حزب حكمتیست و طرح آلترناتیو قدرت, مصاحبه با آذر مدرسی، دبیر حزب حکمتیست (خط رسمی)

حكمتیست: اخیرا حزب حکمتیست (خط رسمی) سند "كنگره سراسری شوراهای مردمی" بعنوان آلترناتیو حکومتی پس از جمهوری اسلامی را منتشر کرده است. سوال اینست كه چه نیازی به ارائه این آلترناتیو در این دوره است؟ یا به عبارتی دیگر، شاهد چه تغییراتی در این دوره از مبارزه مردم برای سرنگونی جمهوری اسلامی با دوره های قبل هستیم که ارائه آلترناتیوی روشن را ضروری کرده است؟

جنبش اعتصاب کارگری، جنبش اعتراض شهری، دو عرصه اصلی نبرد سیاسی و طبقاتی: در بخش قبلی و در شروع بحث تاکید کردم، با اوضاع جدید و موُلفه های مهم جدیدی در اوضاع سیاسی و در سطح بازیگران صحنه سیاسی روبرو هستیم. از جمله به نظرم حرکت سراسری و هدفمند دهها میلیونی مردم ایران در به شکست کشاندن جمهوری اسلامی در روز ۲۸ خرداد و اعلام اراده قاطع توده ای به سرنگونی جمهوری اسلامی و به دنبال آن روز بعدش ۲۹ خرداد و شروع اعتصاب دهها هزار نفری کارگران بخش وسیعی از مراکز صنایع نفت و پتروشیمی ها مقاطع تعیین کننده از فوران کردن،

امروز با انتشار لیست پیشنهادی برای کابینه، ابراهیم رئیسی مهر تأیید بر آنچه همه می دانستیم زد. با اشغال پست های کلیدی توسط اعضای مرتبط با سپاه قدس، سپاه پاسداران گامی دیگر به سوی تصاحب قدرت (کودتای خزنده) برداشت. در تقابل با این یورش جمهوری اسلامی، علیه جمهور مردم، ما، جمهوریخواهان سرنگونی طلب هم می بایست بر تهاجم خود بر بدنه نظام مستاصل از نارضایتی های روزافزون خلق ستمدیده، در جبهه های مختلف، بیفزاییم.

سومین روز دادگاه حمید نوری در استکهلم و اوضاع فاجعه‌بار ایران! دادگاه حمید نوری صبح سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ -۱۰ اوت ۲۰۲۱ در استکهلم پایتخت سوئد، آغاز و به مدت سه روز برگزار شد. «حمید نوری»، از دادیاران سابق زندان گوهردشت کرج، متهم به مشارکت در جنایت قتل عمد است. در این پرونده چهار وکیل به طور جداگانه نماینده چهار گروه از شاهدان و شاکیان هستند. دادستان استکهلم در روز سوم دادگاه حمید نوری به قرائت کیفرخواست ادامه داد و طبق شهادت شهود و مدارک ارائه شده به توضیح نقش هیات مرگ با عضویت ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری جدید ایران پرداخت.

سال 1323 است و فضای جنگ جهانی دوم همه جا را فرا گرفته است. رضا شاه گرایش به آلمان دارد و ایران در اشغال ارتش روسیه و انگلیس است. گرایش به آلمان بخشهایی از فضای فکری و فرهنگی ایران را فرا گرفته است. روزی حسین گل گلاب شاعر، در خیابان درگیری دو سرباز ایرانی و انگلیسی را می بیند که در آن سرباز انگلیسی به سرباز ایرانی سیلی می زند و سرباز ایرانی به خاطر شرایط اشغال از خودش دفاع نمیکند. در چنین فضایی است که ایده سرود "ای ایران ای مرز پرگهر: به شاعر الهام میشود.

باز هم در مورد نقش جنبشهای سیاسی و اجتماعی: اوج گرفتن دوباره اعتراضات بر حق مردم ایران که اعتصاب کارگران پروژه ای نفت و پتروشیمی در ابعادی بی سابقه پیش درآمد آن بود، بعد از انتخابات فرمایشی ریاست جمهوری اتفاق افتاد. به دنبال آن اعتراضات مردم خوزستان، به نبود آب و مطالبات تلمبار شده و گسترش این مبارزات در شهرهای دیگر و موج وسیع نفرت و نارضایتی علیه جمهوری اسلامی، این حکومت را به ورطه سرنگونی نزدیکتر کرده است.

تجمع های اعتراضی ِ همجوش درجامعه های توسعه نیافته به لحاظ ِ سیاسی و کم توسعه یافته به لحاظ ِ اقتصادی با حاکمییت های استبدادی نظیر ِ ایران، به دلایلی که خواهم گفت قانونن و ضرورتن خصلتی همگرایانه و دموکراسی خواهانه دارند. به عبارت ِ دیگر، چنین همگرایی ها و همجوشی های فاقد ِ مرز بندی ِ طبقاتی، بنا بر ضرورت ِ موضوع و مضمون ِ اعتراضی شان قانونن و ضرورتن باید خصلت و سمت گیری ِ دموکراسیخواهانه داشته باشند.

