ثریا شهابی: تز آیت الله، تقلبی یا اوریژنال! معضل چه کسی است!

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در حاشیه ایت الله شدن مجتبی خامنه ای: در شرایطی که مردم در سراسر ایران برای دستیابی به حداقلی از زندگی انسانی، برای معیشت و حق زن، به میدان آمده اند و حکومتی را که بیش از چهل سال است این نیازهای انسانی را در حداقل ترین سطح هم از آنها دریغ کرده است، در حلقه محاصره خود قرار داده اند و هر روز آن را تنگ و تنگ تر میکنند! در شرایطی که حکومت زندان هایش را از معلم، بازنشسته، کارگر و زن معترض، هر روز "پر" و زیر فشار مردم "خالی" میکند، ناگهان خبری چون پرواز سفینه ای به یکی از کرات غیرقابل دسترس، منتشر میشود!

آن خبر، آیت الله شدن مجتبی خامنه ای است! خبری که به موجی از "دلواپسی"، "نگرانی"، "حدس و گمان" در میان طیفی از منتقدین و اپوریسیون راست، درون و برون حکومتی، دامن زده است! خاطر نشان میکنند که مگر میرحسین موسوی "طفلی" هشدار نداد که "آقا" میخواهد قدرتش را موروثی و به پسرش، مجتبی، بسپارد! این هم شاهدی بر صحت هشدار و ادعای آخرین نخست وزیر دهه خونین شصت، یعنی جناب میرحسین موسوی که در دوران حکومت طلایی اش، علاوه بر آیت الله ها، ایشان و تیم ایشان کت و شلوار برتن ها هم شریک قدرت بودند و مشترکا ادم میکشتند و جنایت میکردند!

اما خبر را بخوانید!

۵ شهریور، خبرگزاری رسا که اخبار "حوزه علمیه قم" را بازتاب می‌دهد، رسما مجتبی خامنه ای را "آیت الله" نامید.

"رساٖ" ضمن زدن لگدی از کنار به پهلوی میرحسین موسوی و هشدار او، نوشت که این خبر به محض انتشار، "واکنش رسانه های معاند" را برانگیخته است. خبرگزاری این مدرسه تربیت متحجرین مفتخور و انگل برای سواری گرفتن از مردم، در ادامه توضیح میدهد که مجتبی، "طفلی" درحالی مورد حمله امثال موسوی ها قرار میگرد که "درس خارج فقه و اصول ایشان سابقه ۱۳ ساله داشته است"*! یعنی که "صلاحیت" ایشان برای مفتخوری و سواری گرفتن از مردم، آیت الله شدن، توسط این "دانشکده" تائید شده است.

چه مژده خوبی به کسانی که نگران تقلبی بودن پروسه آیت الله شدن مجتبی و "درس خارج فقه و اصول" ایشان، بودند!

توضیحات بیشتر را بخوانید تا این حوزه علمیه و علما مشغول به کشف العلوم را بهتر بشناسید و نگرانی تان از بابت جعلی بودن تز آیت اللهی مجتبی بر طرف شود. این رسانه می نویسد که "درس خارج آیت الله حاج آقا سید مجتبی خامنه‌ای در درس فقه با موضوع مُستَثنَیات غیبت و در درس اصول فقه با موضوع برائت برگزارمی‌شود."*

اگر انسان غیرمتمدن دیروزی و متمدن امروزی، کلمه ای از این "علم" و "دانش" را نمی فهمد، بی تردید از سواد کم این انسانها نسبت به خرافات قرون وسطایی، و دانش کم آنها نسبت به محتوای دیالوگ دایناسورهای عهد حجر، و نظرات شان نسبت به زندگی و انسان است! وگرنه آیت الله مجتبی خامنه ای مثل ابوی، سلسله مراتب رسیدن و صعود به قله این تحجر را به ادعای "رسا" قانونی طی کرده است و مدرک او میتواند کاملا جعلی نباشد! امری که "نگرانی" و "دلواپسی" اصلاح طلبان، دوخردادی ها و حصر نشینانی چون موسوی و کروبی را میتواند بسرعت برطرف کند. کافی است دو موجود مرتجع دیگری در سطح آیت الله، طفلی مجتبی را تایید کنند تا این طیف منتقد خلع سلاح شوند.

