واکنش‌ها به اعدام اسیود؛ احضار کاردار سفارت ایران در سوئد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد حکم اعدام حبیب اسیود شهروند ربوده شده ایرانی- سوئدی به اجرا در آمده است. حبیب اسیود، رهبر سابق و یکی از بنیان‌گذاران “جنبش نضال” از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی با اتهاماتی مانند “فساد فی‌الارض” از طریق تشکیل و اداره جنبش نضال و همچنین “طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی در خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام” مواجه بود. ایران «حرکه النضال» را یک گروه تروریستی می‌داند. این گروه ادعای دخالت در عملیات مسلحانه در ایران را رد کرده و هدف خود را دفاع از حقوق اقلیت عرب ایران اعلام کرده است.

به گزارش بی بی سی مرکز رسانه قوه قضائیه ایران گفته است حکم اعدام آقای اسیود صبح امروز -شنبه ۱۶ اردیبهشت- به اجرا درآمده است.

سوئد صدور حکم اعدام برای آقای «اسیود» را «غیرانسانی» خوانده و محکوم کرده بود.

نیروهای امنیتی ایران آقای اسیود را اواسط مهر ۱۳۹۹ هنگام سفری به ترکیه ربوده و به ایران منتقل کردند.

ماموران وزارت اطلاعات گفتند او را در عملیاتی “پیچیده” دستگیر کرده‌اند اما بعدها گزارش‌ها شد که ماموران امنیتی او را با هماهنگی یک باند قاچاق بین‌المللی ربوده و به ایران منتقل کرده‌اند. از آن زمان گروه‌های حقوق بشری و فعالان حقوق بشر نسبت به اعدام او هشدار داده بودند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی، آقای اسیود را به دست داشتن در چندین بمب‌گذاری، حمله ۳۱ شهریور ۹۷ به رژه نظامی سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در اهواز متهم کرده بود. در این حمله ۲۶ نفر از جمله ۱۸ نفر نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند. گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود.

از زمان بازداشت او، تلویزیون دولتی ایران چندین برنامه در باره او پخش کرد و در برخی از آنها به «اعترافات و مدارک کشف شده» از او پرداخته شد. حکومت ایران سابقه طولانی در پخش اعترافات اجباری تحت شکنجه از متهمان دارد.

تعداد اعدام ها در هفته ی اخیر به ده ها مورد رسیده است.


واکنش‌ها به اعدام اسیود؛ احضار کاردار سفارت ایران در سوئد

(https://p.dw.com/p/4QzjM)به دنبال موج اعتراضات به اعدام حبیب فرج‌الله چعب، مشهور به حبیب اسیود، شهروند دوتابعیتی ایرانی ـ سوئدی در ایران وزارت خارجه سوئد روز شنبه ششم ماه مه (۱۶ اردیبهشت) جانشین سفیر جمهوری اسلامی در استکهلم را احضار کرد.

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، در رشته توییتی نوشت که سوئد و اتحادیه اروپا اعدام اسیود را قویا محکوم می‌کنند. او اعدام را "مجازاتی غیرانسانی و غیرقابل جبران" خواند و نوشت که اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن این اقدام باز هم خواستار برچیده شدن مجازات اعدام "تحت هر شرایطی" شده است.

بیلستروم خاطرنشان کرده است: «از زمانی که حبیب چعب به اعدام محکوم شد، دولت سوئد این موضوع را در سطح بالایی با مسئولان ایران مطرح کرد و خواستار عدم اجرای این حکم شد. ما به ایران مراجعه کردیم و من خودم نیز موضوع را با وزیر خارجه ایران در میان گذاشتم.»

? برای دسترسی کامل به گزارش روی تیتر کلیک کنید.
@dw_farsi

DW (https://p.dw.com/p/4QzjM)
واکنش‌ها به اعدام اسیود؛ احضار کاردار سفارت ایران در سوئد
وزارت خارجه سوئد کاردار سفارت ایران در این کشور را احضار و اعلام کرده که همراه با اتحادیه اروپا اعدام حبیب اسیود را قویا محکوم می‌کند. نروژ، فنلاند و اتریش نیز این اقدام را محکوم کرده و خواستار لغو مجازات اعدام شده‌اند.