گزارش‌ها از تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌ها و اعتصاب کامیون‌داران در بعضی نقاط ایران

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

اعتصاب کامیونداران؛ تهدیدها در «طرح عملیات جام جهانی» جمهوری اسلامی: محمود صادقی در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، خواستار توقف مداخلات «فراقانونی» ماموران دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در امور قضایی و قضات حاضر در دادگاه‌ها شد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی که طبق احضاریه قبلی در روز پنجم آذر در دادسرای امنیت تهران حضور یافته بود، ضمن شرح وضعیت نابه‌سامان و بی‌نظمی حاکم در ورودی دادسرا که آن را به «قفس‌های باغ وحش» تشبیه کرده، در ابتدا گفته است: «دادیار شعبه برخلاف اصل ۳۵ قانون اساسی از قبول وکیل معرفی شده اینجانب خودداری کرد».

بر اساس متن این نامه، دادیار پس از تفهیم اتهام شامل «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به استناد چند توییت منتشر شده توسط آقای صادقی درباره وقایع جاری، قصد داشت قرار وثیقه برای او صادر کند اما با کسب اجازه از دادستان، آن را به «قرار کفالت» تغییر داد.

هنگام قاضیانی، بازیگر سینما، پس از بازداشت هفت روزه آزاد شد
برخی منابع خبری گزارش دادند هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تئاتر ایران، که روز ۲۹ آبان به‌دست نیروهای امنیتی بازداشت شد، با دستور مقام قضایی آزاد شده است.
خبرگزاری ایسنا عصر یک‌شنبه ششم آذر گزارش داد که هنگامه قاضیانی پس از حضور در دادسرا و تفهیم اتهام از سوی بازپرس پرونده، ساعاتی پیش آزاد شده است.
نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، هنگامه قاضیانی را به «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرده‌اند.
ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی پیشتر، از مصادیق اتهامی این بازیگر سرشناس را «ارتباط با رسانه‌های معاند و ضد انقلاب» عنوان کرده بود.
بازداشت هنگامه قاضیانی کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن صورت گرفت که او روز ۲۸ آبان با انتشار ویدئویی بدون حجاب از خود و حاوی یک سرود انقلابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «شاید این آخرین پست من باشد. از این لحظه به بعد، هر اتفاقی برایم بیفتد، بدانید که من تا آخرین نفس در کنار مردم ایران هستم».
او پیشتر هم در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته بود، جمهوری اسلامی را «حکومت بچه‌کش» خطاب کرده و پس از آن، بلافاصله از سوی مقام‌های امنیتی و قضایی به دادسرا احضار شد.
همزمان با دور تازه اعتراضات سراسری که از ۲۶ شهریور در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده، گروهی از هنرمندان و چهره‌های مشهور سینما و تلویزیون با از سر برداشتن حجاب اجباری از معترضان حمایت کرده‌اند.
کتایون ریاحی، بازیگر سابق تلویزیون و از جمله سلبریتی‌هایی که در روزهای نخست اعتراضات حجاب از سر برداشت، نیز پس از چند هفته تعقیب قضایی، همزمان با خانم قاضیانی دستگیر شد و همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد.
در همین حال، بسیاری از اعضای جامعه سینمایی و هنری به‌دلیل حمایت از معترضان توسط نهادهای امنیتی احضار و بازجویی شده‌اند.
خانه سینمای ایران روز ۳۰ آبان در بیانیه‌ای تهدید کرد اگر سینماگران بازداشتی آزاد نشوند، از اعضای خود می‌خواهد تا دست به اعتصاب بزنند. این نهاد صنفی گفته بود که تلاش‌هایش برای آزادی سینماگران نه تنها نتیجه نداده بلکه به احضارها و بازداشت‌های جدید هم منجر شده است.
جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، از سینماگران مطرح و امضاکنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» از چند ماه قبل تا کنون همچنان در زندان اوین هستند.

