ششمین روز اعتصاب کارگران پروژه ای نفت و نیز فولاد، معادن و نیروگاهها

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 اعتصاب نفت : شماره ۷  شماره ۸  پنجمین و ششمین  روز اعتصاب سراسری کارگران پروژه ای نفت امروز پنجم اردیبهشت اعتصاب قدرتمند کارگران پروژه ای نفت با دو خواست فوری افزایش ۷۹ درصدی دستمزدها و بیست روز کار و ده روز مرخصی وارد پنجمین روز خود شد. این اعتصابات از صنعت نفت فراتر رفته و کارگران پروژه ای در فولاد و معادن و نیروگاهها نیز به آن پیوسته اند. بنا بر تخمین کارگران بیش از صد هزار نفر در این اعتصابات شرکت دارند و دامنه آن به حدود صد مرکز از صنایع نفت و فولاد و صنایع دیگر کشیده شده است.

مراکزی که امروز به اعتصاب پیوستند عبارتند از: شرکت تام‌کار شاغل در پروژه‌ی فولاد خیام نیشابور، کارگران شرکت مپنا شاغل در پروژه‌ی پالایشگاه بیدبلند ۲ بهبهان ، شرکت نصب نیرو شاغل در رمیله کشور عراق، شرکت چگالش پترو پایساز شاغل در پروژه‌ی پالایشگاه تهران.
گفتنی است که شمار زیادی از کارگران پروژه‌ای از طریق شرکتهای پیمانکاری در پروژه‌های نفت و گاز کشور عراق مشغول به کارند و این کارگران قبلا اعلام کرده بودند که همراه با دیگر همکاران پروژه‌ای دست به اعتصاب خواهند زد.
اعتصابات با قدرت نفت، همراه با اعتراضات هر روزه بازنشستگان، به میدان آمدن پرستاران با تجمعات اعتراضی شان، فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به ایجاد کمیته های مردمی برای دفاع از جان دانش آموزان در برابر حملات شیمیایی حکومت به مدارس دخترانه، و همچنین شنبه های بیحجابی سراسری، همه و همه فضای پرالتهاب و رزمنده جامعه علیه حکومت اسلامی و تداوم انقلاب زن زندگی آزادی را بازتاب میدهد . در متن چنین شرایطی به استقبال روز جهانی کارگر میرویم. روز جهانی کارگر روز اعتراض سراسری همه مردم است. با تدارک تجمعات بزرگ خود و با مارش قدرتمندمان در اول مه، این روز را به روزی تاریخی در انقلابمان تبدیل کنیم. زنده باد کارگران نفت، زنده باد روز جهانی کارگر!
حزب کمونیست کارگری ایران
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۵ آوریل ۲۰۲۳


