بودجه پیشنهادی نیز همچنان ناکافی است.
در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه آن را به مجلس ارائه کرد، سهم سازمان صداوسیما نزدیک به هشت‌هزار میلیارد تومان تعیین شده است که نسبت به بودجه سال جاری حدود سه‌هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.
روابط عمومی صداوسیما در اطلاعیه خود این رقم را «ناکافی» خوانده و هشدار داده است که با این بودجه «آنتن صداوسیما با افت جدی کمیت و کیفیت مواجه خواهد شد».
این اطلاعیه با حمله به رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی، انتقاد آن‌ها از افزایش بودجه صداوسیما را «جیغ‌های بنفش» خوانده و مدعی شده است که منتقدان با «صداوسیمای قوی» مخالف‌اند.

پارلمان بریتانیا به دولت این کشور توصیه کرد سپاه پاسداران را «تروریستی» اعلام کند
نمایندگان مجلس عوام بریتانیا با تصویب قطعنامه‌ای، از دولت این کشور خواستند که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.
در نشست روز پنجشنبه مجلس عوام بریتانیا، شماری از نمایندگان به اقدامات متعددی از جانب سپاه پاسداران اشاره کردند که می‌تواند مشمول تروریسم باشد.
لیو داکرتی، معاون وزیر خارجه بریتانیا که در این نشست حضور داشت، با تاکید بر این‌که بررسی این موضوع همچنان در دولت بریتانیا ادامه دارد گفت: با این حال دولت این موضع یکپارچه مجلس را بسیار جدی می‌انگارد و آن را در نظر می‌گیرد.
دولت دونالد ترامپ در آمریکا نام سپاه پاسداران را در زمره سازمان‌های تروریستی قرار داد، و در ماه‌های اخیر، همزمان با سرکوب خون‌بار اعتراضات در ایران، شمار زیادی از اعضای پارلمان‌های اروپایی نیز خواسته مشابهی را پیشنهاد کرده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز حکم ۱۸ سال زندان برای احسان پیربُرناش را «وقیحانه» خواند
سازمان گزارشگران بدون مرز صدور حکم ۱۸ سال زندان برای احسان پیربُرناش، طنزنویس و روزنامه‌نگار ورزشی در ایران، را محکوم کرد و آن را «وقیحانه» خواند.
جاناتان داگر، رئیس بخش خاورمیانه در این سازمان، با اشاره به این‌که حکم صادرشده برای پیربُرناش «سنگین‌ترین حکم» علیه روزنامه‌نگاران در جریان اعتراضات چهار ماه گذشته در ایران است گفت: زندانی کردن و بستن دهان روزنامه‌نگاران کمکی به پایان دادن به این بحران جدی نمی‌کند و حکومت ایران باید او و ده‌ها روزنامه‌نگار دیگر را از زندان آزاد کند.
احسان پیربُرناش روز ۲۸ مهرماه در شهر ساری بازداشت شد و همسر او به تازگی خبر داد که دادگاه انقلاب او را به ۱۸ سال زندان محکوم کرده است.

حزب سوسیال دموکرات آلمان خواستار انحلال گروه پارلمانی ایران و آلمان شد
حزب سوسیال دموکرات آلمان، از بزرگ‌ترین احزاب پارلمان این کشور، با ارائه پیشنهادی خواستار انحلال گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان شد.
یی‌وان رای، نماینده پارلمان آلمان، با اعلام این خبر گفت: وقتی ۲۲۷ نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار اعدام زندانیان سیاسی می‌شوند، دیگر بین ما همکاری‌ وجود ندارد.
آبان امسال نامه‌ای به امضای ۲۲۷ نماینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد که امضاکنندگان در آن خواستار اعدام و برخورد شدید با معترضان بازداشتی‌ شدند. در پی موج انتقادها از این نامه، چند نماینده گفتند که آن نامه را امضا نکرده‌اند، و برخی دیگر نیز اصل نامه را تکذیب کردند.
در هفته‌های اخیر شماری از نمایندگان پارلمان آلمان کفالت سیاسی معترضان بازداشتی در ایران را برعهده گرفته‌اند.

ایتالیا: سرکوب‌ها در ایران تغییر نکرده، دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا در راه است
وزیر خارجه ایتالیا می‌گوید با وجود درخواست رئیس‌جمهوری این کشور از جمهوری اسلامی برای پایان دادن به سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران، هیچ تغییری در این سرکوب ایجاد نشده است.
آنتونیو تاجانی روز پنجشنبه ۲۲ دی در نشست مشترک کمیسیون‌های سیاست خارجی پارلمان ایتالیا گفت: «ما از تهران درخواست تغییر واقعی کردیم اما نشانه مورد نظر خود را دریافت نکردیم».
او افزود که دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی در حال آماده‌ شدن است و این تحریم‌ها «پیامی در محکومیت» تداوم سرکوب معترضان در ایران است.

محسن برهانی، از منتقدان اعدام‌ معترضان، از دانشگاه تهران اخراج شد
خبرگزاری فارس روز پنجشنبه ۲۲ دی از اخراج محسن برهانی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، خبر داد و دلیل آن را «رد صلاحیت» از سوی کارگروه بررسی صلاحیت عمومی این دانشگاه عنوان کرد.
آقای برهانی در هفته‌های اخیر انتقادهای تندی را علیه صدور و اجرای حکم اعدام برای معترضان اعتراضات سراسری اخیر مطرح کرده بود.
خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی با انتشار تصویر نامه‌ای از هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی مدعی شد که کنار گذاشتن شدن این استاد دانشگاه از مقامش ربطی به انتقادهای اخیر او نداشته است.

«جو امنیتی شدید» در گالیکش در پی احضار مولوی گرگیج به دادگاه ویژه روحانیت
گزارش‌های رسیده از استان گلستان حاکی است که به‌دلیل احضار مولوی گرگیج، امام جمعه اهل سنت گالیکش، به دادگاه ویژه روحانیت، «جو امنیتی شدیدی» در این شهر حاکم است و «مردم در اطراف منزل» این روحانی تجمع کرده‌اند.
به گزارش کانال خبری «حال‌وش» که اخبار اهل سنت و اقلیت‌های قومی در ایران را پوشش می‌دهد، چند تن از نمایندگان دادگاه ویژه روحانیت عصر پنجشنبه با حضور در مقابل منزل این امام جمعه، «به اطرافیان او گفتند که مولوی فردا نمازجمعه گالیکش نرود و یکشنبه نیز خود را معرفی کند».
مولوی گرگیج در نمازجمعه ۱۶ دی از اعدام‌های فله‌ای و بازداشت‌ها در کشور در پی اعتراضات سراسری اخیر به شدت انتقاد کرده بود.
کانال خبری «حال‌وش» افزوده که جمعی از سران طوایف مختلف بلوچ، معتمدین، متنفذین، فرهنگیان و نخبگان استان گلستان روز پنجشنبه با حضور در منزل مولوی گرگیج، «حمایت قاطع» خود را از او و مواضع اخیرش اعلام کردند.