اخباروگزارش های کارگری یکم آذر ماه 1401

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه 1398: بازپخش:گزارشی از اعتراضات هفته آخر آبان ماه 1398به بهانه افزایش قیمت بنزین در شهریار بنقل از یک شاهد عینی.‏اگر ممکن است از مشاهدات خود در اعتراضات شهریار برایمان بگویید؟ روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه مردم خیابان اصلی شهریار به نام ولیعصر که از مرکز شهر می‌گذرد، را با خودروهای خود مسدود کردند. همه راننده‌ها راضی به این شیوه اعتراض بودند، شمار زیادی نیز در میدان اصلی شهر به نام امام خمینی اجتماع کردند و شعار می‌دادند. در بین جمعیت نیروی انتظامی هم حضور پررنگی داشت. اما به اعتراض کنندگان کاری نداشتند. اما در کوچه پس کوچه‌ها جلوی همه رو می‌گرفتند و با تهدید می‌گفتند «به خانه بروید»


اواسط خیابان ولیعصر کمی جلوتر از میدان امام گارد ویژه با یکی از نیروهای امنیتی حکومت که سپر و کلاه کاسکت داشتند بصورت دو ردیف دیده می‌شدند.
جمعیت معترض شعارهای «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه» و … سر می‌دادند.
تا حدود ساعت ۲ اوضاع لحظه به لحظه تغییر می‌کرد. جمعیت زیاد بود و در شهریار سابقه‌ی اعتراضی این‌چنینی وجود نداشت. عصر درگیری‌ها شروع شد و همان روز اول عده‌ای کشته شدند که آمار دقیق ندارم. مردم مجسمه‌ی انگشتر خمینی در کنار میدان و وسط خیابان ولیعصر را آتش زدند. اکثر معترضین جوان و زیر ۳۰ سال بودند. حتی تعداد زیادی نوجوان هم در میان معترضان دیده می‌شد. درگیری‌ها از عصر شنبه شدت پیدا کرد. روز یکشنبه در کوچه‌ای که اسمش خاطرم نیست و به اسم کوچه درمانگاه رازی معروف است با ماشین از روی مردم عبورکردند.
تک‌تیراندازها از بالای ساختمان نیازی در چهارراه مخابرات مردم را هدف گلوله قرار دادند. زن و مرد و پیر و جوان و کودکان هیچ کدام در امان نبودند. درگیری‌ها به سمت میدان معلم کشیده شد. تمام بانکهای خیابان ولیعصر و حتی اداره پست به آتش کشیده شد. کسی از هویت کسانی که این مراکز را به آتش کشیدند اطلاع ندارد. سپاه در «چهارراه مخابرات» مردم را به گلوله بست. یک شاهد عینی می‌گفت «خیابان از خون برق میزد»
به گفته منبع موثقی که مسئول ثبت مرگ و‌ میر شهر شهریار است تا اواسط هفته تعداد کشته‌های فقط شهر «شهریار» بالای ۲۰۰ نفر بود.
مردم درهای منازل و آپارتمانها را برای فراری دادن معترضین باز گذاشته بودند. تعداد کشته‌های شهریار خیلی بالاست چون خیلی‌ها اصلا به مراکز پزشکی مراجعه نکردند.
شما خودتان هم در این اعتراضان حضور داشتید، می‌توانید وضعیت خیابان‌ها را برای ما شرح دهید؟
‏خیابانها وضعیت عجیبی داشت، بنظر می‌رسید که در منطقه‌ای جنگی هستیم. همه جا پر از آتش و دود بود و صدای گلوله شنیده‌ می‌شد. بصورت عادی مردم زخمی رو‌ می‌دیدیم که در حال فرار هستند. گروهی با کوباندن باتوم‌ها به زره یا میله‌های کنار «خیابان ولیعصر حیدر گویان» از خیابان بالا پایین می‌رفتند. مردم چند نفر از نیروهای انتظامی و اسلحه‌هایشان را گرفتند، اما آنها با ماشین فراری داده شدند. یکی از همان نیروها توسط یکی از همان اسلحه‌ها زخمی شد، اما نیروهای امنیتی سریع وی را از محل خارج کردند و تقریبا عده خیلی کمی متوجه این جریان شدند حتی نیروهای خودشان هم متوجه نشدند. گویا برای حفظ روحیه نیروهایشان اینکار را کردند. لباس شخصی‌‌ها بعد از کشت و‌ کشتار بین مردم می‌چرخیدند و زخمی‌ها را با ماشین می‌بردند. اگر کسی قصد کمک داشت با اسلحه تهدید می‌کردند. چهارراه مخابرات مردی فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر داد که لباس شخصی‌ها به پایش شلیک کردند و بعد او را با خود بردند. خیلی صحنه‌های عجیبی بود.
