اعلامیه مبارزات کمونیست: جنایت جمهوری اسلامی و تفرقه‌افکنی احزاب ناسیونالیست

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مبارزات آزادیخواهانه مردم در کردستان محلی نیست: در اثر حملات موشکی و پهبادی ۶ مهرماه ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی به مقرات و پایگاه‌های تعدادی از نیروهای اپوزیسیون کردستان ایران در کردستان عراق متأسفانه ١٦نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. دیروز ۷ مهر جمعی از این احزاب و نیروها بنام مرکز همکاری احزاب کردستان فراخوان به اعتصاب عمومی برای فردا روز شنبه ۸ مهر در کردستان داده‌اند. بدنبال آن کومه‌له ابراهیم علیزاده و سپس حزب کمونیست کارگری ایران به این فراخوان پیوستند. احزاب فراخوان دهنده از مردم در ایران خواسته‌اند در اعتراض به حمله موشکی جنایتکارانه رژیم از فراخوان اعتصاب عمومی این احزاب حمایت کنند.

مبارزان کمونیست در اطلاعیه ۷ مهر با عنوان "اهداف جمهوری اسلامی از حمله به مقر نیروهای اپوزیسیون کُرد مستقر در کردستان عراق" در مورد اهداف توطُه گرانه جمهوری اسلامی از این حمله و استفاده احزاب راست ناسیونالیست کردستان ایران از آن برای جدا کردن مبارزات مردم در کردستان از مبارزات سراسری هشدار داده بود. متاسفانه الان با این مسُله روبرو شده ایم.

در این رابطه توجه مردم منصف و هوشیار و تمام فعالین آزادیخواه و کمونیست را به چند نکته زیر که رئوس سیاست درست در برخورد به مسئله است جلب می کنیم.

۱- حمله موشکی جمهوری اسلامی به پایگاه‌های این احزاب و جنایت اخیر رژیم را نه تنها باید محکوم کرد بلکه باید بهر طریق ممکن از جمله اعتصاب عمومی، تظاهرات خیابانی و با گرفتن متینگ و سخنرانی و غیره علیه آن دست به اقدام عملی زد. باید از هیچ مبارزه و اقدام ممکن توده‌ای، و برنامه ریزی آگاهانه‌ و نقشه مند فعالین آگاه آزادیخواه که جمهوری اسلامی را به سمت گور نزدیک کند کوتاهی نکرد.

۲ـ اگر اعتصاب در کردستان شکل و سنتی جا افتاده از اعتراض و مقاومت توده‌ای برحق مردم در این منطقه در تقابل با جمهوری اسلامی است، فراخوان کنونی این احزاب به اعتصاب، خود فراخوان و اهداف از آن نه اعتصاب، بیان موضع سیاسی ناسیونالیستی با دورنمای جدا کردن موضوعات سیاسی کردستان و مردم در این منطقه از بقیه مردم در ایران است.

۳ـ در جریان قتل مهسا توسط جمهوری اسلامی همین احزاب سعی کردند با سواستفاده از سنت اعتصاب عمومی در کردستان و استفاده از جنایت رژیم جلو اعتراضات رادیکال و همبسته مردم را با خیزش سراسری در ایران بگیرند. اما مردم در کردستان با اعتراضات خیابانی خود همراه با مردم در شهرهای ایران نقشه ایجاد شکاف در جبهه سراسری و متحدانه مردم در ایران توسط ناسیونالیست‌های کُرد را خنثی کردند. فراخوان ۷ مهر نیروهای راست ناسیونالیست در کردستان تلاش مجددی برای جبران ناکامی خود در ۲۸ شهریور است.

۴ـ فراخوان به اعتصاب مجدد این احزاب در شرایطی که اعتراضات مردم در شهرهای ایران ادامه دارد، در شرایطی که تقابل کم نظیر خیابانی سراسری میان مردم در ایران با نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی حالت شبانه روزی به خود گرفته، در شرایطی که ده‌ها دانشگاه در اعتصاب‌اند و کارگران و معلمان و خوانندگان و زندانیان و هنرمندان و دانش آموزان به حمایت از این اعتراضات سراسری پیوسته اند و حمایت‌ها جهانی شده است، معنی جز تضعیف مبارزات مردم و جدا کردن مردم در کردستان از بقیه مردم در ایران ندارد.

جمهوری اسلامی همان جنایتی که با بمب باران اردوگاه این احزاب در کردستان انجام داد، در خیایانهای تهران و مهاباد و سقز و دیوادره و اصفهان و سنندج و شیراز و قم و بقیه شهرها در ابعاد بسیار وسیع‌تر با گلوله انجام داده است. این رژیم ده‌ها نوجوان و کودک و ده‌ها زن و مرد را طی اعتراضات دو هفته اخیرکشته است. دیروز در شهرهای ایران و همین امروز ۸ مهر مردم در زاهدان را به گلوله بسته و چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند. مگر میان جانباختگان در خیابان شهرها با جانباختگان در اردوگاه احزاب بورژوا ناسیونالیست فرقی هست؟

۵ـ احزاب ناسیونالیت کردستان ایران بیش از ۳۰ سال است در پناه احزاب برادر ناسیونالیست خود بنام حکومت اقلیم کردستان عراق پناه گرفته‌اند. سران این احزاب دیروز ۷ مهر شاهد حمله نیروهای نظامی اقلیم کردستان به تظاهرات مردم آزادیخواه کردستان عراق در حمایت از مبارزات مردم در ایران بودند و اعتراضی به آن نداشتند و سکوت کردند. اما حالا میخواهند از جنایات رژیم و از تنفر مردم در کردستان ایران استفاده کنند تا مبارزات آزادیخواهانه مردم در این منطقه را مهار کنند و آینده ای شبیه به آنچه در کردستان عراق هست برای خود بسازند. این احزاب آنجا موافق سرکوب مردم در کردستان عراق هستند و در کردستان ایران فعلا سعی در مهار و به انحراف کشیدن مبارزات ترقیخواهانه مردم را دارند.

۶ـ اگر مردم در کردستان روز شنبه ۸ مهر اعتصاب کنند به احتمال زیاد مانند مورد قبلی ۲۸ شهریور مبارزات خود را به اعتصاب محدود نخواهند کرد. احتمال اینکه توطئه تفرقه افکنانه احزاب ناسیونالیست توسط مردم خنثی شود بسیار زیاد است.

مردم آگاه و بویژه فعالین کمونیست متوجه‌اند که جمهوری اسلامی عامدانه و نقشه‌مند از طریق این موشک باران قصد دارد توجه‌ها را از مبارزات یکپارچه سراسری به مسائل محدود محلی در کردستان انتقال دهد. جمهوری اسلامی میخواهد با تکه تکه کردن صف مبارزات مردم، بنام کُرد و فارس و بلوچ و سنی و شیعه و غیره انسجام سیاسی این مبارزات را بهم زند و تفرقه بیندازد و از این طریق امکان سرکوب همه ما را برای خود فراهم نماید. فراخوان به اعتصاب عمومی اینبار احزاب ناسیونالیست آگاهانه و ناآگاهانه دقیقا در راستای این سیاست جمهوری اسلامی است و در انطباق با افق کُردی و ترکی و بلوچی و آذری ... کردن مبارزات مردم توسط ناسیونالیست‌ها در سراسر ایران است.

مردم ! هوشیار باشید، خنثی کردن توطئه‌های متعدد جمهوری اسلامی و دیگر نیروهای بورژوائی شرط رهائی ماست.

مبارزان کمونیست
۸ مهر ۱۴۰۱
برابر ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