روزنامه جوان: این‌که بیش از ۵۰ درصد صندلی‌های دانشگاه دست دخترهاست، ثمره برنامه‌ریزی غلط است
روزنامه جوان، وابسته به سپاه، در شماره روز شنبه پنجم آذر به نقل از یک استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام حسین، جامعه کنونی ایران را تحت سلطه «زن‌سالاری» و جنبش «فمینیسم» توصیف کرد و آن را از عوامل دامن‌زننده به اعتراضات جاری در ایران دانست.
ابن‌الدین حمیدی، عضو هیات علمی دانشگاه، به این روزنامه گفته است: «اگر امروز بیش از ۵۰ درصد صندلی کلاس‌های دانشگاه دست دخترهاست، این ثمره برنامه‌ریزی غلط است».
او نتیجه‌گیری کرده است که چنین برنامه‌ریزی «غلطی» موجب شده مردها عملاً بیکار شوند و جامعه زن‌سالار شود و این زن‌سالاری در همه عرصه‌ها نمود یافته است.
این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که زنان و دختران به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان در اعتراضات کنونی ایران، موسوم به «زن، زندگی،‌ آزادی» نقشی محوری ایفا کرده‌اند و با برداشتن حجاب اجباری و آتش زدن روسری‌ها به اعتراضات ضدحکومتی اخیر پیوسته‌اند.
حمیدی همچنین اصلاح‌طلبان و به‌ویژه «جبهه مشارکت» را به شکل‌گیری سبک زندگی آمریکایی و اختلاف طبقاتی در کشور متهم کرده و افزوده است: «میرحسین موسوی، مرحوم هاشمی، خاتمی، روحانی و امثال این‌ها در این ۴۰ سال گذشته تقریباً ۳۰ سال سر کار بودند و این‌ها این مسائل را به وجود آورده‌اند».
این استاد جامعه‌شناسی در ادامه اظهاراتش به گردش آزاد اطلاعات از طریق اینترنت و مراودات با جهان آزاد نیز تاخته و از اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از حذف «سیستم فیلترینگ» اینترنت یا همان طرح صیانت انتقاد کرده است.
این ادعا نیز در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از منتقدان مسدودسازی اینترنت، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین، را از تسهیل‌کنندگان اجرای طرح صیانت و فیلترینگ گسترده در ایران به‌ویژه در آبان خونین ۹۸ می‌دانند.
استاندار بوشهر امروز گفت که «اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در خلیج فارس» باعث شد بازی‌های تیم فوتبال ایران در جام جهانی قطر صحنه «تبلیغات علیه نظام» نشود. او توضیحی در مورد ارتباط این دو موضوع با هم نداد.
احمد محمدی‌زاده همچنین مدعی شد کسانی که ویزا و هتل گرفته بودند تا در بازی‌های جام جهانی علیه جمهوری اسلامی اقدام کنند، «مجبور به باطل کردن ویزا و بلیت خود شدند».
استاندار بوشهر توضیح بیشتری در این مورد نداد، اما در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از مواجهه مأموران حکومت قطر با تماشاگرانی منتشر شده که نشان می‌دهد در زمان ورود به ورزشگاه یا در زمان برگزاری بازی‌ها مانع حضور آنان با پرچم دارای نشان شیر و خورشید یا لباس‌‌ها و کاغذهای حاوی شعار «زن زندگی آزادی» می‌شوند.
دیروز گروه هکری بلک ریوارد دو سند متنی را منتشر کرد که برنامه‌ریزی و راهکارهای جمهوری اسلامی برای بهره‌برداری سیاسی از جام جهانی فوتبال به‌ویژه در راستای سرکوب هرگونه اعتراض از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را به خوبی نشان می‌دهد.
نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یک‌شنبه با اشاره به استفاده از تیر جنگی برای سرکوب اعتراض‌ها در شهرهای کردنشین و لشکرکشی و امنیتی کردن فضای این شهرها، وزیر کشور و رئیس شورای امنیت را مسئول پاسخ‌گویی در مورد وضعیت کنونی این مناطق عنوان کرد.
جلال محمودزاده در این جلسه، آمار رسمی کشته‌شدگان شهرهای کردنشین را ۱۳ نفر اما آمار غیر رسمی را ۱۰۵ نفر اعلام کرد.
سازمان حقوق بشر ایران، یکم آذر تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری را دست‌کم ۴۱۶ تن، از جمله ۵۱ کودک و ۲۷ زن اعلام کرده بود. بر اساس گزارش این سازمان پس از سیستان و بلوچستان با ۱۲۶ نفر کشته، استان‌های کردستان با ۴۸ نفر و آذربایجان غربی با ۴۵ نفر کشته، بیشترین آمار جان‌باختگان را در اعتراضات سراسری داشته‌اند.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از بازداشت رضا اسدآبادی، خبرنگار خبرگزاری ایلنا در روز چهارشنبه، دوم آذر توسط ماموران اطلاعاتی و انتقال او به مکانی نامعلومی خبر داد.
درباره دلایل بازداشت آقای اسدآبادی و اتهامات احتمالی منتسب به او تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.