‏آیا می‌توانید آمار تقریبی از تعداد کشته شدگان به ما بدهید؟
آمار تقریبی تا تاریخ ۲۹ آبان بالای ۲۰۰ نفر کشته شده و تعداد بسیار بالایی زخمی شده‌اند که این آمار توسط مسئول آمار فوتی‌های شهریار به ما رسید. خیلی از زخمی‌ها توسط کادر بیمارستان و درمانگاه فراری داده شدند و تعداد بسیاری هنوز در بدنشان «ساچمه» هست.
آیا از هویت برخی از کشته‌شدگان چیزی می‌دانید؟
بله، اسامی برخی از آن‌ها را می‌دانم. ‏نادر مومنی که گلوله‌ای از ناحیه پهلو خورده و خانواده‌ش در ازای تحویل جسد مبلغی که مطمئن نیستم چقدر بوده پرداخت کردند. او در حال کشیدن کرکره مغازه مشاور املاکش تیر خورده بود.
نادر مومنی یکی از جان باختگان در شهریار:

بهروز اصغرپور که مغازه کلیدسازی داشته و صرفا سر کوچه نزدیک میدان ایستاده بود. (خانواده‌ی وی معتقدند که وی از معترضان نبوده است) فکر می‌کنم سنش حدود ۲۲ یا ۲۳ بود که هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت.

علیرضا نوری ۱۶ ساله که روز یک‌شنبه در میدان امام از ناحیه سر به او شلیک شده و نیمی از صورتش قابل تشخیص نبود. بعد از تلاش فراوان پدرش روز پنج‌شنبه پیکر بی‌جانش را در کهریزک شناسایی کرده و بعد از چند روز احتمالا یکشنبه بعد تحویل گرفتند اما خبر دارم که از این خانواده پولی گرفته نشد.

و خانمی با نام خانوادگی «صمصامی» که در آزمایشگاه آبان کوچه رودکی کار می‌کردند.
هم‌اکنون وضعیت شهریار چگونه است؟
هنوز اوضاع خیابان‌ها به‌خصوص میدان امام خمینی به حالت عادی برنگشته‌است و هر روز نیروهای بسیج و انتظامی با موتور داخل و‌ اطراف میدان مستقر هستند. وقتی از پیاده رو عبور می‌کنی باید حتما از بین آن‌ها که تونلی را در دو طرف درست کرده‌اند بگذری. شنبه دوم آذر ۴ عدد اتوبوس و‌ مینی‌بوس در میدان پر از نیروهای ضد شورش با باتوم و سپر داخل ماشینها در میدان امام بودند. دوربینی که جوانها از کار انداخته بودن به سرعت تعمیر شد. شنبه ۹ آبان خیابانها دومرتبه پر از موتوری‌ها شد که با ایجاد رعب و وحشت گاز می‌دادند و خیابان یک طرفه را خلاف جهت خودرو‌ها، موتورسواری می‌کردند.
آیا شما فیلم یا تصاویری از آن وقایع دارید؟
پس از قطعی اینترنت و هجوم نیروهای امنیتی، از ترس خطرات احتمالی تمام محتویات گوشی‌ام را پاک کردم.
البته یک فیلم هست که گویای وضعیت است این فیلم را خود نیروهای امنیتی گرفته‌اند که شرایط شهر را به خوبی نشان می‌دهد.
تصویری را که می‌بینید متعلق به یکی از جوانان کشته شده به نام بهروز اصغر پور است.
‏آیا از وضعیت بازداشت‌شدگان اطلاعی دارید؟
طبق تماسی که با یکی از زندانیان فشافویه داشتم، این زندان پر از بازداشتی‌هاست. به طوری که جای سوزن انداختن نیست و به همین دلیل فعلا بازداشتی‌ها را خیلی نمی‌توانند آزار فیزیکی دهند و صرفا نگهداری می‌کنند. در یک سالن بزرگ پر از بازداشتی یک حمام انتهای سالن وجود دارد که کف حمام پر از ته سیگار است.
اما بازداشتی‌ها را روز اول خیلی کتک زدند و مصدومان را برای مداوا به بیمارستان شماره دو بردند. وعده غذایی بازداشتی‌ها روزانه دو عدد سیب‌زمینی و تخم مرغ است. عده‌ای را که سن آن‌ها کمتر بود و یا نتوانستند ثابت کنند که کاری کرده‌اند آزاد کردند. اما در مجموع شهریار اوضاع وحشتناکی دارد. یکی از بازداشتی‌ها در تماس با خانواده‌اش گفته‌است تا دو روز کتک می‌خوردم.
