تداوم تظاهرات در ایران؛ تجمع‌های اعتراضی در تهران، اصفهان، تبریز و رشت

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران روز پنجشنبه اعلام کرده است ، علی جلیلی، مدیر دبیرستان کار و دانش برادران مظفر در منطقه ۴ آموزش و پرورش تهران در ۱۶ متری دوم مجیدیه، پس از احضارهای پیاپی به اطلاعات و حراست، بر اثر فشارهای روحی، دچار ایست قلبی شد و جان باخت.تصاویر ویدئویی از ادامه تجمعات اعتراضی در شهرک اکباتان در تهران و همچنین در شهرهای اصفهان، تبریز، رشت و مهاباد در شامگاه پنجشنبه ۲۸ مهرماه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در تجمع اعتراضی شهروندان در شهرک اکباتان، تهران؛ شامگاه پنجشنبه، بیست و هشتم مهر، شعارهایی مانند«مرگ بر خامنه‌ای» «این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت» و «مرگ بر دیکتاتور» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر داده شد.
ویدئویی از تجمع معترضان در شامگاه پنجشنبه ۲۸ مهرماه در چهارباغ اصفهان درشبکه های اجتماعی منتشر شده است. تجمع کنندگان شعار می دهند : «ایرانی با غیرت٬ حمایت٬ حمایت»
تصاویر ویدئویی از رشت حاکی است که نیروهای امنیتی به تجمع معترضان در رشت؛ پنجشنبه شب، بیست و هشتم مهر، حمله کردند. ویدئویی که مخاطب رادیو فردا برای ما فرستاده نشان می‌دهد نیروهای امنیتی برخی معترضان را در تجمعات امشب مردم در رشت مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.
طبق این گزارش‌ها تجمعی در محله‌های اطراف بازار و مسجد انگجی در تبریز در شامگاه پنجشنبه برگزار شده است.

کانون نویسندگان: سرکوب دانش آموزان و زندانیان سیاه‌ترین برگ‌ کارنامه‌ حاکمیت
کانون نویسندگان ایران روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از «سرکوب» دانش آموزان و زندانیان در جریان اعتراضات اخیر به عنوان از «سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه» حکومت فعلی جمهوری اسلامی یاد کرده است.
در این بیانیه آمده است: «سرکوب مردمی که با دست خالی زبان به اعتراض گشوده‌اند در چهل و چند سال اخیر اتفاقی هرروزه بوده است؛ اما آنچه در هفته‌ی گذشته بر کودکان و زندانیان رفت، از سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه‌ی حاکمیت کنونی است.»
کانون نویسندگان ایران تاکید کرده است که «هجوم نیروهای امنیتی به مدرسه و زندان و ضرب و جرح و قتل کودکان و زندانیان، فاجعه‌ای فراتر از کشتار معترضان در خیابان‌هاست.»
در جریان حمله نیروهای امنیتی به بیرستان شاهد اردبیل، اسرا پناهی، نوجوان اردبیلی، جان خود را از دست داد.
در بیانیه کانون نویسندگان تصریح شده است رویکرد حکومت جمهوری اسلامی در برای «سرکوب» باعتراضات اخیر همچون «همیشه با انکار واقعیت، شایعه‌پراکنی و تحریف افکار عمومی در کار خنثی کردن کوشش تشکل‌ها و گروه‌های مردمی برای بیان حقیقت است.»
کانون نویسندگان در ادامه گفته است به رغم سرکوب گسترده «جنبش» اعتراضی که دنبال جانباختن مهسا (ژینا) امینی با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد، این «جنبش» هر روز بر ابعادش افزوده شده است .
در این بیانیه همچنین به اقدامات جمهوری اسلامی در برخورد با زندانیان در زندان لاکان در رشت و اوین در تهران اشاره شده است.
کانون نویسندگان گفته است:«بی‌تردید آنچه حاکمیت در مدرسه و زندان رقم زد، نه فقط سرکوب حق آزادی بیان کودکان و زندانیان بلکه اقدامی جنایتکارانه‌ بود.»
تصاویر ویدئویی از شعار دادن شهروندان تهرانی در شامگاه پنجشنبه منتشر شده است. در یکی از ویدئوها معترضان شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بسیجی » سر می دهند.

