۱۶ مهر : تظاهرات در ۲۶ شهر و ده ها دانشگاه و محله

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۳۸: محلات بسیاری در کنترل مردم است. همانگونه که در اطلاعیه قبلی به اطلاع رساندیم امروز شانزدهم مهرماه مردم در شهرهای مختلف و دانشگاهها در ابعاد سراسری و گسترده به خیابانها آمده و تظاهرات میکنند. گزارشهای تازه ابعاد گسترده تری از تظاهرات و اعتراضات را در شهرهای بیشتری نشان میدهد. دانش آموزان در برخی مدارس کلاسها را تعطیل کرده و در خیابانند و شعار میدهند. در بسیاری از شهرها بازار تعطیل و در شهرهای مختلف کردستان از جمله سقز، سنندج، دیواندره، مهاباد، مریوان، جوانرود و بوکان برای سومین بار اعتصاب عمومی است.

در تهران در نقاط بسیاری اعتراضات و تجمعات جریان دارد. در مترو سعدی،لاله زار، میدان امامت نارمک، شریف آباد، بهارستان، ظهیر اسلام ، چهارراه کوکا کولا، شهرک غرب، جی، بیست و یک متری، تیموری، ملت، مترو شریف، اکباتان، امیر کبیر، و میدان سعادت، فلاح و امام حسن بالاتر، پل رومی، بلوار کشاورز، امامزاده حسن، میدان وثوق، خیابان مترو جی، خیام شمالی، چهار راه گلوبندک، میدان کاج، و بسیاری نقاط دیگر جمعیت زیادی از مردم معترض در خیابانند و فریاد مرگ بر دیکتاتور فضای شهر را گرفته است. مردم در خیابانها سنگر بندی کرده و مترو سعدی، پامنار، لاله زار، میدان امامت نارمک، حبیب اللهی، و ملت از کنترل سرکوبگران خارج شده است. در بازارتهران مردم نیروهای سرکوب را فراری دادند. دانش آموزان سه راه شریف آباد را بسته و در اعتراضند. در میدان آیت درگیری شدید است و در بزرگمهر مردم به کاخ دادگستری حمله کردند. ایستگاه نیروی انتظامی در بازار تهران به آتش کشیده شد. در بازار تجریش و شهرک قدس کسبه و مغازه داران کار را تعطیل کرده و به تجمع مردم پیوسته اند. در بهارستان مردم موتور مزدوران رژیم را آتش زدند و شعار - "اینهمه ظلم جنایت، مرگ بر این ولایت" سردادند. دراین اعتراضات مردم ا زهمه سنین شرکت دارند از جمله مرد سالخورده ای را با ویلچر مشاهده میکنیم که شعار مرگ بر دیکتاتور سر میدهد. حکومت دانشگاه علوم پزشکی را به محاصره در آورده و مردم با سرکوبگران درگیرند.

گزارشات تا کنونی از اصفهان، شیراز، اراک، سنندج، سقز، دیواندره، مهاباد، جوانرود، بوکان، کرج، گوهردشت، مشهد، قزوین، اراک، خرم آباد، همدان، رشت، کرمان، یزد، بابل، ساری، فولاد شهر، سمنان، زنجان، دامغان و تبریز گویای تظاهرات و اعتراضات گسترده در این شهرهاست. در مشهد در نقاط مختلف شهر از جمله در بلوار وکیل آباد و کوثر تجمعات خیابان بود و دانشجویان در دانشگاه شاندیز و فردوسی به اعتراضات خیابانی پیوستند. یکی از صحنه های اعتراضی مردم در این شهر به آتش کشیدن موتور مزدوران رژیم در بلوار کوثر بود و سرکوبگران بسوی مردم شلیک کردند.

در سنندج بر اثر تیراندازی به مردم تعدادی زخمی شده و شماری متاسفانه جان باخته اند. از جمله در خیابان ۶ بهمن ، نیروهای سرکوبگر به سوی راننده یک خودروی عبوری تیراندازی کرده و راننده را به قتل رساندند. مردم دوربینهای نظارتی را از کار انداخته اند. مردم در خیابان صفری یکی از سرکوبگران را گوشمالی داده و همچنین جاده سنندج به مریوان را مسدود کرده اند. محلات بسیاری از شهر سنندج در کنترل مردم خشمگین است. در همدان حکومت نظامی برقرار شده است.

در کرج خیابانهای شهر در دست مردم است و جوانان موتورهای سرکوبگران را به آتش کشیدند. در گوهردشت کرج نیز مردم دو نفر از سرکوبگران را گرفته و موتورهایشان را آتش زدند. همچنین در گشهر کرج نیز خیابانها در دست جوانان است و با به آتش کشیدن سطلهای زباله خیابانها را بسته اند. در تبریز دانشجویان دانشگاه به خیابان آمدند و بخشهای دیگر مردم نیز به آنها پیوستند. در رشت مردم در مناطق مختلف جمع هستند و جمعیت زادی در خیابان معلم گرد آمده اند و خودروها با بوق ممتدشان مردم را همراهی میکنند. خیابان معلم رشت - حضور گسترده مردم در خیابان‌ها که با بوق‌های ممتد دیگر هموطنان حمایت می‌شوند . در سقز خیابانها دست مردم است. در بابل نیز مردم به خیابان آمدند و یگان ویژه وارد دانشگاه نوشیروانی شدند و به دانشجویان معترض حمله کردند.