گزارش: علیرضا اعظمی
منبع: کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

شصت و هشتمین روزاعتراضات سراسری پس از قتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران
روز سه شنبه یکم آذر ماه، شصت و هشتمین روزاعتراضات سراسری پس ازقتل مهسا (ژینا) امینی در مقر گشت ارشاد تهران بقرارزیر ادامه پیدا کرد:
الف- برگزاری مراسم های خاکسپاری و گرامیداشت جان باختنگان اعتراضات سراسری اخیر:
1- مراسم گرامیداشت یاد کاروان قادرشکری 16 ساله از جان باختگان اعتراض سراسری روز یکشنبه 29 آبان پیرانشهربا شرکت جمعیت کثیری وباسردادن شعارهای اعتراضی در پیرانشهر
‌ای که توسط نیروهای سرکوبگر کشته شد.
2- مراسم خاکسپاری ریباز صالح از جان باختگان اعتراض سراسری مهاباد در روستای یوسف کند این شهرستان با حضورحمع زیادی وبا سردادن شعارهای اعتراضی
ب- تجمع،راهپیمایی و جنگ وگریزخیابانی درشهرهای زیر:
- ارومیه
- اندیمشک
- تهران(شهرک مشیریه)
- دهگلان
- زاهدان
- شهرری
- کرج
- محلات
- مریوان
- مهاباد
- مهر استان فارس
ج- اعتصاب وتحریم کلاس،تجمع،راهپیمایی و حضور بدون تفکیک جنسیتی در سلف،دیوار نویسی دانشجویان و انتشار بیانیه های اعتراضی دانشجویان:

- دانشگاه نوشیروانی بابل
- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
- دانشگاە علوم پزشکی کردستان
- دانشگاه رازی کرمانشاه
- دانشکده هنر دانشگاه گیلان
- دانشکده معماری دانشگاه آزاد نجف اباد اصفهان
- دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر(پلی تکنیک)
- دانشکده کامپیوتر دانشگاه بهشتی
- رشته‌های اعتصاب‌کننده دانشگاه بهشتی:
مهندسی مکانیک
۹۷ ۹۸ ۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی مواد و متالورژی
۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی انرژی
۹۷ ۹۸ ۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی عمران
۹۸ ۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی برق(کنترل و قدرت)
۹۸ ۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی نقشه برداری
۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی صنایع
۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی مکاترونیک
۱۴۰۰
- دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
- دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجه دانشگاه تهران
- دانشکده های نقشه‌برداری و فنی دانشگاه تهران
- دانشگاه صنعتی شریف
- دانشگاه علامه
- دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت
- دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تهران
د- دانش آموزان در مدرسه و خیابان:
- اشنویه
- اصفهان
- تهران(عبدل آباد)
- زاهدان
- محمد شهر کرج
ه- اعتصاب کسبه بازارشهرهای:
- بانه
- بوکان
- جوانرود
- روانسر
- کامیاران
- مریوان
و
- بیانیه انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه در محکومیت برخورد های خشونت آمیز حاکمیت با ملت در دو ماهه ی اخیر
وهمچنین
- اعتصاب کارگران پتروشیمی مسجد سلیمان برای افزایش دستمزد واعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل
- اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه خودروسازی بهمن موتوربرای افزایش دستمزد
- کارگران پالایشگاه یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی دست به اعتصاب زدند
گردهمایی دانشگاە کردستان به تدارک اساتید این دانشگاه و با حضور دانشجویان، در محکومیت اعمال خشونت شدید و کشتار انسان‌ها در شهرهای کردستان.

۱ آذر ۱۴۰۱
چهارمین روز اعتصاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در اعتراض به بازداشت ۴ نفر از دانشجویان این دانشگاه و همچنین صدور احکام فله‌ای انضباطی که موجب تعلیق تعداد بسیاری از دانشجویان شده، ۴ روز است که در اعتصاب(چه کلاس‌های دانشکده و چه بخش‌های بیمارستانی) به سر می‌برند.
خواسته‌های جمعی این دانشجویان، آزادی دانشجویان بازداشتی این دانشگاه، لغو کلیه احکام انضباطی، حاکم شدن فضای آرامش در دانشگاه، و همچنین برچیده شدن رویه‌ی ارعاب و سرکوب در دانشگاه است.
گفتنی‌ است که وضعیت ملتهب فعلی دانشگاه، در اثر سومدیریت مسئولین( اگر بشود مدیریت نامید!) به وجود آمده و برای بهبود فضا از مسئولین دانشگاه انتظار عملکرد عقلانی می‌رود. بدیهی است تصمیماتی که منجبر به ملتهب‌تر کردن فضا می‌شوند، از سمت دانشجویان به شدت محکوم خواهند شد.