اعتصاب‌ها و تجمع‌ها در دانشگاه‌های ایران ادامه دارد
تصاویر و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از تداوم اعتراض‌ها، اعتصابات و تجمع‌های دانشجویی در ایران است.
کانال تلگرامی شریف‌تودی با انتشار تصاویری نوشت که جمعی از دانشجویان دانشکده‌های کامپیوتر و فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تهران روز یکشنبه ششم آذر در اعتراض به بازداشت و ممنوع‌‌الورود کردن دانشجوها و جو امنیتی دانشگاه در سرسرای دانشکده‌های خود دست به تحصن زدند.
همزمان شورای صنفی دانشجویان کشور نیز از برگزاری تحصن در دانشگاه‌های خواجه نصیرالدین طوسی تهران و دانشگاه آزاد سنندج خبر داد.
ویدئویی از تجمع دانشجویان ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی تهران منتشر شده که در این تجمع، دانشجویان شعارهایی چون «زن زندگی آزادی»، «دانشجو زندانی آزاد باید گردد» و «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» سر می‌دهند.
همچنین دانشجویان دانشگاه الزهرای تهران به کیفیت بد غذای خود اعتراض کردند. دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج هم در اقدامی نمادین، یاد کیان پیرفلک، کودک کشته شده در اعتراضات، را گرامی داشتند.
محمود صادقی روز شنبه، پنجم آذر به دادسرای اوین احضار شد. اتهامات علیه این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» عنوان شده است.
آقای صادقی از پیش از آغاز و در طی اعتراضات سراسری پست‌های انتقادی بسیاری علیه حکومت و مقامات آن منتشر کرده است.
او هم‌چنین از جمله اصلاح‌طلبانی است که در جلسه هفته گذشته با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، راهکارهایی را برای خروج حکومت از «بحران» فعلی ارائه داده‌ است.
در اعتراضات سال‌های گذشته، به‌ویژه در جریان اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی، معترضان با سردادن شعارهایی مانند «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» خواستار سرنگونی کامل جمهوری اسلامی فارغ از همه گرایش‌های سیاسی مختلف در آن شدند.

تغییر شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان
محسن برهانی، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه تهران، دیروز از تغییر شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت با این تغییرات که در آبان ماه به امضای وزیران علوم و بهداشت رسیده، «با حذف برخی حقوق و تکالیف، امکان برخورد سختگیرانه‌تر با دانشجویان» فراهم شده است.
آقای برهانی درباره یکی از این تغییرات نیز در توئیتر خود نوشت: «در شیوه‌نامه انضباطی جدید، تشکیل گروه‌های مجازی دانشجویی با جمعیت بیش از صد نفر نیازمند اخذ مجوز شده و الا تشکیل و عضویت در آن‌ها تخلف انضباطی شدید است.»
به‌نوشته این استاد دانشگاه، «این تحدید آزادی حتی در صنف کله‌پزها و نانواها و رفتگران هم وجود ندارد».
در بیش از دو ماه گذشته بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر کشور صحنه اعتراضات گسترده دانشجویی بوده که در موارد زیادی با سرکوب نیروهای امنیتیِ لباس‌شخصی مواجه شده. همچنین شمار نامعلومی از دانشجویان معترض در دو ماه گذشته در محیط دانشگاه یا در خوابگاه و منازل خود بازداشت شده‌اند که از وضعیت تعداد زیادی از آنان اطلاعی در دست نیست.
رادیو فردا