پیشروی طالبان و تصرف‌ پی‌درپی استانها، هراس‌انگیز است. وضعیت بیش از دو میلیون آواره جنگی بدون هیچ امکانات زیستی و غذایی و درمانی فاجعه‌ انسانی تمام عیار است. عدم مقاومت و هزیمت نیروهای نظامی و امنیتی، رها کردن سرنوشت میلیونها نفر به دست طالبان در تخار، جوزجان، کُندوز، سرپل، سمنگان، بغلان و بدخشان در شمال و هرات، نیمروز و فراه در غرب افغانستان. خطر سقوط نواحی دیگری در نقاط مرکزی بر پیچیدگی اوضاع افزوده است. تروریست‌های طالبان به شهر مزار شریف نزدیک شده‌اند.

این نوشته بر مبنای مصاحبه باحمید تقوایی در تلویزیون کانال جدید تدوین شده است
خلیل کیوان: در فرهنگ سیاسی جامعه ایران تحزب و مبارزه حزبی جایگاه چندانی ندارد. میشود گفت حزب گریزی در فضای سیاسی ایران یک نحوه تفکر غالب است. حتی در میان برخی فعالین مبارزه مستقل از احزاب به یک فضیلت ارتقاء یافته است.

آمریکا و متحدانش پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان، این کشور را مجددا به طالبان تحویل دادند! امروز یک‌شنبه ۱۵ اوت ۲۰۲۱ برابر با ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، روزی نفس‌گیر و سیاهی برای مردم افغانستان به‌ویژه زنان است. چرا که مردان جنگ‌طلب و خشن و مسلح طالبان با ریش‌های بلند، به دروازه‌های پایتخت رسیده‌اند و حتی در برخی جاها به داخل شهر نفوذ کرده‌اند.نیروهای طالبان خود را آماده کرده‌اند که هرچه زودتر پرچم «لا اله الا الله محمد رسول الله» خود را بر در و دیوار پایتخت کشور شهر نفرین‌شده بیاویزند!

به بهانه تنفیذ رئیسی (عضوهیأت مرگ) به عنوان دولت جدید: نعل وارونه خامنه ای و شاید «شام آخر»! سالی که نکوست از بهارش پیداست! تقارن زمانی تنفیذرئیس دولت جدید (رئیسی-عضوهیأت مرگ) توسط خامنه ای با بحران آفرینی جدید رژیم در حمله به کشتی اسرائیل و کشته شدن دو خدمه انگلیسی و رومانیائی آن و احضارسفیرایران توسط آن ها و نیز تهدیدبه انتقام اسرائیل (که با چراغ سبزآمریکا هم همراه شده است) و مهم تر از آن تهدیدوزیرامورخارجه آمریکا منبی بر واکنش مشترک با متحدانش به آن تصادفی نیست*.

برتراند راسل، فیلسوف، مورخ، جامعه‌شناس انگلیسی و دارنده برنده جایزه نوبل درباره عملکرد کلیسا در برخورد با اپیدمی طاعون گفته است: «زندگی خود از عشق الهام می‌گیرد و با دانش هدایت می‌شود. در قرون وسطی، زمانی که طاعون در کشور شیوع پیدا کرد، کشیش همه مردم را به کلیسا فرا‌می‌خواند تا برای رهایی از شر این بیماری دعا کنند. نتیجه این بود که عفونت با سرعت بیش‌تری به انبوه جمعیت ملتمس سرایت می‌کرد. این مثالی از عشق بدون دانش است.»‌(برتراند راسل: چیزی که من اعتقاد دارم، ترجمه: شادی فروتنیان، انتشارت پیله - تهران، سال ۱۳۹۸)

«آلترناتیو کارگری» و «جبهه مردمی» و «نهضت ملی» چیست؟: مقولات «آلترناتیو کارگری» و «جبهه مردمی» و «نهضت ملی» سال هاست که در محافل گوناگون روشنفکری بطور دایم مطرح می شوند و مورد بحث قرار می گیرند. در این نوشته کوتاه سعی خواهم کرد درک خود از رابطه این سه مقوله با یکدیگر را، بیان کنم. برای این منظور سعی خواهم کرد درک خود از مضمون این مقولات را مطرح کنم چه، پرداختن به این مقولات بدون طرح مضمون هریک از آنها نه تنها پاسخگر نیست بلکه مشکلات فیمابین را تشدید هم خواهد کرد.

سهراب شباهنگ: حسین راغفر (استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا) در گفتگویی با ایلنا در بارۀ وضعیت امروز استانهایی مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان و توسعه‌نیافتگی این مناطق اظهار داشت: «دهۀ اول انقلاب دهۀ استقرار نظام و پشت سرگذاشتنِ مشکلات بسیاری بود که به دلیل جنگ و تحریم‌های اقتصادی به وجود آمد؛ اما بعد از آن و با شروع دهۀ دوم انقلاب با تغییر ایدئولوژی در جمهوری اسلامی مواجه شدیم که ثمرۀ آن تغییر را امروز در این بحران‌ها می‌توان دید». (ایلنا، ۳۱ تیر۱٤٠٠. تکیه بر کلمات ازماست)