تداوم اعتصاب کامل دانشجویان دانشگاه بهشتی پردیس فنی شهید عباسپور از ابتدای هفته جاری
با توجه به اتفاقات هولناک روز شنبه مورخ ۲۸ آبان در دانشگاه بهشتی پردیس شهید عباسپور و فضای امنیتی بوجود آمده و همچنین همکاری آشکارای مسئولان دانشگاه با لباس شخصی‌ها و نهادهای امنیتی که منجر به درگیری و دستگیر شدن تنی چند از دانشجویان شد و همچنین در ادامه‌ی ممنوع‌الورود شدن تعداد قابل توجهی از دانشجویان به فضای دانشگاه و لغو اسکان خوابگاه و تماس‌هایی از دانشگاه جهت ایجاد ترس در دانشجویان، تمامی کلاس‌های درس در این دانشگاه از روز شنبه ۲۸ آبان به طور کامل تحریم شده و چند تن از اساتید شریف و آزادی‌خواه نیز با دانشجویان همراه شده و به اعتصاب پرداختند. این اعتصابات تا زمان رفع تعلیق تمام دانشجویان ادامه خواهد داشت.
رشته‌های اعتصاب‌کننده:
مهندسی مکانیک
۹۷ ۹۸ ۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی مواد و متالورژی
۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی انرژی
۹۷ ۹۸ ۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی عمران
۹۸ ۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی برق(کنترل و قدرت)
۹۸ ۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی نقشه برداری
۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی صنایع
۹۹ ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
مهندسی مکاترونیک
۱۴۰۰
همچنین گفته می‌شود مسئولین خوابگاه هیچ تضمینی نسبت به حفظ امنیت دانشجویان در خوابگاه ندارند و مسئولیت مقاومت در برابر نیروهای امنیتی را از عهده‌ی خود خارج دانسته‌اند.
۱ آذر ۱۴۰۱
گزارشی از تجمع امروز دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به سرکوب شدید در کردستان

تجمع اعتراضی امروز دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف علی‌رغم وجود فضای امنیتی و فرستادن پیامک تهدیدآمیز به دانشجویان توسط دانشگاه، حوالی ساعت ۱۳ امروز از مقابل دانشکده کامپیوتر شروع و در ادامه به مقابل سردر جنوبی دانشگاه و دفتر ریاست دانشگاه کشیده شد. همه درب‌های دانشگاه به جز درب شمالی که فقط اجازه خروج به دانشجویان داده می‌شد، توسط حراست دانشگاه بسته شده بود. کارت دانشجویی دانشجویان توسط حراست مقابل این درب، بررسی و از آن عکس‌برداری صورت می‌گرفت. همچنین ورود تعداد زیادی نیروی بسیج و لباس شخصی جهت سرکوب تجمع دانشجویان این دانشگاه گزارش شده است.
صف‌آرایی نیروهای بسیجی و لباس شخصی مقابل دانشجویان و درگیری‌های لفظی و شعاری و فیزیکی و پرتاب اشیای مختلف بین دو گروه را در پی داشت. تعدادی از اساتید دانشگاه سعی داشتند مانع درگیری فیزیکی بین دانشجویان و نیروهای بسیجی شوند. در اوایل تجمع، یک دانشجوی این دانشگاه توسط تعداد زیادی از نیروهای بسیجی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
در ادامه حراست دانشگاه شریف در تعقیب یکی از دانشجویان این دانشگاه با ممانعت تعدادی از دانشجویان پسر و دختر این دانشگاه روبرو شد و در پی حرکت حمایتی دانشجویان، نیروهای بسیج به ضرب و شتم این دانشجویان پرداخته و به یکی از دانشجویان دختر تعرض کردند.
گفتنی است با وخامت حال یکی از این دانشجویان معترض که هویت وی مشخص نیست، ایشان توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شد.
۱ آذر ۱۴۰۱
«چند روایت از چند شاهد عینی»
✴سه‌شنبه، ۱ آذر، از نظر درگیری و تشنج بین دانشجوها ملتهب‌ترین روز شریف در دو ماه اخیر بوده است. روایت برخی اتفاقات امروز را به نقل از تعدادی از شاهدان عینی در ادامه آورده‌ایم:
? تجمع اعتراضی امروز حوالی ساعت ۱۳ از مقابل دانشکده کامپیوتر شروع شده و بعد از آن، جمعیت ابتدا به سمت دفتر بسیج در ساختمان ابن‌سینا پیش رفته و سپس راه سردر را در پیش می‌گیرد.
? با رسیدن جمعیت به مقابل سردر، دانشجوهای بسیجی نیز از مسجد خودشان را به سردر رسانده و مقابل جمعیت معترض قرار گرفته و هر دو گروه شعارهای خودشان را سر می‌دهند. یکی از استادان فیزیک هم قصد دارد با میکروفن و بلندگویی که تعبیه شده، برای دانشجوها صحبت کرده و کمی از التهاب فضا بکاهد که با توجه به سروصدا و شعارها توفیقی پیدا نمی‌کند.
