بیانیه ۳۷ نهاد و تشکل کارگری و بازنشستگان و فعالین اجتماعی علیه اعدام

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

حمایت از اعتراضات خانواده ها علیه اعدام: روز شنبه ۱۹ شهریور و در حالیکه حرکت خانواده ها علیه اعدام جریان دارد، شماری از تشکلهای کارگری و بازنشستگان و فعالین اجتماعی در بیانیه ای حمایت خود را از جنبش علیه اعدام و حرکت خانواده ها اعلام کردند. اشاره کنیم که خانواده های زندانیانی که حکم اعدام گرفته اند برای چهارمین روز متوالی با شعار اعدام نکنید در کرج و تهران دست به تجمع زدند. در این تجمع یکی از جوانان شرکت کننده که پدرش توسط جمهوری اسلامی اعدام شده در سخنرانی تکاندهنده ای در برابر قوه قضائِیه فریاد زد و گفت:" ما قربانی " نداری" هستیم.

با اعدام مواد مخدر تمام نمیشود...من این درد را با گوشت و پوست و استخوان چشیده‌ام. دلم نمی‌خواد هموطنانم اعدام بشن، ما نمی‌خوایم هیچکی اعدام بشه، اعدام حق فرزندان این سرزمین نیست..من کشته شدم، شخصیت من کشته شد، منم با پدرم مُردم و زیر خاک رفتم، غرور و اعتبارم هر روز زیر سوال رفت...".

در بخشی از بیانیه تشکلها و نهادهای کارگری و اجتماعی در حمایت از خانوادهای زندانیان محکوم به اعدام چنین آمده است: "به جای اعدام و به قتل رساندن قربانیان شرایط موجود و پاک کردن صورت مسئله، باید بانیان دزد و غارتگر را معرفی و زندانی کرد تا ریشه هر گونه بزهکاری و ناهنجاری اجتماعی خشکانده شود. امضاء کنندگان این بیانیه ضمن حمایت قاطعانه از تجمع خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام، خواهان توقف فوری اعدام زندانیان و لغو احکام اعدام به هر اتهام و بهانه‌ای هستند.".

اولین روز تجمعات خانواده های اعدامیان پانزدهم شهریور بود و در همان روز ۱۰ نفر در زندان‌های کرج و میناب به دار آویخته شدند. طبق اخبار انتشار یافته طی روزهای گذشته نیز شمار زیادی از زندانیان در زندان‌های گوهردشت، قزلحصار و میناب جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند. بعلاوه تعداد بسیار زیادی نیز به اعدام محکوم شده اند که در این لیست اسامی دو نفر از فعالین کوییر (LGBTQI+) به نام‌های زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار قرار دارد.

حرکت خانواده ها و تشکلها و نهادهای کارگری و اجتماعی بخشی از جنبش وسیع علیه اعدام و آدم کشی جمهوری اسلامی است. این جنبش مدتهاست که قدرتمند سربلند کرده است و در میان مردم وسیعا ریشه دارد. حزب کمونیست کارگری قاطعانه با مجازات اعدام این قتل و آدم کشی شنیع دولتی مخالف است و در حمایت از جنبش ضد اعدام بر اتحاد و همبستگی همه مردم علیه سرکوبگری های حکومت و مجازات ضد انسانی اعدام تاکید دارد. اعدام ابزار حاکمین برای سرکوب و کنترل کل جامعه است و باید در همه جا ملغا شود. متن بیانیه جمعی نهادها و تشکلهای کارگری و بازنشستگان و فعالین اجتماعی ضمیمه است.

حزب کمونیست کارگری ایران
۱۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲

متن کامل بیانیه:
بیانیه عمومی در حمایت از تجمع اعتراضی خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام
دست از کشتار زندانیان بردارید
روز ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ جمعیتی از خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام، مقابل دادگستری و دادگاه عمومی و انقلاب کرج تجمع کردند و روزهای بعد نیز تا امروز به تجمعات خود مقابل قوه قضائیه در تهران با خواست #اعدام_نکنید، ادامه داده و خواهان توقف اعدام زندانیان هستند.
این تجمعات در حالی شروع شدند که در روز ۱۵ شهریور، اولین روز از برپایی تجمعات، ۱۰ نفر در زندان‌های کرج و میناب به دار آویخته شدند و طبق اخبار انتشار یافته طی روزهای گذشته حداقل ۱۸ نفر دیگر در زندان‌های گوهردشت، قزلحصار و میناب جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.
علاوه بر این، هم‌اکنون تعداد بسیار زیادی که آمار دقیق آن در دست نیست، محکوم به اعدام و در انتظار اجرای حکم هستند که دو نفر از فعالین کوییر (LGBTQI+) به نام‌های زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار نیز در زمره آنها هستند.
در مدت چهل و سه سال گذشته، اعدام و قتل زندانیان به اتهامات و بهانه‌های مختلف، سیاسی و عادی مرتبط با مواد مخدر، قتل، سرقت مسلحانه و غیره به یک نُرم و روش حکومت‌داری تبدیل شده است.
آمار اعدام (قتل عمد) زندانیان طی این دوره چهل و سه ساله، حتی یکبار هم به صورت رسمی و دقیق منتشر نشده. اما با پیگیری مراجع حقوق بشری و ... آمار ده‌ها هزار نفری اعدام قطعی است. اعدام در ایران هیچ بخشی از جامعه را در امان نگذاشته و از کودک تا کهن‌سال و زن و مرد به هر بهانه و اتهامی از سیاسی گرفته تا همجنسگرا و عادی و ... را شامل می‌شود.
نگاهی به گزارش‌های منتشر شده در رابطه با اعدام‌های اخیر، واقعیت وحشتناک قتل عام روزانه را به وضوح ثابت خواهد کرد. در مدت ۵ ماه، از اواخر دی ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ تعداد ۱۶۸ نفر ثبت شده؛ یعنی در هر یک روز و ۳ ساعت یک نفر اعدام شده است.
روند افزایشی تعداد اعدامیان و صدور احکام اعدام در مدت یک سال گذشته، حکایت از عزم و سیاست جدی دستگاه قضایی برای پوشش گذاشتن بر فساد و چپاول‌های سازمان‌یافته صدها هزار میلیارد تومانی در ارگان‌ها و نهادهای حکومتی است که با گرفتن ژست مبارزه با دزدی، قاچاق مواد مخدر و ناامنی اجتماعی می‌خواهد تمرکز و فشار افکار عمومی را بر دزدی‌های خودی‌ها کم رنگ کند و کاهش دهد.
علاوه بر زندانیان سیاسی، عقیدتی و جرم‌‌انگاری‌های مرتبط به گرایش‌های جنسی و جنسیت افراد که عملا هیچ جرمی را مرتکب نشده‌اند و تنها دلیل اعدام آنان این بوده که به مذاق حاکمان خوش نیامده‌اند.
اما درباره محکومین جرائم عادی نیز باید گفت که این افراد نیز خود قربانیان شرایط و اوضاع اقتصادی و اجتماعی‌ای هستند که دزدان و چپاولگران در سیستم حاکم بر جامعه، برای بیش از 80 میلیون انسان ایجاد کرده‌اند.
به جای اعدام و به قتل رساندن قربانیان شرایط موجود و پاک کردن صورت مسئله، باید بانیان دزد و غارتگر را معرفی و زندانی کرد تا ریشه هر گونه بزهکاری و ناهنجاری اجتماعی خشکانده شود.
امضاء کنندگان این بیانیه ضمن حمایت قاطعانه از تجمع خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام، خواهان توقف فوری اعدام زندانیان و لغو احکام اعدام به هر اتهام و بهانه‌ای هستند.
امضاء
۱-اتحاد بازنشستگان ایران ۲-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ۳-تشکل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان ۴-سندیکای نقاشان البرز ۵-شورای بازنشستگان ایران ۶-گروه اتحاد بازنشستگان ایران ۷-گروه بازنشستگان مستقل ایران ۸-گروهی از معلمان و بازنشستگان کانون های صنفی ایران ۹- ندای زنان ایران ۱۰-گروهی از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه رازی کرمانشاه ۱۱- گروهی از مهندسان و کاسبان فروش نرم‌افزار پاساژ میرداماد کرمانشاه ۱۲-گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه ۱۳-گروهی رانندگان تاکسی شهرک ظفر کرمانشاه ۱۴-گروهی از کارگران برق کار ساختمانی سقز ۱۵-گروهی از کارگران نقاش ساختمانی سقز ۱۶-گروهی از کارگران لوله کشی ساختمانی سقز ۱۷-گروهی از زنان خانه‌دار سقز ۱۸-گروهی از جوانان‌ بیکار محله بهارستان سقز ۱۹-گروهی از جوانان بیکار محله تپه شافعی سقز ۲۰-گروهی از جوانان بیکار محله کریم آباد ۲۱-گروهی از جوانان بیکار محله تپه مالان سقز ۲۲-گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی سقز به همراه خانواده هایشان ۲۳-گروهی از بازنشستگان خدمات درمانی سقز ۲۴-گروهی از مردم محله بهارستان سقز
۲۵-گروهی از مردم محله شریف آباد سقز ۲۶-گروهی از مردم محله نشمیلان سقز ۲۷-گروهی از مردم محله سعدی سقز ۲۸-گروهی از مردم شهرک دانشگاه سقز ۲۹-گروهی از کارگران شاغل شهرک صنعتی سقز ۳۰-گروهی از بازنشستگان شهر آمل ۳۱-گروهی از فعالین لغو کار کودکان تهران ۳۲-گروه هایی از دانشجویان علوم پزشکی اصفهان ۳۳-گروهی از زنان خانه دار سنندج ۳۴-گروهی از کارگران ساختمانی خیابان 25 شهریور سنندج ۳۵-گروهی از دستفروشان خیابان شهدا سنندج ۳۶-گروهی از فعالین کارگری سنندج ۳۷-گروهی از کارگران مرغداری های مریوان (۱۹ شهریور ۱۴۰۱)