چلّه کشته‌شدگان در ایذه و کردستان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

گزارش رخدادها 
حکومت، خلاف ادعایی که دارد، با زور بازداشت، شکنجه و اعدام هم نتوانسته مانع تداوم اعتراضات شود. چهلم کشته‌شدگان در شهرهای مختلف حالا به فرصت و نمادی برای ادامه رزم علیه حکومت مستبد دینی بدل شده است. صبح دوشنبه پنجم دی ماه در سقز، زادگاه ژینا (مهسا) امینی که در جریان بازداشت به دست پلیس گشت ارشاد به قتل رسید، سنندج که از آغاز اعتراضات به صورت پیوسته صحنه رزم بوده و ایذه که در روزهای گذشته شبه حکومت نظامی در آنجا برقرار کرده‌اند، به یاد کشته‌شدگان در آرامستان‌ها جمع شدند و علیه حکومت شعار دادند.

سنندج: وعده انتقام خون شهیدان
صدها تن در «بهشت محمدی»، گورستان سنندج، بر مزار آرام حبیبی که در شامگاه ۲۶ آبان به ضرب گلوله ماموران حکومتی کشته شد، حاضر شدند و فریاد زدند: مادر برای فرزندت گریه نکن، انتقام او را خواهیم کرد.

در ویدئوهایی که از مراسم چله آرام حبیبی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، جمعیت به نسبت زیادی حضور دارند. آن‌ها بر یک پارچه بزرگ به زبان کردی نوشته بودند: «ئه‌وه‌ی هرگیز پیتان ناکری سرینه‌وه‌ی ئازادیه له روحمانا»ـ آنچه هرگز به آن نخواهید رسید حذف آزادی روحمان است.


«کردستان نامت سربلند است و دشمنان را به لرزه می‌اندازد»، «مرگ بر جاش»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» از دیگر شعارهای حاضران در چهلم آرام حبیبی بود.

در یک ویدئوی دیگر از گورستان سنندج حاضران چند کبوتر سفید را رها می‌کنند و شعار می‌دهند: «آزادی آزادی آزادی». پیش از رها کردن کبوتران سفید یکی از حاضران می‌گوید: «این کبوتر را به امید این‌که دیگر خون شهیدان نریزد آزاد می‌کنیم و به امید این‌که جمع شدن بعدی ما برای آزادی ایران و کردستان باشد».


از آغاز اعتراضات به قتل حکومتی ژینا امینی تا هفته نخست آذر ماموران حکومتی دست‌کم ۴۷ تن را در استان کردستان به قتل رساندند که ۲۲ نفر آن‌ها ساکن سنندج بودند یا در این شهر کشته شدند.

سقز: پیام همبستگی و تداوم رزم
در سقز، زادگاه ژینا امینی که ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ چند روز پس از بازداشت خشونت‌بار به دست پلیس گشت ارشاد در بیمارستان کسری تهران جان باخت، چهلم دانیال پابندی بود. این کودک دانش‌آموزی شامگاه ۲۶ آبان به دست ماموران حکومتی کشته شد.
پنجم دی گروهی از مردم سقز در آرامستان آیچی، جایی که ژینا امینی را هم در آن به خاک سپردند و بر مزارش نوشتند نامت به نماد تبدیل خواهد شد، گروهی از مردم بر مزار دانیال پابندی حاضر شدند.

در یک ویدئوی منتشر شده از آیچی صدای یک تن به گوش می‌رسد که می‌گوید «ما امروز گرفتار یک بلا شده‌ایم به اسم آخوند که تا دیروز سوار بودند و امروز به طاعون بدل شده‌اند». او به زبان کردی خطاب به مزدوران محلی که «جاش» نامیده می‌شوند می‌گوید: با همکاری با بسیج کرد و کردستان را بدنام نکنید. در میانه صحبت‌های او جمعیت حاضر هم علیه جاش‌ها شعار می‌دهند.


«کرد، بلوچ، آذری، آزادی برابری» یک شعار دیگر بود که حاضران در چهلم دانیال پایبندی سر دادند.
دانیال پابندی یکی از حداقل ۶۵ کودکی است که از آغاز اعتراضات در ایران به دست نیروهای حکومتی کشته شد.

ایذه: به یاد کیان پیرفلک
در ایذه هم به رغم فضایی که شِبهِ حکومت نظامی توصیف شده است و با بازداشت گسترده شهروندان همراه بوده، جمعیت به نسبت قابل توجهی در مراسم چهلم کیان پیرفلک حاضر شدند. در یک ویدئوی کوتاه از گورستان ایذه صدای یک تن که می‌گوید کیان و کیان‌ها فرزندان بی‌بی مریم بختیاری هستند. بی‌بی مریم، زن مبارزی بوده که در تهییج مبارزان مشروطه‌خواه نقش داشته است.

حاضران در مراسم ایذه “مرگ بر خامنه‌ای” را فریاد زدند. در یک ویدئوی دیگر صدای زنانی به گوش می‌رسد که شعار می‌دهند «چه با حجاب چه بی‌حجاب می‌ریم به سوی انقلاب» و «تجاوز توی زندان، این‌م بود توی قرآن».

همزمان با این مراسم رسانه‌های حکومتی «اعترافات اجباری» یکی از بازداشت‌شدگان را منتشر کردند با این ادعا که او در واقعه ۲۵ آبان ایذه که به کشته شدن کیان پیرفلک و هشت شهروند دیگر منجر شد، نقش داشته است.

حاضران بر مزار کیان پرفلک در اعتراض به بازداشت عباس کورکوری و شکنجه او برای اعتراف اجباری به دست‌داشتن در حمله مرگبار ۲۵ آبان در ایذه کاغذهایی به همراه داشتند که بر آن نوشته شده بود: «بسیجی دروغ نگو کیان دادش مجاهده». آنان شعار می‌دادند: «مجاهد اعدام بشه، اینجا قیامت میشه».


در ایذه به ماموران حکومتی در ۲۹ آذر به روستای پرسیلا هجوم بردند و در یک «درگیری مسلحانه» عباس کورکوری که به مجاهد کورکور شهره است و هومن صیدالی، مالک خانه‌ای که عباس کورکور و دو تن دیگر به نام‌های حسین سعیدی و احمد محمودی در آن پناه گرفته بودند را بازداشت کردند. سعیدی و محمودی در جریان این درگیری کشته شدند.

اعتصاب کارگران پتروشیمی آبادان
صبح دوشنبه پنجم دی کارگران پتروشیمی آبادان برای دومین روز پیاپی در اعتراض به «فضای امنیتی» و «تهدید و احضار» کارگران اعتصاب کردند. بر بنیاد گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، در روز دوم شمار بیشتری از کارگران به اعتصاب پیوستند و مجتمع پتروشیمی به دلیل اعتصاب گسترده تعطیل شد.

اعتراضاتی که به قیام ژینا و خیزش “زن، زندگی، آزادی” شهره شده است از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در واکنش به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در سقز آغاز شد. بر بنیاد گزارش نهادهای حقوق بشری نیروهای حکومتی بیش از ۵۰۰ تن را کشته‌اند و بالغ بر ۱۸ هزار نفر را بازداشت کرده‌اند.

26 December 2022