? بعد از کمی کش‌وقوس، دو گروه به فضای بین ساختمان‌های قدیم و جدید دانشکده هوافضا می‌روند؛ دانشجوهای بسیجی در خیابان بین ساختمان‌های قدیم و جدید دانشکده هوافضا و جمعیت معترض مقابل ساختمان قدیم این دانشکده. برخی دانشجوها و نیروهای حراست هم بین دو گروه حضور دارند تا مانع درگیری شوند، هرچند تقابل دو گروه بسیار رادیکال و ملتهب بوده و شعار و توهین و تحریک بین دو طرف ردوبدل می‌شود. شعارهای جمعیت معترض تند و رادیکال است و از طرف دیگر برخی از دانشجوهای بسیجی سعی در فیلم و عکس گرفتن از جمعیت معترض دارند و «شعار سرنگونی، با سر می‌رید تو گونی» یکی از شعارهایشان است.
? در این دقایق یکی از مسئولین حراست دانشگاه نیز سعی می‌کند دو گروه را از هم جدا کند و به تجمع امروز خاتمه دهد، اما کار و حرفش اثر خاصی ندارد. بعد از آن، جمعیت معترض شروع به هم‌خوانی سرودی می‌کند و بسیجی‌ها هم شعار الله اکبر سر می‌دهند. بعد از اتمام سرود، دانشجوهای بسیجی شعار «دانشجوی آشوب‌گر، اخراج باید گردد» سر می‌دهند که با هو کردن جمعیت معترض پاسخ می‌گیرد.
? در اینجا دانشجوهای بسیجی درگیری فیزیکی با طرف مقابل را آغاز می‌کنند و دو طرف به شدت درگیر می‌شوند و چند دقیقه‌ای زد و خورد ادامه دارد. در این میان پرتاب بطری‌های آب و شاخه‌های درختان و... هم از سمت جمعیت معترض به سمت جمعیت بسیجی انجام می‌شود.
? از طرف جمعیت معترض سنگی به طرف دانشجوهای بسیجی پرتاب می‌شود که به سر یکی از افرادی که بین دو گروه بوده و سعی در جدا کردن طرفین داشته، برخورد می‌کند. در این میان یک پاره‌آجر هم از سوی جمعیت معترض به سمت دانشجوهای بسیجی پرت می‌شود، اما خوش‌بختانه به شخصی اصابت نمی‌کند.
? پسری که در حاشیه تجمع بوده، برای جلوگیری از اتفاقات بعدی، پاره‌آجر را برمی‌دارد تا از وسط ماجرا بیرون ببرد، اما بسیجی‌ها فکر می‌کنند او پاره‌آجر را پرت کرده و به سمت او حمله‌ور شده و بین خودشان می‌آورند و مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، اما بعد از دقایقی با وساطت افراد دیگر که می‌گویند آن پسر کاره‌ای نبوده، دانشجوهای بسیجی او را رها می‌کنند.
? طبق یک روایت دیگر در حاشیه تجمع، دانشجوهای بسیجی یکی از پسران جمعیت معترض را دنبال می‌کنند، اما چند نفر از دانشجوها برای جلوگیری از درگیری جلوی آن‌ها قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند مانع‌شان شوند که این ممانعت به مذاق دانشجوهای بسیجی خوش نمی‌آید و دو نفر از دخترهایی را که مقابل‌شان قرار گرفته بودند، مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.
? هم‌چنین یکی از افرادی که در درگیری‌های امروز دچار آسیب شده بود، نیاز به آمبولانس پیدا می‌کند و آمبولانس دانشگاه برای رسیدگی به حال او به محل تجمع و درگیری می‌آید. از وضعیت فعلی این فرد اطلاع موثقی در دست ما نیست.
? متأسفانه در درگیری‌های امروز، رفتار بعضی از نیروهای جدید حراست نیز اصلاً در راستای کمک به آرام کردن فضا و کاهش التهاب نبوده و بعضاً خودشان عامل افزایش تنش بین دو گروه بوده‌اند.
گزارشی از اعتراضات دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجه دانشگاه تهران مورخ ۱ آذر‌ماه
تحصن سکوت، هنر اعتراضی و نمادين دانشجويان دانشكده زبان‌ها و ادبيات خارجى دانشگاه تهران در اعتراض به سركوب مردم، حمايت از دانشجويان تعلیقی و محکوم کردن رفتار قانون‌شکنانه علیه ساحت دانشگاه، توسط دانشجویان این دانشکده شکل گرفت.