از طرف دیگر، اینکه خامنه ای، بسته به شرایط تحولات سیاسی پس از خودش، امکان جانشینی مجتبی را برای حفظ نظام، امتحان کند و آن را باز بگذارد، کم نیست. جایی که بطور واقعی بیت او با سلطه کامل بر منابع مالی و نظامی، است که جمهوری اسلامی ایران را فعلا سرپا نگاه داشته است و همه جناح های درون حکومتی، علیرغم داشتن نک و ناله هایی به خاطر سهم کم شان، به آن گردن گذاشته اند و به شانس آن برای حفظ نظام امیدوارند! بیت رهبر، با کنترل کامل بر کارتل نظامی-اقتصادی سپاه، به برکت فرصت هایی که در منطقه برای تحرکات منطقه ای ایران بدست میآید، با صرف منابع مالی و نظامی بی انتهایی که بیت رهبری و سپاه برای مخارج منطقه ای در اختیار دارند، با شرکت در بازی های دیپلماتیک جهانی چون برجام و شکاف با آمریکا، و سرانجام با گرو گرفتن نان و آزادی مردم، از میان سایر باندهای قدرت جمهوری اسلامی، برای نجات کشتی به گل نشسته نظام، برای همه جناح های حاکمیت قبله امید است. از این رو برای خامنه ای، اینکه برای زنده نگاه داشتن این قبله گاه امید بورژوازی ایران، تلاش کند که از میان سایر گزینه ها بعلاوه به گزینه سپردن کلید این قبله گاه به مجتبی (امروز آیت الله شده) که مورد اعتماد بیت و سپاه و ... است، بسپارد، نمی تواند خارج از موضوع باشد. اما این جابجایی احتمالی، اگر شانس اجرا بیابد، برای راست و چپ، برای بورژوازی و طبقه کارگر، برای هشتاد میلیون نفر گرفتار بختک جمهوری اسلامی و طبقه حاکم، معانی متفاوتی دارد.

برای اپوزیسیون راست در قدرت، اپوزیسیون جعلی بودن مدرک آیت الله ای مجتبی، اعتراض به امکان "موروثی" شدن رهبری، اوج آزادیخواهی است. اما برای اپوزیسیون راست خارج از قدرت، راست پروغرب به رهبری امروز رضا پهلوی، هر انتقادی چوب دو سر طلا است! هرچند طرفداران سلطنت موروثی، با پرچم ضدیت با "حکومت مطلقه"، علیه ولایت موروثی به میدان آمده اند، اما نقد موروثی شدن رهبری فعالی برای جریانی که خود با پرچم موروثی بودن رهبری بعدی به میدان آمده، تف سربالا است. این تغییر اگر صورت بگیرد، پرونده شانس قدرت گرفتن موروثی هر جنبنده دیگری سوخته است.

اما از زاویه منافع طبقه کارگر، زنان آزادیخواه و مردم تشنه خلاصی از جمهوری اسلامی، مدرک "طفلی" مجتبی اصل باشد یا جعلی، سلسله مراتب نردبانی ارتجاع را "قانونی" طی کرده باشد یا "روابطی" فرقی نمی کند. جنبش این بخش از جامعه، دل در گرو مبارزاتینکه برای سرازیر کردن همه آیت الله ها به آبریزگاه های کارخانه ها و شهرها و محلاتی که در تسخیر اعتراضات مردمی است، سپرده است. این جنبش، فی الحال شیرینی قدرت را به کام بیت رهبری و خامنه ای و همه آیت الله ها و آخوندهای ریز و درشت و شرکا مکلا آنها،‌ امثال موسوی ها و احمدی نژاد ها، تلخ کرده است. بی تردید، نه دست یابی به قدرت، که مزه مزه کردن قدرت زیر دندان های "دیروز شیری" طفل خامنه ای را هم تلخ خواهند کرد! روندی که در جریان است کارخانه آیت‌الله سازی، جعلی و‌ تقلبی‌ یا اصل، را بر سر همه شاگردان و معلمین آن خراب خواهد کرد. این جنبش برای بدست گرفتن سرنوشت خود به چیزی کمتر از اعمال اراده مستقیم خود رضایت نمیدهد.

۱ سپتامبر ۲۰۲۲
۱۰ شهریور ۲۰۲۲

--------
* "درس خارج، عالی‌ترین مرتبه دروس در حوزه‌های علمیه شیعه است و در این مرتبه است که برخی از طلاب موفق به اخذ مرتبه اجتهادمی‌شوند. مرحله تدریس درس خارج در حوزه علمیه را می‌توان بالاترین سطح علمی حوزه علمیه دانست. اصطلاحاً به مدرسین دروس خارج در حوزه‌های علمیه، مجتهد گفته می‌شود."

* طبق قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری در صورت عزل یا مرگ رهبر، وظیفه انتخاب رهبر جدیدی را برعهده دارد