حجاب بی حجاب! جنبشی که حکومت را تکان داد

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

این روزها خیل امام جمعه ها و مقامات و رسانه های حکومتی حملات لمپنی و شنیعی علیه زنان و بیحجابی براه انداخته اند. هرچه کثافت در چنته دارند علیه نیمی از جامعه بیرون میریزند، هتاکی علیه زنان را به حد اعلای خود رسانده اند، گشت ارشاد و اوباش امر به معروفشان را همه جا فعال کرده اند، حتی اعلام کرده اند که به زنان بیحجاب یا بدحجاب خدمات بانکی نمیدهیم، دستور داده اند که ماموران عفاف و حجاب در بانک ها مستقر شوند، اعلام کرده اند که زنان در تبلیغات نباید حضور داشته باشند، ادارات را زنانه مردانه کرده اند، حتی پارک ها را زنانه مردانه کرده اند و به سنگ قبر زنان بیحجاب هم دست درازی کرده اند،

کافه‌ها و رستوران‌هایی که از ورود زنان و دختران "بدحجاب" جلوگیری نمی‌کنند را مهر و موم کرده اند، کتابهای درسی کودکان را مورد تعرض قرار داده اند، خشونت علیه زنان بیحجاب در خیابانها را به اوج خود رسانده اند، دستگیر میکنند، تهدید میکنند و همه ارگان ها و رسانه ها را به جان زنان انداخته اند. حتی در بیمارستان ها نیز برای جلوگیری از عمل‌های جراحی رحمی و برای تشویق زنان به بارداری گشت ارشاد گذاشته اند و حکم سقط جنین درمانی را به قاضی شرع سپرده اند.

این قشون کشی ادامه سیاست همیشگی جمهوری اسلامی است اما این ابعاد از هجمه علیه زنان عکس العمل دفاعی و وحشت حکومت ضد زن در مقابل موج قدرتمند بیحجابی است که دیگر قابل پیشگیری نیست و رعشه مرگ بر اندام حکومت و امام جمعه هایش انداخته است. در ماههای اخیر بیحجابی تعرضی تر شده و به اوج خود رسیده است. بسیاری از زنان در اکثر شهرها در متروها، اتوبوس ها، خیابانها، بازارها و فروشگاهها روسری شان را هم کنار زده اند. گشت ارشاد و ماموران عفاف و حجاب حریف زنان نمیشوند و برعکس این زنان هستند که شجاعانه در مقابل آنها میایستند و آنها را مورد تعرض قرار میدهند و مردم قاطع تر از همیشه با حمایت از زنان بیحجاب مانع دستگیری آنها میشوند. حکومت روز ٢١ تیر را روز حجاب و عفاف اسلامی نامید و تلاش کرد با بسیج اوباش خود در این روز ورق را برگرداند اما زنان با کارزاری گسترده علیه آن تودهنی بزرگی به حکومت زدند، حجاب های بیشتری از سر برداشتند و این روز را به نقطه عطفی در جنبش رهایی زن تبدیل کردند. چند روز نگذشت که بیش از ۶۰۰ هزار نفر به کارزار علیه حجاب اجباری پیوستند. حتی جمع هایی از زنان "محجبه" به کمپین علیه حجاب اجباری روی آورده اند. جنبش رهایی زن با پیشروی چشمگیرش در ماههای اخیر، قدم های مهمی به جلو برداشت، پا به مرحله تازه ای گذاشت، شبکه های خود را گسترش داد، بخش های مختلف جامعه و تشکل های مختلف کارگران، معلمان و نویسندگان و دادخواهان را حول خواست بحق خود به حرکت درآورد و دامنه همبستگی و همسرنوشتی میان جنبش های مختلف را بسیار عمیق تر و وسیع تر کرد.

تعرض گسترده زنان علیه حجاب شکاف در میان حکومت و دار و دسته هایش را تشدید کرده است. یکی از آخوندهای حکومتی گفته است که "حجاب خاکریز اول ماست، اگر سقوط کند بقیه خاکریزها هم از دست می‌روند" و قبل از آن وزیر کشور گفته بود اگر انقلاب ضربه ببیند از ناحیه زنان خواهد بود. در مقابل، بخشی از حکومتیان هشدار میدهند که اینگونه مقابله آشکار با نیمی از جمعیت کشور خطرناک است و فضا را بیش از پیش علیه حکومت قطبی میکند. میدانند حکومتی که مذهب و ایدئولوژی اش سکه یک پول شده است، حکومتی که مقدساتش را هر روز مردم به فحش میکشند، حکومتی که از همه سو مورد خشم و اعتراض مردم قرار گرفته و در سطح بین المللی و منطقه ای شکست پشت شکست را تجربه میکند، قادر به پیشبرد این سیاست نیست، شکست میخورد و آن وقت زنان و کل جامعه گلویش را محکم تر فشار میدهند و نه تنها حجاب این ستون فقرات اسلام سیاسی کثیف و حکومتش را عملا لغو میکنند بلکه تمام خاکریزها را تصرف خواهد کرد.

جنبش علیه حجاب جنبش علیه تحقیر و توهین به زنان، ضد مذهبی و ضد اسلامی و بخشی از حرکت عظیم مردم برای خلاصی از شر این حکومت ضد انسانی است. جنبشی که مهر برابری و فرهنگ آزاداندیشانه و انسانی را بر سیاست و فرهنگ جامعه میکوبد. این یک جنبش عظیم حق طلبانه و بخشی از جنبش سرنگونی است و هر چه بیشتر تقویت شود امر سرنگونی حکومت منحوس اسلامی را نزدیکتر میکند و باید با تمام قوا تقویت شود.