*******************

یازدهمین هفته اعتراضات در ایران؛ گزارش‌ها از تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌ها و اعتصاب کامیون‌داران در بعضی نقاط ایران
تائید صدور کیفرخواست «افساد فی الارض» برای توماج صالحی بدون برگزاری دادگاه
گزارش‌ها از اعتصاب کامیون‌داران در بعضی نقاط ایران
تجمعات اعتراضی در بعضی دانشگاه‌های ایران
واکنش رسانه‌های حکومتی در ایران به حذف نماد جمهوری اسلامی در پرچم ایران توسط حساب کاربری تیم فوتبال آمریکا
حمایت جمعی از معلمان مهاباد از یک معلم زندانی و وریا غفوری
بیانیه جمعی از فرهنگیان بانه در ارتباط با حوادث اخیر
بازداشت شبانه یک روزنامه‌نگار دیگر در ایران
تصویری از کیان پیرفلک کودک کشته شده در اعتراضات ایذه در خیابان ولی عصر تهران دیده شده است.
کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله اهل ایذه شبانگاه ۲۵ آبان،‌ در حالیکه با مادر، پدر و برادر خردسالش در خودرو و در حال بازگشت به خانه خود در ایذه بودند،‌ هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.
به گفته منابع خبری پروانه سلحشوری،‌ نماینده سابق مجلس صبح امروز با حضور در مرجع قضایی نسبت به «اتهامات انتسابی» تفهیم اتهام شد.

جزییاتی از اتهامات وارده به خانم سلحشوری داده نشده است.
براساس این گزارش خانم سلحشوری پس از ارائه توضیحاتی سرانجام با صدور قرار وثیقه آزاد شده است.

هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تئاتر آزاد شد
هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تئاتر که هفته پیش بازداشت شده بود، آزاد شده است.
خانم قاضیانی ۲۹ آبان و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به دستور مقام قضایی بازداشت شده بود.
دستگیری خانم قاضیانی پس از آن صورت گرفت که او با انتشار ویدیویی بدون حجاب از خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «شاید این آخرین پست من باشد. از این لحظه به بعد، هر اتفاقی برایم بیفتد بدانید که تا آخرین نفس در کنار مردم ایران هستم.»
او همچنین در پستی در صفحه اینستاگرامش حکومت جمهوری اسلامی را «بچه کش» خطاب کرده بود و گفته بود: ««از ظلم به بچه‌های فلسطین گفتین؟ اما به نام حکومت بچه‌کش نام‌تان در تاریخ ثبت شد».
از زمان شروع اعتراضات شماری از هنرمندان و چهره های سینمایی و تلویزیونی ضمن اعلام همبستگی با معترضان حجاب از سربرداشتند.
محمد راغب، عضو هیات علمی دانشگاه بهشتی «به دلیل حمایت از اعتراضات برکنار شد»
خبرگزاری حقوق بشری هرانا گفته که محمد راغب،‌ استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات علمی این دانشگاه به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری از کار برکنار شده است.
آقای راغب در صفحه شخصی خود نوشته: «پیش از حضور در هیات بدوی انتظامی دانشگاه و اعلام رای، وضعیت هیات علمی من به حالت تعلیق درآمد و حقوق ماهیانه‌ام قطع شد، اما علیرغم اطلاع به همکارانم تا این لحظه ممنوع الورود نشده‌ام.»
وزیر ارتباطات: محدودیت‌های اینترنتی با تشخیص دوستان امنیتی ایجاد شد

دادستان تهران از آزادی شماری از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر ایران خبر داد
علی صالحی، دادستان تهران گفته است که «۴۶ زندانی» که شماری از آن‌ها از معترضان بازداشتی بودند، آزاد شده‌اند.

به گزارش ایسنا، آقای صالحی گفته پس از دستور روز گذشته قوه قضاییه پرونده شماری از افرادی که شرایط «بهره‌مندی از ارفاقات قانونی» را دارا بودند، بررسی شد و «۴۶ نفر که شماری از آنها در جریان اغتشاشات اخیر تهران دستگیر شده بودند، آزاد شدند.»

