اخبار نفت

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعتصاب کارگران در پتروشیمی بوشهر و اخباری دیگر از نفت: بنا بر خبرهای منتشر شده روز سه‌شنبه ۲۷ مهر بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده جمع بزرگی از کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکت‌های مختلفی چون سازه پاد، پارس قدرت، کیان نصب مستقر در سایت ١ پتروشیمی بوشهر در اعتراض به خلف وعده های پیمانکاران دوباره دست به اعتصاب زدند. افزایش دستمزد مطابق لیست های پیشنهادی درخواستی کارگران، ۲۰ روز کار و ١٠ روز مرخصی، بهبود قابل قبول وضعیت خوابگاهها و غذا از جمله خواستهای فوری این کارگران است.

این کارگران در اواخر خرداد ماه بهمراه دیگر کارگران پیمانی نفت وارد اعتصاب سراسری شدند و زیر فشار اعتراضات آنها پیمانکاران مختلف با دادن وعده و وعید تلاش کردند کارگران را سر کار بازگردانند. اکنون در مراکزی که این وعده ها عملی نشده از جمله در عسلویه، بوشهر و کنگان ما شاهد سر بلند کردن دوباره اعتصابات کارگران هستیم. روز شنبه ۲۴ مهرماه نیز جمعی از کارگران پروژه ای در بخش تعمیرات پتروشیمی فن آوران در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولین شرکت و مشکلات معیشتی دست به تجمع و اعتراض زدند. در همانروز حدود ۴۰ نفر از کارگران شرکت تنانیر در جلوی فرمانداری عسلویه به خاطر نداشتن قرارداد، عدم افزایش حقوق و پیگیری دیگرمطالباتشان دست به تجمع زدند و زیر فشار این حرکت اعتراضی مسئولین فرمانداری از ترس گسترش اعتراض با تعدادی از کارگران جلسه گرفتند و وعده پیگیری مطالباتشان را دادند. همچنین در نوزدهم مهرماه کارگران پروژه پیمانی در شرکت ساپک در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ ماههای مرداد و شهریور خود دست از کار کشیده و تجمع برپا کردند. بعلاوه اعتصاب در بخش های مختلف نفت در جریان است. بطور مثال در هفته گذشته حدود ۶۰ نفر از رانندگان خودروهای نیمه سنکین استیجاری شاغل در پارس ۲ کنگان با تجمع در میدان نخل خواستار افزایش حقوق خود شدند.
بدنبال اعتصاب سراسری و گسترده در نفت کارگران هر جا که خلف وعده ای میشود و یا با تعرضی به حقوق خود روبرو میشوند فورا به تجمع و اعتراض میدانی دست میزنند و پیگیر مطالباتشان هستند.
مطالبه اصلی کارگران پروژه ای کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی است. خبرها حاکیست که در عسلویه و کنگان نیز بخاطر زیر پا کذاشته شدن وعده های داده شده از سوی پیمانکاران فضا اعتراضی است و کارگران اعلام کرده اند که اگر خواستهایشان جواب نگیرد دوباره وارد اعتصاب خواهند شد. بعلاوه در مراکز مختلف نفتی اعتراض علیه تعرضات کارفرمایان و برای کوتاه شدن دست پیمانکاران وسعت گرفته است. یک نمونه آن اعتراضات کارگران ارکان ثالث پتروشیمی ماهشهر با خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران بود و در همین راستا کارگران ارکان ثالث در تدارک تجمعی سراسری در تهران هستند. متحد شدن حول خواستهای سراسری، برپایی تجمعات اعتراضی و تصمیم گیری جمعی و انتخاب هیات های نمایندگی مورد قبول خود کارگران گام های مهمی در تقویت این مبارزات است. از خواستها و مطالبان کارگران نفت باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.
حزب کمونیست کارگری ایران