گفتنی است که در حمايت از #محمدصادق_صادقى دانشجوی بازداشت شده این دانشکده، دانشجویان مقابل دفتر رياست دانشكده به اعتراض نشستند و خواستار پیگیری سریع و فوری مسئولین مربوط شدند.
۱ آذر ۱۴۰۱
دانشگاه الزهرا:
اقدام به خودکشی یکی دانشجویان؛
بازداشت دانشجویان داخل دانشگاه؛
افزایش نیروهای لباس‌شخصی در سطح دانشگاه.
بنا به گزارش دانشجویان دانشگاه الزهرا، در پی اقدام به خودکشی دیشب یکی از دانشجویان این دانشگاه در خوابگاه بدلیل فشار دانشگاه و مسئولین خوابگاه و همچنین تماس با خانواده‌ی وی و البته واکنش سریع دانشجویان جهت جلوگیری از وقوع این اتفاق، از ابتدای امروز مورخ ۱ آذر تعداد لباس‌شخصی‌ها و نیروهای حراست موجود در سطح دانشگاه افزایش یافته است.
بنا به این گزارشات، نیروهای لباس شخصی تاکنون جهت بازداشت دو تن از دانشجویان داخل دانشگاه اقدام کرده‌اند و توانستند یکی از دانشجویان به نام #سارینا_صادقی، دانشجوی گرافیک این دانشگاه را در روز ۱۷ آبان از مقابل خوابگاه بربایند اما دومین اقدام آن‌ها طی ۲۹ آبان و ورود به یکی از کلاس‌های درس رشته اقتصاد که با همکاری استاد مربوطه( رقیه پوران، استاد بانکداری اسلامی) همراه بود، بدلیل مقاومت دانشجویان به بازداشت منجر نشد.
۱ آذر ۱۴۰۱
چهارمین روز تحصن و اعتصاب دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر
دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر در چهارمین روز تحصن و اعتصاب خود، خواستار استعفای محمد مدرسی رئیس دانشگاه هستند.
با توجه به گزارش دانشجویان، با وجود ساعتها تحصن دانشجویان، هیچ مسئولی برای پاسخگویی در جمع حاضر نشده است.
دانشجویان نسبت به فضای امنیتی دانشگاه و حضور نیروهای لباس شخصی در دانشگاه، اعتراض کردند.
آن‌ها خواستار پایان بازداشتی‌ها، آزار و اذیت و ایجاد فضای نا امن علیه خودشان شدند.

گفتنی است پنج‌شنبه هفته گذشته ۲۶ آبان۱۴۰۱، نیروهای امنیتی با هجوم به خوابگاه پسران یادگار ۱ دانشگاه خلیج‌فارس، ضمن تهدید و ارعاب دانشجویان، ۳ نفر از دانشجویان را با ضرب و شتم شدید بازداشت کردند.
در پی تحصن دانشجویان خوابگاهی در همان شب، دانشجویان بازداشتی آزاد شدند.
از جمله شعارها:
مسئول این جنایت مدیر بی‌کفایت
جنایتا رو دیدیم وعده‌هارو شنیدیم
وعده‌هاتون هر لحظه همیشه کذب محضه
استعفا استعفا استعفا
۱آذر ۱۴۰۱
گزارشی از سومین روز تحصن دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر مورخ ۳۰ آبان
دانشجویان متحصن دانشگاه خلیج فارس بوشهر با برگزاری سومین روز تحصن خود، خواستار استعفای رئیس دانشگاه، محمد مدرسی و آقای دیندارلو معاون او شدند. بی‌کفایتی رئیس دانشگاه در تامین امنیت دانشجویان بر پایه‌ی وضعیت جاری در دانشگاه و همچنین ادعای وی مبنی بر عدم اختیار در تامین امنیت دانشجویان در خوابگاه می‌باشد؛ چرا که ریاست دانشگاه پیشتر اعلام کرد، "اگر در خوابگاه دانشجویی تیراندازی هم بشود در حوزه اختیارات بنده نیست".
دانشجویان همچنین خواستار پایان دستگیری، تهدید و ارعاب از طرف نیروهای امنیتی و حراست دانشگاه و عدم تماس پرایوت نامبر جهت اعمال فشار روانی به دانشجویان شدند.
گفتنی است در جریان این تحصن، فرماندار بوشهر و جمعی از مسئولان استانداری در جمع دانشجویان حضور یافتند و به طور شفاهی قول دادند که دخالت‌های امنیتی در دانشگاه تکرار نشوند. دانشجویان اما از شنیدن قول‌های شفاهی و توخالی خسته شده‌اند و خواستار تضمین کتبی مقامات هستند.
۳۰ آبان ۱۴۰۱
حسین برزو دانشجوی کارشناسی رشته مددکاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی ورودی ۹۸، امروز مورخ ۱ آذر مقابل درب دانشکده توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی بازداشت شده است.