اعتصاب نفت : شماره ۸
ششمین روز اعتصاب کارگران پروژه ای نفت و نیز فولاد، معادن و نیروگاهها
اعتراضات کارگران پروژه ای در نفت و گاز و نیز فولاد و معادن و نیروگاهها ادامه دارد. هم اکنون در بیش از صد شرکت و پیمانکاری در این بخش که جمعیتی بیش از صد هزار را در بر میگیرد کارگران در اعتصاب بسر میبرند. امروز چهارشنبه ششم اردیبهشت پرسنل ستادی شرکت odcc اصفهان و روز گذشته کارکنان شرکت ول سرویسز (شلمبرژه) به اعتصاب پیوستند. کارگران شرکت ول سرویسز (شلمبرژه) همچنین در محل ساختمان مدیریت این شرکت در اهواز تجمع کردند. یک تاکید شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اعتصاب و تجمع به عنوان دو جزء مکمل یکدیگر برای پیشبرد قدرتمند اعتراضات است.
افزایش دستمزد مطابق با خواست کارگران بر اساس افزایش ۷۹ درصدی و بیست روز کار و ده روز استراحت جزئی از کمپین ۱۴۰۲ آنهاست. بعلاوه واریز حقوق در حداقل زمان (۱۰ تا ۱۵ روز پس از کارکرد هر ماه)، واریز بیمه برابر با عنوان شغلی، حذف روال ۱۰ ساعت کاری و تبدیل به ۸ ساعت در روز، محاسبه هرگونه کار کمتر از یک ماه برابر با دستمزد اورهال، محاسبه و پرداخت جداگانه انواع مزایای عیدی، سنوات، ایاب و ذهاب، حق اولاد، بن کارگری، بدی آب و هوا... نسبت به دستمزد تصویبی ، بالا بردن کیفیت سرویس‌های رفت و برگشت به محل کار، کیفیت خوراک، حذف خوراک‌های تکراری از منوی هفتگی، کاهش تعداد نفرات در هر اتاق به نهایتا ۴ نفر و ارتقای سطح بهداشت خوابگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی (در محل کار و خوابگاه)، تحویل یک نسخه از قرارداد به همراه سربرگ شرکت استخدام‌کننده به کارگر با مهر و امضای مدیر مربوطه به پرسنل استخدام شده، حذف بند آزمایشی کار کردن در طول ۱۵ روز با دستمزد اداره کاری و یا بدون دستمزد، حذف تعهدنامه‌هایی که برای جلوگیری از اعتراضات کارگران در مراجع قانونی به وسیله‌ی کارفرمایان و پیمانکاران گرفته می‌شوند، از دیگر خواستهای فوری این کارگران است.
اعتصابات هزاران کارگر پروژه ای در نفت و گاز و نیز در معادن و فولاد و نیروگاهها یک حرکت بسیار مهم و تعیین کننده است و توجه کل جامعه را به خود جلب کرده است. اتحادیه آزاد کارگران ایران طی بیانیه ای ضمن اعلام حمایت از اعتصابات، کارگران در سطح سراسری را به اعتصاب فراخوانده است. در بخشی از این اطلاعیه چنین آمده است:" اگر راه حلی برای رهائی از فقر و فلاکت و ستم و استبداد وجود دارد آن راه حل در دستان توانمند ما و پیوستن کارگران رسمی نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع فولاد و خودرو سازی و معادن و دیگر صنایع کلیدی کشور به اعتصاب کارگران پروژه ای و تبدیل آن به اعتصابی بزرگتر و سراسری تر می باشد.". همچنین شورای سازماندهی اعتراضات کارگران ارکان ثالث در نفت از این اعتصابات اعلام پشتیبانی کرده اند. قبلا نیز اتحادیه رانندگان کامیون و کامیونداران این اعتصابات را مورد پشتیبانی قرار دادند. در عین حال اعتصابات در نفت بازتاب جهانی داشته است. یک موضوع کنفرانس کمپین برای آزادی کارگران زندانی که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی کارگر در پنجم اردیبهشت بصورت آنلاین برگزار شد به همین موضوع اختصاص داشت و کنفرانس حمایت خود را از این اعتصابات اعلام داشت. اعتصاباتی در چنین ابعاد نوید بخش یک اول مه تاریخی در ایران است. زنده باد کارگران نفت، گرامی باد اول مه روز جهانی کارگر!
حزب کمونیست کارگری ایران
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۶ آوریل ۲۰۲۳


خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۳۹۸
تجمع پرستاران در قزوین و شیراز و بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز و خبرهای دیگر
امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت بازنشستگان تامین اجتماعی در شهر اهواز در اعتراض به فقر و گرانی و بی تامینی و بی پاسخ ماندن خواستهایشان بار دیگر در مقابل تامین اجتماعی تجمع کردند و با راهپیمایی خود تا میدان فرهنگ صحنه با شکوهی از اعتراض را آفریدند. امروز در اصفهان نیز بازنشستگان مخابرات در مقابل اداره مخابرات کل استان تجمع داشتند. بازنشستگان تامین اجتماعی و بخش های مختلف بازنشستگان مدتی است که در این رابطه در شهرهای مختلف تجمع و اعتراض داشته و یک کانون داغ اعتراضی در سطح جامعه هستند.یک موضوع اعتراض بازنشستگان مصوبه مزدی حکومت است که در شوش در همراهی با کارگران نیشکرهفت تپه با خواست لغو این مصوبه تجمعات بزرگی داشته اند. در این اعتراضات بازنشستگان شعار میدادند: " فقط کف خیابون ، بدست میاد حقمون"، "دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست"، "مشکل ما حل نشه، هر روز همین بساطه"، "حقوق بازنشسته پشت درهای بسته"، "درمان رایگان حق مسلم ماست".
همسانسازی حقوقها و افزایش آن به سطح سبد هزینه ۳۰ میلیونی، درمان رایگان، پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات، پایان دادن به اختلاس ها و دزدی ها موضوعات اعتراض همه بازنشستگان است. بازنشستگان صدای اعتراض کل جامعه هستند و از خواستها و اعتراضاتشان باید فعالانه حمایت کرد.
امروز همچنین پرستاران در شیراز در اعتراض به سطح نازل حقوقها، فشار سنگین کاری، بیکارسازیها و تعرفه گذاری های پرستاری بار دیگر تجمع داشتند. در قزوین پرستاران با شعار " مسئول بی‌کفایت استعفا استعفا" مقابل استانداری تجمع داشتند. و در شیراز پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شعار " تعرفه ما کجاست، توی جیبای کیاست؟!" مقابل این دانشگاه تجمع کرده بودند. از آغاز سال جاری شاهد دور جدیدی از اعتراضات پرستاران بوده ایم و از جمله این تجمعات در شهرهایی چون سنندج، تهران، مشهد ، قزوین و اراک بر پا شده ست. استاندارد پایین بیمارستان ها همواره یک موضوع اعتراض پرستاران بوده است. اعتراض پرستاران به استاندارد پایین بهداشت و درمان مربوط به کل جامعه است و باید با وسیعترین حمایت ها پاسخ گیرد.
همچنین خبرها همچنان از ادامه حملات جنایتکارانه شیمیایی حکومت به مدارس گزارش میکنند. امروز دانش آموزان هنرستان دخترانه مهدی‌زاده‌نیا در مشهد، مدارس دخترانه فاطمه پزشکی و بیست و دو بهمن در مهرشهرکرج، دانش آموزان مدرسه ای در حسن‌آباد سنندج و یک مدرسه ابتدایی در روستای کمب چابهار که در شیفت صبح "دبستان پسرانه‌ی تقی‌زاده" و در شیفت بعداز ظهر "دبستان دخترانه‌ی ریحانه" است، هدف این حملات شیمیایی قرار گرفتند. این جنایت باید با اعتراضات سراسری علیه حکومت کودک کش پاسخ بگیرد. اعتصاب سراسری و تجمع مقابل مدارس و مراکز آموزش و پرورش یک پاسخ فوری علیه این جنایت است. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در مقابل تداوم این حملات مردم و بوِیژه خانواده های دانش آموزان را به ایجاد کمیته های مردمی برای حفاظت دانش آموزان، ایجاد زنجیره انسانی برای حفاظت از مدارس و تشکیل کلاسها در خیابان فراخوان داده است. باید فورا دست به کار شد . باید با تمام قوا مقابل این جنایت شنیع و ضد انسانی ایستاد.
از سوی دیگر اعتراض علیه حجاب و روزهای شنبه بیحجابی سراسری ادامه دارد. روز گذشته دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا‌ی دانشگاه تهران در پاسخ به تذکر حجاب و توهین کارمند آموزش به دانشجویان جلسه امتحان را ترک کردند.
همچنین شعاردهی های شبانه همچنان در محلات مختلف جریان دارد. از جمله در شب گذشته مردم در شهرک باقری و سردار جنگل شعارهای اعتراضی سر دادند. مردم شعار میدادند:"مرگ بر خامنه ای"، و "جمهوری اسلامی نمیخوایم نمیخوایم".