از زمان آغاز اعتراضات اخیر طی دو ماه گذشته، هزاران نفر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند ولی آمار دقیقی از شمار بازداشتی‌ها در این کشور در دست نیست.
خبرگزاری هرانا تعداد بازداشتی‌ها را تا روز جمعه (۴ آذر) ۱۸ هزار و ۱۷۰ نفر اعلام کرده اما در عین حال گفته که این آمار نهایی نیست و در دست بررسی است.
از بسیاری از کسانی که بازداشت شده‌اند و همچنین محل نگهداری آن ها اطلاعات دقیقی در دست نیست.
بازداشت شدگان اعتراضات اخیر در ایران طیف وسیعی از اقشار اجتماعی این کشور شامل هنرمندان، ورزشکاران، معلمان و ... را در برمی‌گیرد.

اظهارات خواهرزاده علی خامنه‌ای پیش از بازداشت
‌فریده مرادخانی خواهرزاده علی خامنه‌ای، در ویدویی که پیش از بازداشتش منتشر شده، با مقایسه رهبر جمهوری اسلامی ایران با «هیتلر و موسولینی»، از نهادهای بین‌المللی می‌خواهد در قبال حوادث ایران بی‌تفاوت نباشند.مرادخانی روز چهارشنبه دوم آذر ماه پس از مراجعه به دادسرا برای ابلاغ حکمش، بازداشت شد.

بهروز چمن آرا، استادیار دانشگاه کردستان بازداشت شد
شبکه حقوق بشر کردستان از بازداشت بهروزچمن آرا، رئیس سابق پژوهشکده کردستان شناسی و استادیار گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان در سنندج خبر داده است.
به گفته این شبکه حقوق بشری آقای چمن آرا جمعه شب ( ۴ آذرماه) در مسیر خانه‌اش در سنندج توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده و تاکنون از وضعیت محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.
گفته شده که این استاد دانشگاه در روزهای اخیر به دلیل تحصن و اعتراضات دانشجویان و اساتید دانشگاه در دانشگاه کردستان تحت فشار شدید نیروهای امنیتی بوده است.
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو: چندین شهروند از جمله یک کودک در شهرهای کردنشین بازداشت شدند
سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» از بازداشت چندین شهروند از جمله یک کودک در شهرهای کردنشین پیرانشهر، قروه و سنندج در روزهای گذشته خبر داده است.

به گفته این سازمان تاکنون از وضعیت این شهروندان و محل نگهداری آن ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

از جمله این بازداشتی‌ها آرزو پورصمد ۲۷ ساله و خواهرش آزاده ۱۶ ساله هستند که از دوشنبه (۳۰ آبان) در سنندج از سوی نیروهای حکومتی بازداشت شدند.
واکنش رسانه‌های حکومتی در ایران به حذف نماد جمهوری اسلامی در پرچم ایران توسط حساب کاربری تیم فوتبال آمریکا
حدف نماد جمهوری اسلامی(الله) در پرچم جمهوری اسلامی توسط حساب کاربری تیم فوتبال آمریکا در توئیتر با واکنش رسانه‌های حکومتی در ایران روبرو شده است.
خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته فیفا با استناد به آیین نامه انضباطی و اخلاقی‌اش می‌تواند به خاطر تغییر پرچم جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکایی‌ها، فوتبال این کشور را با محرومیتی سنگین مواجه کند.
صحت این ادعا قابل تائید نیست.
اقدام حساب کاربری تیم ملی فوتبال آمریکا در حذف نماد جمهوری اسلامی با استقبال بسیاری از کاربران ایرانی روبرو شده و همزمان طرفداران حکومت در شبکه‌های اجتماعی به این اقدام تاخته‌اند.

تحصن اعتراضی دانشجویان دانشگاههای شریف و خواجه نصیر تهران
تصاویری امروز یکشنبه (۶ آبان) از تحصن دانشجویان دانشگاههای شریف و خواجه نصیر در حمایت از اعتراضات مردمی منتشر شده است.

