جلسه دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری - حکمتیست برگزار شد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

روزهای شنبه و یکشنبه ١ و ٢ بهمن ١٤٠١ برابر با ٢١ و ٢٢ ژانویه ٢٠٢٣ جلسه حضوری دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری - حکمتیست با حضور اکثریت اعضای دفتر سیاسی برگزار شد. در این نشست رفقا نادر شریفی دبیر تشکیلات خارج حزب و ابراهیم باتمانی عضو کمیته سازمانده حضور داشتند. روز جمعه ٢٠ ژانویه کمیته سازمانده حزب جلسه حضوری خود را برگزار کرد.

دستور جلسه مصوب دفتر سیاسی عبارت بود از: ١- گزارش و ارزیابی ٢- جمعبندی از جنبش سرنگونی و خیزش انقلابی و نقش محوری طبقه کارگر در جدال قدرت سیاسی در ایران ٣- رهبری کمونیستی در جنبش سرنگونی و تحول انقلابی جاری و نقش حزب حکمتیست ٤- تدارک پلنوم ٤٧ حزب ٥- موقعیت جنبش کارگری در شرایط کنونی و موانع پیش رو ٦- در باره لزوم ایجاد یک قطب چپ در خارج کشور ٧- قرار و قطعنامه ٨- انتخابات.

در بحث گزارش سیاستها و اقدامات حزب، سیاوش دانشور رئیس دفتر سیاسی و همایون گدازگر دبیر اجرائی حزب و رفقا رحمان حسین زاده، صالح سرداری، نادر شریفی به ترتیب دبیران کمیته های سازمانده، کردستان و خارج، رفقا ملکه عزتی و سعید یگانه مسئولین مالی گزارش فعالیت ارگان تحت مسئولیت شان را به نشست دفتر سیاسی ارائه کردند. گزارش سیاسی و تشکیلاتی شامل دوره بعد از کنگره دهم و تمرکز حزب روی جنبش سرنگونی و خیزش انقلابی، تصمیمات و اقدامات و فراخوانهای حزب، نحوه و سطح دخالت حزب در داخل و خارج، اقدامات تشکیلاتی و پروژه های حزب بعد از کنگره، همکاری با نیروهای چپ و کمونیست در سطح سراسری و در کردستان بود. در بحث ارزیابی سیاسی، نشست دفتر سیاسی بر سیاستها و خط مشی روشن حزب در برخورد به دوره انقلابی، انطباق بیش از هر زمان جهت سیاسی اعتراض توده ای و کارگری با سیاستهای کمونیستی و رادیکال حزب، امکانات و محدودیتها تاکید کرد. همزمان برای رفع کمبودهایی مانند حضور سازمانیافته و گسترده تر حزب در داخل و خارج، حرفه ای کردن تبلیغات کتبی و شفاهی در تلویزیون و سوشیال میدیا، تامین نیازهای آموزشی و حزبی، رفع موانع عدم تناسب رشد حزب و امکانات مالی با فضای سیاسی و انقلابی، تحکیم حزبیت، بالا بردن انتظار از رهبری و کادرها و تشکیلات ها برای پاسخگوئی به نیازها، ایجاد تغییرات ضروری و تشکیلاتی از جمله نکات بحث پیرامون گزارش و ارزیابی بودند.

بحث "جمعبندی از جنبش سرنگونی و خیزش انقلابی در ایران" سند پیشنهادی داشت که توسط کمیسیونی مرکب از رفقا سیاوش دانشور و جمال کمانگر و رحمان حسین زاده و عبداله دارابی تهیه و به جلسه معرفی شد. در بحث پیرامون سند تغییرات و اصلاحاتی پیشنهاد شد و مورد توافق قرار گرفت. کلیت سند با خطوط اصلاحات وارده به اتفاق آراء تصویب شد. متن نهائی این سند در همین شماره کمونیست منتشر شده است.

در دستور تدارک پلنوم که با حضور دبیر کمیته مرکزی رفیق پروین کابلی مورد بررسی قرار گرفت، گزارشی از کارهای اجرائی انجام شده توسط مسئولین ارائه و نکات ضرور اجرائی و سیاسی مطرح و برای آن تصمیمات لازم اتخاذ شد.

"رهبری کمونیستی در جنبش سرنگونی و تحول انقلابی جاری و نقش حزب حکمتیست" دستور بعدی نشست دفتر سیاسی بود که توسط رفیق رحمان حسین زاده ارائه شد. در این دستور بر کمبودها و نیازهای حزب در این تحولات، ایجاد تغییرات لازم در رهبری و نوع کار و تامین نیازهای سیاسی و پراتیکی رهبری انقلابی در اوضاع انقلابی محور این بحث بود. جلسه ضمن هم جهتی عمومی با خطوط عمده این موضوع، در مورد جوانب این بحث به تبادل نظر پرداخت. استنتاجات پراتیکی تر این مبحث به اجلاس حزبی و از جمله پلنوم کمیته مرکزی که در آینده نزدیک برگزار میشود، واگذار شد.

دستورهای "موقعیت جنبش کارگری در شرایط کنونی و موانع پیش رو" و "در باره لزوم ایجاد یک قطب چپ در خارج کشور" بدلیل کمبود وقت به جلسات نتی دفتر سیاسی موکول شد.

در بحث قرارها دو قرار داخلی و اجرائی به تصویب رسید.

دستور آخر جلسه دفتر سیاسی انتخابات بود. ابتدا سیاوش دانشور به اتفاق آرا بعنوان رئیس دفتر سیاسی حزب انتخاب شد. در انتخابات هیئت اجرائی رفقا رحمان حسین زاده، عبداله دارابی، صالح سرداری، سعید یگانه و همایون گدازگر به عنوان اعضای هیئت اجرائی دفتر سیاسی انتخاب شدند. سپس رفیق همایون گدازگر باتفاق آرای اعضای هیئت اجرایی بعنوان دبیر اجرائی حزب انتخاب شد.

دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست

٦ بهمن ١٤٠١- ٢٦ ژانویه ٢٠٢٣