حزب کمونیست کارگری ایران
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۶ آوریل ۲۰۲۳

 

 

روز جهانی کارگر در کردستان بر بستر انقلاب زن زندگی آزادی

اول مه امسال در دل یک انقلاب عظیم و بی نظیر فرا میرسد و به همین دلیل میتواند با حضور و شرکت کارگران و بخشهای مختلف مردم انقلابی، زنان، جوانان، معلمان، خانواده های دادخواه و همه مردمی که در هفت ماه گذشته شجاعانه علیه حکومت وحشی اسلامي بپاخاستند بسیار توده ای تر و قدرتمندتر از همیشه برگزار شود. اول مه امسال از یکسو فرصتی برای گسترش هرچه بیشتر مبارزه برای سرنگونی حکومت وحشی اسلامی و به پیش راندن انقلاب زن زندگی آزادی باشد، و از سوی دیگر به قدرتمندتر شدن صف اتحاد و همبستگی طبقه کارگر و کسب آمادگی بیشتر برای رهایی خود و جامعه منجر شود.

زنان، جوانان و مردم کردستان در هفت ماه گذشته همسو و همراه با مردم در سراسر کشور شجاعانه علیه حکومت اسلامی بپاخاسته و نقش مهمی در تداوم و پیشروی انقلاب داشته اند و با توجه به سنت دیرپای روز جهانی کارگر در شهرهای کردستان، اول مه امسال، روز ۱۱ اردیبهشت، میتواند به روز تاریخی دیگری تبدیل شود و همبستگی بخش های مختلف مردم را به نمایش بگذارد.

کارگران، معلمان، زنان، جوانان، دانشجویان و دانش آموزان، خانواده های دادخواه، مردم آزاده کردستان
تجمع و راهپیمایی در شهرها با حضور فعالین و تشکلهای کارگری در روز جهانی کارگر می تواند خون تازه تری در رگهای انقلاب جاری سازد. کارگران و کسبه شهرها که با اعتصابات عمومی خود در هفت ماه گذشته نقش آفرینی کردند میتوانند با تعطیل مراکز کار و مغازه های خود یک بار دیگر حضور خود را در روز اول مه به نمایش بگذارند. خانواده های جانباخته که با افتخار و عزمی راسخ هر هفته و هر ماه بر مزار عزیزانشان تجمع میکنند، میتوانند روز ۱۱ اردیبهشت نیز بر مزار عزیزانشان جمع شوند و ضمن بزرگداشت یاد عزیزان خود این روز را گرامی بدارند. جوانان، دانشجویان و دانش آموزان می توانند همچنان به عنوان پیشقراولان این انقلاب نقش ویژه ای در اول مه ایفا کند و زنان، این نیروی عظیمی که با انداختن حجاب های تحمیلی حکومت را فلج کرده اند، میتوانند روز ۱۱ اردیبهشت با انداختن حجاب ها و حضور در خیابانها و مراکز شهرها همسو و همراه با کارگران خود را در این روز بزرگ سهیم و شریک گردانند.

جلوه های انقلاب زن زندگی آزادی در اشکال گوناگون علیه نظام ضد انسان و ضد کارگر اسلامی همچنان زنده و پویا است و منشور بیست تشکل کارگری پرچم این انقلاب است. حول این منشور در روز جهانی کارگر متحد شوید و روز تاریخی دیگری را در کارنامه درخشان خود ثبت کنید.

زنده باد اول مه!
پیروز باد انقلاب زن زندگی آزادی!
سرنگون باد جمهوری اسلامی!

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۵ آوریل ۲۰۲۳