گزارش‌ها از اعتصاب کامیون‌داران در بعضی نقاط ایران
همزمان با اعتصاب در مراکز متعدد تولیدی، گزارش‌هایی از اعتصاب کامیون‌داران در بعضی نقاط ایران منتشر شده است.
در یکی از تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یکی از کامیونداران به پیامک ارسالی به رانندگان کامیون اشاره می‌کند که در آن به آنها گفته شده کشتی‌های حامل کالاهای اساسی «در بنادر پهلو گرفته‌اند» و سوخت ترمیمی هم به آن‌ها «تعلق می‌گیرد.»
این راننده کامیون می‌گوید: «ما نمیریم بار بیاریم، بچه‌های تیم ملی و نماینده‌های مجلس رو بفرستین براتون بار بیارند.ما کار نمی کنیم.»
نماینده مهاباد در مجلس: رئیسی و وحیدی باید پاسخگو باشند چه کسانی تیرجنگی به مردم شلیک کردند
جلال محمودزاده، نماینده مهاباد درجلسه امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث اخیر در مهاباد و سایر شهرهای کردنشین ایران در تذکری به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و احمد وحیدی، وزیر کشور ایران خواستار پاسخگویی آنها درباره حوادث اخیر مهاباد شده است.
او گفت که آقای وحیدی به عنوان رئیس شورای امنیت کشور باید پاسخگوی این وضعیت باشد و کسانی که به مردم در این شهر «تیرجنگی» شلیک کردند را شناسایی و به دادگاه معرفی کند.
بگفته او در اعتراضات مهاباد و شهرهای کردنشین، براساس آمار رسمی «۱۳ نفر» و براساس آمار غیررسمی تاکنون «۱۰۵ نفر» کشته شده‌اند.
نماینده مهاباد همچنین گفته: «لشکرکشی و امنیتی کردن مهاباد و شهرهای کردنشین، دستگیری شهروندان، هجوم شبانه به منازل مسکونی، تخریب وسایل مردم، چک کردن وسایل شخصی مردم و ایجاد ایست های بازرسی متعدد در ورودی شهرهای کردنشین چه مفهومی دارد.»
در روزهای اخیر اعتراضات وسیع در شهرهای کردنشین با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شده است.
اعزام گسترده نیروهای نظامی و امنیتی و همچنین استفاده از تسلیحات جنگی علیه ساکنان این شهرها با واکنش‌ها و محکومیت زیادی روبرو شده است.

تجمع اعتراضی در دانشگاه کردستان
بر اساس گزارش‌ها، امروز (یکشنبه ۶ آذر) شماری از دانشجویان دانشگاه کردستان با سر دادن شعارهایی دست به تجمع اعتراضی زدند.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از احضار محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس به دادسرای اوین خبر داده است.
به گفته هرانا براساس ابلاغیه دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ تهران، آقای صادقی روز گذشته (شنبه ۵ آذرماه ) به دلیل اتهامات «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب» به این دادسرا احضار شده است.
آقای صادقی پیش‌تر هم سابقه احضار به مراجع قضایی داشته است.
او از آغاز اعتراضات اخیر در ایران در موارد متعددی به اظهارنظر درباره وقایع اخیر در ایران پرداخته بود.

اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری اصفهان گفته است کیفرخواست توماج صالحی به اتهام «افساد فی الارض» صادر و به دادگاههای عمومی و انقلاب ارجاع شده، اما هنوز جلسات دادگاه او برگزار نشده است.
توماج صالحی، خواننده سبک رپ اعتراضی حدود یک ماه پیش در گردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد.
آقای صالحی از ابتدای اعتراضات در ایران به حمایت از معترضان پرداخته بود و نیروهای وابسته به حکومت جمهوری اسلامی به دنبال یافتن و بازداشت او بودند.
رئیس کل دادگستری اصفهان به خبرگزاری ایسنا گفته که توماج صالحی به «افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که باعث خسارات شده، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز متهم است.».
به گفته او بخشی از اتهامات توماج صالحی در دادگاه عمومی و بخشی دیگر در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

شعار نویسی در یکی از خوابگاه‌های دانشگاه الزهرا
دانشجویان در خوابگاه فرزانگان دانشگاه الزهرای تهران، با دیوار نویسی اعتراض‌ خود را نشان دادند.
تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد دانشجویان با شعارهایی در حمایت از بلوچستان و کشتار گسترده معترضان بلوچ و همچنین حمایت از اعتراض‌های کردستان، مخالفت خود را با جمهوری اسلامی نشان داده‌اند.
دانشجویان در این دیوارنویسی‌ها، آنچه را در ۱۰ هفته اخیر در کشور رخ داده، «انقلاب ۰۱» خوانده‌اند.
بی بی سی