فرصت مناسبی برای ما زنان و کل مردم فراهم شده که همبستگی مان را هر چه بیشتر تقویت کنیم، با دفاع پرشور از زنان بیحجاب خاکریز اول را کاملا تصرف کنیم، حجاب ها را بیشتر برداریم، حجاب برگیران جمعی را همه جا شروع کنیم، هر جا اوباش حکومت مزاحم زنان بیحجاب میشوند فورا جمع شویم و آنها را گوشمالی دهیم، به کارزارهای جاری علیه حجاب اجباری و حجاب بی حجاب بپیوندیم و آنها را گسترش دهیم، دم ماموران حجاب و عفاف را قیچی کنیم و حکومت مستاصل اسلامی را به لبه پرتگاه نزدیک تر کنیم. اعلام کنیم که دور دور ماست، جنبش ما سر باز ایستادن ندارد و هر مانعی را از سر راه برمیدارد. حزب کمونیست کارگری با تمام قوا در جهت تعمیق و گسترش و متشکل کردن و خودآگاهتر کردن جنبش رهایی زن تلاش میکند و همه مردم آزاده و سرنگونی طلب را به حمایت همه جانبه از این جنبش و از زنان بیحجاب فرامیخواند.

متحدانه سنگرهای دیگر را هم تسخیر میکنیم و به عمر ننگین حکومت کثیف حجاب و عفاف و حکومت ضد زن اسلامی پایان میدهیم.

حجاب بی حجاب!

پیروز باد جنبش لغو عملی حجاب!

زنده باد انقلاب زنانه!

نابود باد جمهوری اسلامی!
حزب کمونیست کارگری ایران

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۲

تجمع کارگران شرکت مادیران، نگهبانان چاه ها و نیروهای دستور کاری تاسیسات شرکت نفت و دو خبر دیگر

- روز سه شنبه ۴ مرداد کارگران شرکت مادیران واقع در شهرک صنعتی هشتگرد در اعتراض به سطح پایین حقوقها و کسر مزایای مزدی و ساعت کار بالا و شدت کار دست به اعتصاب و تجمع زدند. بنا بر خبرها مدیریت مبلغی از پایه حقوق کارگران کم کرده و آنرا به سنوات آنها افزوده است که اگر دستمزدها اضافه شود مزد کارگران که بر اساس پایه حقوق اضافه میشود، افزایش نیابد.

- روز دوشنبه ۳ مرداد جمعی از نگهبانان چاه ها و نیروهای دستور کاری تاسیسات شرکت نفت و گاز کارون بویژه در روستاهای بخش غزانیه اهواز، در اعتراض به عدم تغییر وضعیت استخدامی خود به قراردادی و محرومیت از برخی حقوق ومزایای خود مقابل ستاد مدیریت شرکت مناطق نفت خیز جنوب تجمع کرده و خواهان پاسخگویی شدند. این کارگران خواهان ثبت قراردادهای خود در قالب سامانه ساپنا در راستای تامین امنیت شغلی و برخورداری از مزایای مصوب هستند. یک خواست سراسری کارگران نفت دایمی شدن قراردادها و کوتاه شدن دست پیمانکاران است.

- طبق خبرهای منتشر شده در سوم مرداد ماه کارگران کارخانه پارس پامچال با شکایت از کارفرما حکم پرداخت مطالبات خود را گرفته‌اند؛ اما کارفرما از این حکم سرپیچی کرده است. این کارگران هشت ماه است حقوقی دریافت نکرده اند و بیش از ده ماه است که حق بیمه آنها نیز پرداخت نشده است. آنها با سابقه‌ کار ۱۵ تا ۲۰ سال نگران وضعیت شغلی خود با تعطیل شدن کارخانه هستند.

- طبق خبری منتشر شده در سوم مرداد کارگران پیمانکاری سکوهای پارس جنوبی خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. این کارگران در کمپینی خطاب به رسانه‌ها و مسئولان نوشته‌اند: «ما جمعی از پرسنل پیمانکاری شرکت نفت و گاز پارس جنوبی خواهان اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل هستیم؛ پس از گذشت دو سال از اعلام موضوع طرح طبقه بندی هنوز هیچ وعده‌ای برای اصلاح آن عملی نشده؛ انگیزه کاری ما تضعیف و پیش خانواده‌ها با این حقوق ناکافی شرمنده هستیم...کار زیاد و گرمای شدید در محروم‌ترین نقطه،‌ حقوق کم و عدم اجرای صحیح طرح طبقه بندی باعث بروز مشکلات معیشتی بسیار برای ما شده است....». خواست محوری این کارگران افزایش حقوقها است.

- صبح روز سوم مرداد تعدادی از پرسنل و کارگران شرکت تولی پرس قزوین در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد از اسفند سال گذشته تا کنون و خطر بیکار شدن از کارشان مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. این

شرکت یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ داروگر میباشد و به بهانه مشکلات مالی از اسفند سال گذشته معوقات مزدی کارگران پرداخت نشده است. در همین رابطه پیش از این نیز چندین بار کارگران در محوطه شرکت اقدام به اجتماع اعتراضی کرده اند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۲