تجمعات و بیانیه های علیه اعدام را باید گسترش داد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

امروز یکشنبه ۲۰ شهریور پنجمین روز تجمع خانواده های محکومین به اعدام است که با فریاد خروشان «اعدام نکنید» و با پلاکاردهایی علیه اعدام در مقابل دفتر قوه قضائیه در تهران و کرج خواهان لغو احکام اعدام بستگان خود شدند. شرکت کنندگان در این تجمعات که از روز ۱۵ شهریور شروع شده بود، هر روز بیشتر و سازمانیافته تر میشدند و سرکوبگران جمهوری اسلامی برای جلوگیری از پیوستن گسترده تر مردم به این تجمعات روز ۲۰ شهریور به تجمع حمله کردند و بیش از بیست نفر را بازداشت کردند که هنوز تعدادی از آنان در زندان میباشند.

جرمشان این است که میگویند بستگانمان را که قربانی شرایط حاکم بر جامعه اند به قتل نرسانید. لازم به توضیح است که آدمکشان دزد حاکم تعداد زیادی را در روزهای اخیر اعدام کرده و برای تعداد بیشتری از جمله دو فعال همجنسگرا بنام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار حکم اعدام صادر کرده اند.

لغو مجازات اعدام به خواست غالب در میان مردم تبدیل شده و تجمعات و بیانیه های مختلف علیه اعدام گوشه ای از یک جنبش بسیار وسیع در ایران است. تجمعات پیگیر خانواده های محکوم به اعدام اقدامی مهم در تقویت این جنبش و در تداوم مقابله مردم با حربه اعدام است. نفس حمله رژیم به تجمع مردم در روز ۲۰ شهریور و دستگیری تعدادی زیادی از شرکت کنندگان در این تجمع بخوبی اهمیت چنین تجمعاتی را نشان میدهد. باید این تجمعات را شهر به شهر گسترش داد. خانواده های محکومین به اعدام و فعالین علیه اعدام و دهها تشکل و نهاد مردمی که علیه اعدام و در دفاع از این تجمعات بیانیه دادند، نقش مهمی در دامن زدن به این جنبش و شکل دادن به تجمعات مشابه دارند. سازماندادن طومارهای سراسری یا شهری با خواست لغو مجازات اعدام و لغو کلیه احکام ضد انسانی اعدام شکل دیگری از گفتمان سازی و تقویت جنبش علیه اعدام و تجمعات علیه اعدام است.

حربه اعدام را باید از حکومت گرفت. جمهوری اسلامی از یکطرف قربانیان شرایط اسفباری که خود به جامعه تحمیل کرده است را به قتل میرساند و از طرف دیگر از اعدام بعنوان حربه ای برای قدرتنمایی حکومت مستاصل خود و برای ارعاب فعالین جنبش های مختلف، فعالین جنبش دفاع از حقوق زنان، جنبش بیحجابی، رنگین کمانی ها و ارعاب مردم معترض استفاده میکند. باید توده هر چه وسیعتری از مردم را علیه اعدام بعنوان یک رکن مهم مبارزه به میدان آورد.

مجازات اعدام یعنی قتل عامدانه دولتی باید لغو شود و کلیه احکام علیه باید ملغی گردد. دستگیر شدگان روز ۲۰ شهریور باید فورا آزاد شوند. اعتراض به احکام اعدام حق خانواده های محکومین به اعدام و حق همه مردم است.

حزب کمونیست کارگری دست همه فعالین علیه اعدام و فعالین همه تشکل های مردمی مخالف اعدام را به گرمی میفشارد، قاطعانه از تلاش های آنها حمایت میکند و مردم آزاده را به پیوستن به این تشکل ها و ایجاد تشکل های مشابه فرامیخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲

اعتصاب و اعتراض کارگران پتروشیمی دنا و پتروشیمی راک اسلام آباد و بازنشستگان فولاد
- روز ۲۰ شهریور کارگران شاغل در پتروشیمی دنا فاز دو منطقه پتروشیمی عسلویه در اعتراض به عدم دریافت حقوق ماههای تیر و مرداد دست به اعتصاب زدند.
- روز ۲۰ شهریور کارگران بخش ساخت مخزن و پایپ راک پتروشیمی اسلام آباد غرب که با پیمانکاری قیطاسی کار میکنند در اعتراض به تعویق پرداخت حقوق های تیر و مرداد خود دست از کار کشیدند.
- ساعت ده صبح روز ۲۰ شهریور بازنشستگان فولاد در شهرهای اصفهان، بافق و تهران با خواست اجرایی شدن افزایش سالیانه (حداقل ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان ) و پرداخت معوقات ۱۸ ماهه همسان سازی از سال ۹۹ مقابل صندوق بازنشستگی در این شهرها دست به تجمع زدند. در اصفهان بازنشستگان با شعار " تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم" بر مطالبات خود تاکید داشتند. این بازنشستگان بطور مستمر یکشنبه های هر هفته برای پیگیری و رساندن صدای خود در دستیابی به مطالباتشان به خیابان آمده‌اند. تجمعات قبلی آنها در سیزدهم شهریور برپا شد.
اشاره کنیم که بازنشستگان تامین اجتماعی بدنبال اعتراضات گسترده، موفق به اجرایی شدن این مصوبه و پرداخت آن از شهریور شدند و اکنون بازنشستگان فولاد نیز بر اجرایی شدن آن تاکید دارند. بعلاوه افزایش حقوقها به بالای خط فقر، درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن از دیگر مطالبات اعلام شده همه بازنشستگان در سطح کشور است.
- روز ۲۰ شهریور جمعی از معلمان و خانواده‌های دانش‌آموزان استثنایی در اعتراض به ایجاد محدودیت‌ جدید حمل و نقلی برای این دانش آموزان مقابل آموزش و پرورش تجمع کرده و خواستار رفع مشکلات و پاسخگویی در چند روز آینده شدند. آنها اعلام کردند که اگر جواب نگیرند دوباره تجمع خواهند کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۲