از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.
فائزه عبدی‌پور، فعال صنفی دانشجویی سابق و دانش‌آموخته کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه مازندران، امروز مورخ ۱ آذر در منزلش در شهر گرگان توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی بازداشت شده است.
تا بدین لحظه، از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.
محمدسعید امیری دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه رازی کرمانشاه ورودی ۹۸، شب گذشته مورخ ۳۰ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
تا بدین لحظه، از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.
امیرحسین مختاری دانشجوی مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ورودی ۹۷، چهارشنبه ۲۵ آبان توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شده‌است.
تا بدین لحظه، از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.
ئالان فتحی دانشجوی ترم پنجم رادیولوژی علوم پزشکی کردستان امروز مورخ ۱ آذر، پس از اعتراضات داخل دانشگاه، مقابل درب ورودی توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده است.
از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.
میلاد مرادی دانشجوی ترم پنجم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان، امروز مورخ ۱ آذر پس از اعتراضات داخل دانشگاه مقابل درب ورودی توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده است.
از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.
احسان بابامیر دانش‌آموخته صنایع دستی دانشگاه هنر تهران، روز ۲۱ آبان توسط نیروهای امنیتی از درب منزلش در اصفهان بازداشت شده است.
از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست
محمدرضا راستی دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد ورودی ۹۷، ساعت ۹ صبح مورخ ۱ آذر طی یورش نیروهای امنیتی به منزل خود بازداشت شده است.
از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.
ضرب و شتم یکی از دانشجویان علوم پزشکی مشهد
روز پنج‌شنبه ٢۶ آبان‌ماه، یکی از دانشجویان پزشکی مشهد، با هماهنگی حراست دانشگاه و نیروهای بسیج دانشجویی، در خارج از محیط دانشگاه هدف حمله و ضرب و شتم قرار گرفت.
آنچه در زیر می‌خوانید، روایت این واقعه از زبان این دانشجو است.
روز پنج شنبه ۲۶ آبان بعد از خارج شدن از تالار ابن سینا (همایش وزیر سابق). توی بلوار صارمی یک سمند سفید جلوم رو گرفت چند نفر پایین شدن و چشمام را بستن و دستبند از پشت بستن
۳۰ ثانیه بعد متوجه شدم من را آوردن داخل مسجد ( ستادشون بود) و اونجا به مدت ۳ ساعت و نیم کتک زدند.
دم در ورودی با دو ضربه باتوم توی سرم کل لباسام و صورتم خونی شد.
با وجود اینکه این همه خون از بدنم خارج شد بود اما باز هم با پنجه بکس و پوتین، کتک زدند.
همش بی سیم میزدن که لیدر دانشگاه فردوسی را دستگیر کردیم. بعدش مثل اینکه فرماندهشون دستور آزادی من رو همون شب دادن.
بازداشت ژیلا خیر، از فعالین صنفی معلمان استان فارس
بنا بر اخبار رسیده به کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، ژیلا خیر، از معلمان فعال صنفی استان فارس، امروز سه شنبه اول آذر ماه، در منزلش در شهر کازرون بازداشت شد. از دلیل و اتهام احتمالی این معلم بازداشتی اطلاعی در دست نیست.
شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت بازداشت ژیلا خیر، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه‌ی دانش‌آموزان و تمام معلمان زندانی می‌باشد.
آخرین وضعیت ‌حمید رحمتی
حمید رحمتی، که در اعتراض به وضع ناامن موجود و با این سوال که امنیت کجاست؟ و یاد آوری این نکته که مرگ، مرگ می آورد.
با به دست گرفتن پلاکارد و ایستادن در ورودی منزل خودش که در کوچه و خیابانی فرعی قرار دارد، به گواهی عکس بالا، از تاریخ ۱۱ مهر و بدون هیچ توضیحی بازداشت شده بود، در دادگاه با عنوان «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور!!!» و همچنین «فعالیت تبلیغی علیه نظام» تفهیم اتهام شد!!!
حمید رحمتی، را می توان یکی از صادق ترین،صبورترین، مصمم ترین، بی ریاترین و مهم تر از همه بی ادعاترین فعالان صنفی معلمان سراسر کشور نامید. او در گذشته رنج تبعید را تحمل کرده و عوارض ناشی از تصادف در تبعید و رفتن به کما را هنوز به همراه دارد.
حمید رحمتی، را از اوایل دهه هشتاد می شناسیم و باور داریم که در تحقق آرمانهایش استوار می باشد. سلامتی و آزادیش آرزوی ماست.
