جایزه ناشران آلمان به تسیتی دانگارمبگا اعطا شد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خانم دانگارامبگا امروزه یکی از مطرح‌ترین فیلمسازان زیمبابوه است و موضوع خشونت علیه زنان از محورهای کار اوست. او هم‌چنین از زنان فیلم‌ساز جوان در کشورش حمایت می‌کند و از سال ۱۹۹۰شرکت تولید فیلم Nyeria" را تاسیس کرده است. جایزه ناشران آلمان به "صدای شنیدنی و متعهد آفریقا" اعطا شد.  جایزه صلح انجمن ناشران آلمان طی مراسمی در کلیسای پاول به "تسیتی دانگارمبگا" نویسنده، فیلمساز و فعال مدنی اهل زیمبابوه اعطا شد. مراسمی همراه با انتقاد نماینده حزب سبزها از حضور ناشران دست راستی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت.

روز یکشنبه ۲۴ اکتبر، جایزه صلح ۲۵هزار یورویی اتحادیه ناشران آلمان به رسم معمول در کلیسای پاول به نویسنده و کنشگر اهل زیمبابوه اعطا شد. آنچه نامعمول بود، ورود خانم میریانه ماهن، نماینده حزب سبزها در فرانکفورت به روی سن بود و انتقاداتی که او از حضور ناشران دست راستی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بیان کرد.
ماریانه ماهن که خود نیز سیاهپوست است، به صورتی غیرمنتظره و خارج از برنامه، پشت میکروفن رفت و گفت: «این درست نیست که می‌خوانیم نویسندگان زن به دلیل وجود ناشران راست‌گرا و افراطی، از رفتن به نمایشگاه کتاب فرانکفورت می‌ترسند.»
خانم ماهن تاکید کرد که ایدئولوژی‌های راست افراطی را نباید با آزادی بیان یکی گرفت و گفت: «اغماض در این باره و پذیرش آن که ناشران دست راستی در نمایشگاه کتاب حضور داشته باشند، به معنی تکرار واقعه هاناو خواهد بود.»
فوریه سال ۲۰۲۰ در شهر هاناو در ایالت هسن، یک آلمانی ۹ مهاجرتبار را با انگیزه نژاد پرستانه به قتل رساند.
شهردار فرانکفورت، سخنان خانم ماهن را شجاعانه توصیف کرده است.

صدایی مهم از آفریقا
خانم دانگارامبگا که ۶۲ سال دارد، در سخنرانی سپاسگزاری، مروری بر میراث استعمار کرد و خواستار الگوهای جدیدی در عرصه‌های مختلف آموزش شد و گفت: «شیوه‌های تاکنونی و پیشین کافی نبوده‌اند و به رستگاری ما منجر نشده‌اند.»
او در این نطق، هم به سابقه خشونت‌های استعماری پرداخت و هم به مشکلات اجتماعی و چالش‌های تغییرات آب و هوایی.
خانم دانگارامبگا امروزه یکی از مطرح‌ترین فیلمسازان زیمبابوه است و موضوع خشونت علیه زنان از محورهای کار اوست. او هم‌چنین از زنان فیلم‌ساز جوان در کشورش حمایت می‌کند و از سال ۱۹۹۰شرکت تولید فیلم Nyeria" را تاسیس کرده است.
رمان‌های سه گانه او با موضوع زن جوانی که برای استقلال اقتصادی می‌جنگد و مکررا با ناملایمات درونی و بیرونی در خانواده و اجتماع روبرو می‌شود، موقعیت او به عنوان یک نویسنده متعهد را تثبیت کرده است.
هیات ژوری انجمن ناشران آلمان خانم دانگار امبگا را یکی از "مهم‌ترین صداهای قاره آفریقا" نامیده است؛ کسی که همواره برای هدایت کردن تغییر احساس تعهد کرده است. این انجمن، استعداد و قابلیت ویژه این فیلمساز، نویسنده و کنشگر در انگیزه بخشیدن و به حرکت درآوردن مردم را ستوده است.

دویچه وله فارسی