بدین ترتیب مردم در روز ۱۶مهر در خیابانهای شهرها ی مختلف فریاد مرگ بر دیکتاتور سر دادند. زن، زندگی، آزادی را فریاد زدند و حماسه آفریدند.

نابود باد حکومت اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۸ اکتبر ۲۰۲۲


خیزشهای مردمی اطلاعیه شماره ۳۷
۱۶ مهر : مردم سراسری برای سرنگونی به خیابان آمده اند

اعتراضات در تهران، سنندج، کرج، دیواندره، اراک، گوهردشت، ، قزوین، ، سقز، مهاباد، مریوان، بوکان، رشت، شاهین شهر، آبادان، شیراز، زنجان، خرم آباد و...

اامروز ۱۶ مهر بیست و سومین روز خیزش و انقلاب مردم است و فراخوان به تظاهراتهای سراسری داده شده است. در شهرها و مناطق متعددی تظاهرات دانشجویان و جوانان و دیگر بخشهای مردم از صبح به جریان افتاده است.

در تهران در نقاط مختلف شهر از جمله در مناطق تیموری، ملت، مترو شریف، اکباتان، امیر کبیر، میدان سعادت تجمع و اعتراض است. در مترو شریف مردم با یورش به سرکوبگران آنها را فراری دادند. همچین دانشجویان در دانشگاههای تهران، شریف، دانشکده فنی، دانشگاه آزاد تهران مرکز- واحد پونک، دانشگاه تهران مرکز واحد سوهانک به خیابان آمده و شعار مرگ بر دیکتاتور سر میدهند. از جمله جمعی از دانشجویان مقابل درب دانشگاه دامپزشکی دست به تجمع زدند و جو دانشگاه متشنج است و عده ای از داخل دانشگاه شعار میدهند. در دانشگاه الزهرا رئیسی به دانشگاه آمده بود و دانشجویان شعار میدادند:"رئیسی برو گمشو"، " توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه" .

در تهران وحشت حکومت از همه جا عیان است. از همان آغاز صبح نیروهای سرکوب حکومت مقابل تمامی و مراکز تجمعات مردمی از جمله خیابان انقلاب، ولی عصر و بلوار کشاورز در آماده باش هستند. اینترنت و تلفن های همراه به شدت دچار اختلال است. از مدیران مدارس با دستور العمل های ابلاغی خواسته شده است که مدارس ابتدایی و دبیرستانها را تعطیل کنند. حتی سطل های زباله را بخاطر جلوگیری از روشن کردن آتش در خیابان در برخی مناطق تهران جمع کرده اند. معاون شهرداری اعلام کرده است که بدلیل امنیتی به آنها ابلاغ شده است که مخازن زباله را جمع آوری کنند!

در سقز، سنندج، دیواندره، مهاباد، مریوان، جوانرود و بوکان در حمایت از اعتراضات مردمی مغازه داران و کسبه کار را تعطیل کرده و به خیابان آمده اند. دانش آموزان نیز مدارس را تعطیل کرده اند. در سنندج در خیابان فردوسی مردم با نیروهای سرکوب درگیر شده وتعدادی زخمی شدند. در این شهر دانش آموزان یکی از مدارس به خیابان آمده و مقابل مجتمع آموزشی و فرهنگی امام سجاد سپاه جمع شده و شعارهای اعتراضی سردادند. درگیریها در سنندج سنگین است و جنگ و گریز در خیابانها جریان دارد. اعتراض تمامی محلات شهر را در بر گرفته است و بنا بر گزارشات تظاهر کنندگان کنترل بسیاری از مناطق را در دست دارند. در شهر سقز نیز دختران دانش آموز با شعارهای مرگ بر دیکتاتور، زن، زندگی، آزادی مدرسه را ترک کرده و در خیابان راهپیمایی و تظاهرات میکنند و مردم در خیابانند.

در کرج اعتراضات در محلات محمد شهر و بلوار دشت بهشت تظاهرات و شعار دادن جریان دارد. جنب و جوش اعتراضی تمام شهر را گرفته است. دانشجویان در دانشگاه خوارزمی واحد کرج به خیابان آمده اند. در گوهردشت کرج نیز دانشجویان بهمراه مردم در خیابان تظاهرات میکنند و شعار مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر این ولایت میدهند و خیابان اصلی شهر را بسته اند. نیروی سرکوب به مردم شلیک میکند و تظاهر کنندگان با آنها درگیر میشوند. بنا بر خبرها مردم محل بلوار ملاصدرا در کنترل گرفته اند.