بازداشت «۲۹ دختر دانش‌آموز» در یکی از دبیرستان‌های مهاباد
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز پنج‌شنبه از بازداشت ۲۹ دانش‌آموز در یکی از دبیرستان دخترانه مهاباد خبر داد.
بنا بر اعلام این تشکل، در پی اعتراض دختران دانش‌آموز در دبیرستان «بیان» مهاباد، مدیر این دبیرستان خصوصی به نام «سلطان عیسوی» همزمان با قفل کردن درهای مدرسه با ماموران امنیتی تماس گرفت و پس از رسیدن ماموران، دانش‌آموزان معترض را به آن‌ها تحویل داد.
در این اطلاعیه به نهاد بازداشت‌کننده، اسامی دانش‌آموزان و محلی که به آن‌جا منتقل شده‌اند، اشاره‌ای نشده است.

نگرانی خانواده‌های زندانی‌های سیاسی بند هشت اوین از وضعیت آن‌ها
خانواده‌های برخی زندانیان سیاسی بند هشت اوین که از وضعیت آن‌ها نگرانند، برای کسب اطلاع در مورد آن‌ها روز پنجشنبه به دادسرای اوین مراجعه کردند.
رادیو فردا از طریق یکی از اعضای این خانواده‌ها کسب اطلاع کرد که آرش جوهری یکی از این زندانیان سیاسی است که پس از اصابت «هشت ضربه باتوم» به سرش، شدیداً از این ناحیه آسیب دیده است.
خانواده این زندانی سیاسی همچنین مطلع شده‌اند که او پس از رویدادهای هفته اخیر اوین، اکنون به زندان رجایی‌شهر منتقل شده است. مادر آرش جوهری که از مراجعه‌کنندگان به زندانی اوین بوده، به شدت از عدم رسیدگی به وضعیت او ابراز نگرانی کرده است.
مهدی وفایی از دیگر زندانیان بند هشت، که هدف پنج گلوله مشقی قرار گرفته، به بند هشت بازگردانده شده است.
همچنین رادیو فردا کسب اطلاع کرده که حمید خانی، دیگر زندانی بند هشت، نیز که پس از اصابت چند گلوله، برای جراحی به بیمارستان بقیه‌الله منتقل شده بود، بدون طی دوره مداوا به بند هشت بازگردانده شده است. همچنین محمد خانی از ناحیه‌ای نزدیک به نخاع هدف گلوله قرار گرفته اما اقدامی برای معالجه او صورت نگرفته است.
یاشار توحیدی هم زندانی دیگری است که هدف اصابت چند گلوله قرار گرفته است اما خانواده او از وضعیتش بی‌خبر هستند.
رادیو فردا همچنین کسب اطلاع کرده که این زندانیان از دریافت برخی اقلام اولیه چون آنتی‌بیوتیک، داروهای مسکن و پانسمان محرومند.

نشست مجازی وزیران خارجه زن در حمایت از مردم معترض ایران
وزیر خارجه کانادا روز پنج‌شنبه در یک نشست مجازی با دیگر همتایان زن خود، پشتیبانی از «زنان فوق‌العاده شجاع ایران» را وعده داد و حمایت وزیران خارجه از معترضان ایران را یک «وظیفه اخلاقی» خواند.
این نشست آنلاین به میزبانی ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا و با محوریت گفت‌وگو درباره «سرکوب» معترضان در ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی برگزار شد.
این سیاستمدار بلندپایه کانادا در سخنان خود تاکید کرد که معترضان ایران به صراحت دارند می‌گویند که «طرز نگرش رژیم به زنان جامعه یا بایدها و نبایدها در مورد پوشش و منش آن‌ها را دیگر تحمل نخواهند کرد».
در این نشست، وزیران خارجه زن آلمان، شیلی، نیوزیلند و نروژ حضور داشتند.
خانم جولی افزود: «در مقام وزیران خارجه زن، ما مسئول هستیم تا صدای آن‌ها را همزمان که برای حقوق انسانی خود می‌جنگند، بازتاب دهیم و با هم در حمایت از مردم ایران بکوشیم».
او همچنین گفت که این گردهمایی «نشان‌دهنده همبستگی با زنان ایران است» و به حکومت جمهوری اسلامی می‌گوید که «دنیا در حال نظاره کردن است».