۲۷ مهر۱۴۰۰ ، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱

اطلاعیه خبری
تجمع کارگران سد شفا رود، شهرداری خرمشهر و یک خبر دیگر
- روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه کارگران سد شفارود در رضوانشهر در اعتراض به ۳ ماه حقوق معوقه خود، در محوطه این کارگاه تجمع کردند.
- روز دوشنبه ۲۶ مهرماه کارگران شهرداری خرمشهر برای چندمین بار در اعتراض به تعویق پراخت ۵ ماه حقوق و دیگر مطالباتشان مقابل درب فرمانداری این شهر تجمع کردند.
صبح روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه مأمورین امنیتی به منزل سعید و احسان رضایی در شهرستان رشت هجوم برده و آنها را بازداشت و با خود به مکان نامعلومی انتقال دادند. همزمان مأمورین به منزل پدری سعید و احسان در شهرستان رودسر رفته و قصد بازداشت خانم مرضیه دورود مادر آنها را داشتند که وقتی با مقاومت آنان روبرو شدند محل را ترک کره و اعلام کردند که در ساعات آینده با حکم قضایی مجددا برای دستگیری خانم مرضیه دورود مراجعه خواهند کرد. سعید رضایی از فعالین کارگری است که قبلا در تجمع روز جهانی کارگر سال ۹۸ مقابل مجلس دستگیر شده بود. حزب کمونیست کارگری دستگیری سعید و احسان و تهدید و فشار بر روی این خانواده را بشدت محکوم میکند. سعید و احسان رضایی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند و پرونده های امنیتی تشکیل شده برای آنها و برای مرضیه دورود مادر آنان بسته شود. باید وسیعا به کارزار علیه امنیتی کردن مبارزات پیوست و خواستار مختومه اعلام شدن تمامی پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران، معلمان و تمامی زندانیان سیاسی شد. با قدرت اعتراضات سراسری باید در زندانها را گشود.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۷ مهر۱۴۰۰ ، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱

هفت تپه: باید کارگران فصلی و غیر نیشکری به سر کار بازگردند
روز گذشته نیز نظیر همین تجمع از سوی این کارگران برگزار شد و آنها بعد از جمع شدن و راهپیمایی در محوطه شرکت مقابل دفتر مدیریت تجمع کردند. در این تجمع نفراتی از کارگران فصلی و قصلی های غیر نیشکری و تعدادی زیادی از کارگران دفع آفات شرکت داشتند و کارگران به روی سنگر رفته و از خواستها و مطالباتشان سخن گفتند .
بنا بر خبرها در تجمع روز گذشته ۴ نفر از کارگران به نمایندگی از فصلی ها (دو همکار فصلی و دو نفر نماینده کل کارگران هفت تپه یعنی آقایان مسلم چشمه خاور و یوسف بهمنی) به جلسه با مدیریت جدید یعنی فتحی مکوندی رفتند و در این جلسه معلوم شد که مدیریت هیچ برنامه ای برای روشن شدن وضعیت استخدامی کارگران فصلی ندارد و تنها سخن مکوندی دادن سهمیه شکر به کارگران به مناسبت "میلاد پیامبر" بوده است. کارگران نیز اعلام کردند که اینجا هفت تپه است و با سهمیه شکر نمیشود کارگر را خرید. کارگران با ذکر اینکه "هفت طرح" می خواهد آنها را با وعده ساکت کند تا تجمعات تمام شود و بعد هم بگوید اضافه نیرو دارند و توان تمدید قرارداد ندارند، موضوع را پایان دهد، تاکید کردند که باید خودشان وارد عمل شوند. به این ترتیب قرار تجمع برای روز بعد را گذاشتند.
کارگران نیشکر هفت تپه میگویند که برخلاف اظهارات ناصری مدیر طرح توسعه نیشکر و ادعاهای مقامات حکومتی، بخش مهمی از مشکلات کارگران هفت تپه سر جای خود باقی است و یکی از مهم ترین آنها بازگشت به کار کارگران اخراجی و نیز تبدیل وضعیت کارگران فصلی شرکت است. این کارگران همچنین سه ماه مزد طلب دارند. شفافیت یافتن وضع مالکیت شرکت در صدر مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه قرار دارد و در عین بازگشت به کار کارگران فصلی و دیگر کارگران اخراجی مطالبه گر از جمله مطالبات فوری آنهاست و اعلام کرده اند که تا وقتی وضعیت شغلی کارگران فصلی روشن نشود و به دیگر مطالباتشان پاسخ داده نشود به اعتراض ادامه خواهند داد.
حزب کمونیست کارگری ایران
۲۷مهر ۱۴۰۰ ، ۱۹اکتبر ۲۰۲۱