در مشهد مردم در محلات جلال احمد اباد، اندیشه، دانشگاه فردوسی، و سجاد به خیابان آمده و تظاهرات و شعاردهی جریان دارد. در سجاد مردم به سرکوبگران حکومت حمله کرده و مترو را بستند. بنا بر خبرها در هاشمیه مردم بسیاری حضور دارند و خیابان را در دست دارند. در این شهر دانشجویان دانشگاه آزاد امامیه دست به تجمع زده و به خیابان آمده اند. یگان ویژه جلوی درب دانشگاه فردوسی مشهد مستقر است و به افرادی که اجازه ورود به دانشگاه پیدا نکرده بودند، حمله میکند. سرکوبگران با گلوله ساچمه‌ای به دانشجویان شلیک کرده اند. بنا بر خبرها دانشجویان دانشگاه خیام نیز در این شهر به اعتراضات پیوستند.

در قزوین دانشجویان دانشگاه بین المللی خمینی در پاسخ به فراخوان سراسری دانشجویان به خیابان آمده اند.

در اصفهان نیز تظاهرات و راهپیمایی و شعار دادن در خیابانهای مختلف از جمله در میدان آزادی و خیابان هزار جریب جریان دارد و در هزار جریب سرکوبگران به سمت مردم ساچمه شلیک میکنند. همچنین در شاهین‌شهر اصفهان مردم و در صف جلوی آنها زنان با شعار مرگ بر دیکتاتور به خیابان آمده اند. در خوراسگان نیز دانشجویان و مردم تجمع کرده و شعار اعتراضی سر میدهند.

در اراک شاهد بزرگترین تظاهرات مردم ایران شهر هستیم و در محلات مختلف شهر از جمله در باغ ملی، سه راه ارامنه، خیابان میثم و خیابان خمینی تجمعات اعتراضی وسیعی در جریان است.

در خرم آباد، شیراز و رشت نیز مردم به خیابان آمده اند. در رشت در خیابان معلم جمعیت زیاد است. در این شهر خبرها گویای حمله نیروی سرکوب به زنانی که حجاب برمیداشتند. در آبادان دانش آموزان یکی از مدارس به خیابان آمدند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. در شیراز مردم زیادی در خیابان زند جمع شده اند و در کرمان در میدان آزادی شهر. بعلاوه خبرها از به خیابان آمدن دانشجویان دانشگاه ایلام، زنجان و دامغان حکایت دارند. دانشجویان در سطح سراسری فراخوان به تجمع داده اند.

دانش‌آموزان جسورانه و پرشور در اعتراضند و در یکی از مدارس آنها در کلاس درس با بالا گرفتن عکس مهسا امینی، نیکا شاکرمی و درآوردن مقنعه‌هایشان شعار میدادند: اگر با هم یکی نشیم یکی یکی تموم میشیم. در یکی از صحنه های اعتراضی دانش آموزان در مدرسه ای در تبریز عکس های خامنه ای و خمینی را زیر پا لگد میکنند .

انقلاب مردم در ایران انعکاس جهانی بسیاری پیدا کرده و به سر تیتر مهم خبرهای بین المللی تبدیل شده است. بنا بر آخرین خبرها وزرای خارجه هفت کشور آلمان، کانادا، بلژیک، سوئد، اسپانیا، فرانسه و شیلی حمایت خود را از مبارزات زنان ایران برای آزادی اعلام کردند. همچنین کانادا سپاه را یک سازمان تروریستی اعلام کرد و اعلام کرد که ورود سران آن را ممنوع خواهد کرد و ملانی جولی وزیر خارجه کانادا طی اظهاراتی اعلام کرد:" کانادا در کنار مردم ایران می ایستد. ما رهبری هسته مرکزی سپاه پاسداران را تحریم کرده ایم و اقدامات بیشتر از این را نیز انجام خواهیم داد".
وزارت خزانه داری آمریکا نیز هفت مقام سرکوبگر رژیم ایران را در لیست تحریم ها گذاشت. دیوید مک الیستر، نماینده پارلمان اروپا رئیس کمیته امور خارجی پارلمان اروپا گفت سرکوب خشونت آمیز نیروهای امنیتی حکومت اسلامی علیه معترضان مسالمت آمیز باید فورا متوقف شود. شورا باید در اسرع وقت تحریم های سختی را اعمال کند.

بایکوت همه جانبه جمهوری اسلامی یک خواست همه مردم است. خواست مردم ایران محاکمه سران حکومت اسلامی بخاطر همه جنایات و سرکوبگری هایشان است.

نابود باد حکومت اسلامی

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۶ مهر ۱۴۰۱، ۸ اکتبر ۲۰۲۲
tel:00447435562462
tel:00447435562462