نسرین جوادی در پی وخامت حالش مجددا به بهداری زندان منتقل شد
روز گذشته دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱، نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران که پس از ۳ روز بستری در بیمارستان طالقانی و علیرغم عدم بهبودی، مجددا به زندان اوین بازگردانده شده بود دچار بدحالی شدید شده و او را به بهداری زندان منتقل می‌کنند.
در اطلاعیه‌های قبلی عنوان کرده بودیم که تلاش و خواست خانواده نسرین جوادی برای اخذ مرخصی درمانی وی از سوی مسئولین پاسخی دریافت نکرده است.
خانواده‌ی نسرین در پی وخامت دوباره حال او مجددا پیگیر اخذ مرخصی درمانی از مسئولین دادیاری ناظر بر زندان شده‌اند و اینبار به آنها اعلام شده است که به این درخواست رسیدگی میشود و پزشکی قانونی باید اِعمال نظر کند.
نسرین جوادی بخاطر ضعف شدید جسمانی و بیماریهای متعدد، نیاز به مصرف مستمر دارو دارد و توانایی تحمل حبس را ندارد.
قبلا هم اعلام کرده بودیم که جان نسرین جوادی در خطر است و چنانچه هر اتفاقی برای سلامت او روی دهد مسئولیتش تماما به عهده مقامات جمهوری اسلامی است.
عدم موافقت دادیاری ناظر بر زندان با آزادی یا مرخصی نسرین جوادی می‌تواند منجر به مرگ این کارگر بازنشسته شود.
ما خواستار آزادی فوری نسرین جوادی هستیم.
اتحادیه آزاد کارگران ایران- اول آذرماه ۱۴۰۱
- بیانیه انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه در محکومیت برخورد های خشونت آمیز حاکمیت با ملت در دو ماهه ی اخیر
به کدامین گناه کشته شده اند؟؟؟
جای بسی تأسف و تأمل است، حکومتی که خود را نماینده حکومت الله بر زمین و خدمتگزار آحاد مردم می داند، در این دو ماهه ی اخیر، نه تنها اعتراضات قانونی و بحق دانش آموزان، معلمان، اقشار و اصناف مختلف جامعه، به ویژه دانشجویان عزیز را که از بزرگترین سرمایه های کشور محسوب می شوند، نادیده گرفته، به جای مرتفع کردن مشکلاتی مانند تورم افسارگسیخته، مبارزه با فساد و اختلاس، احترام به زنان کشور، برقراری عدالت اجتماعی در پرداخت ها و دستمزدها، حذف سهمیه های غیرعادلانه، پولی کردن آموزش و ...
بلکه در کمال ناباوری، با بی رحمی و شقاوت تمام، معترضان به شرایط فوق را به خاک و خون کشیده، در انظار عمومی، با شلیک گلوله به مرد و زن، دانش آموز و معلم، کودک و جوان رحم نکرده و حتی از تحویل اجساد کشته شدگان به خانواده‌های داغدارشان هم خودداری می کند.
برای معترضین به ویژه دانشجویان خیل دستگیری گسترده و پرونده سازی و محاکمه سریع‌السیر راه انداخته و به گمان واهی خود، با ایجاد رعب و وحشت و تعرض به معترضان می توانند ریشه عدالت خواهی را در مردم بخشکانند.
انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه ضمن محکوم کردن برخوردهای غیرانسانی توسط عوامل سرکوب، خواستار توقف سریع سرکوب و آزادی بی قید و شرط دانشجویان کشور، به ویژه دانشجویان دانشگاه رازی می باشد
بدیهی است ادامه روند کنونی، باعث ایجاد انزجار عمومی شدید و گستردگی هر چه بیشتر دامنه اعتراضات و عواقب گریبانگیر خواهد شد.
انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه
۱۴۰۱٫۸٫۲۸
اعتصاب کارگران پتروشیمی مسجد سلیمان برای افزایش دستمزد واعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل
روز سه شنبه یکم آذر، کارگران پتروشیمی مسجد سلیمان برای افزایش دستمزد واعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست از کار کشیدند.
اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه خودروسازی بهمن موتوربرای افزایش دستمزد
روز سه‌شنبه اول یکم آذر،کارگران کارخانه خودروسازی بهمن موتور برای افزایش دستمزد و اعتراض به عدم پاسخگویی به مطالباتشان دست از کارکشیدند ودراین واحد تولیدی واقع در کیلومتر 16 جاده قدیم تهران کرج تجمع کردند.
کارگران معترض کارخانه بهمن موتورازجمله شعار میدادند:«درآمد دلاری کارگر ریالی» و«کارشناس دلاری، کارگر ریالی»
کارگران پالایشگاه یازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی دست به اعتصاب زدند
امروز سه‌شنبه اول آذرماه ۱۴۰۱ کارگران شاغل در پالایشگاه یازدهم واقع در فاز ۱۹ مجتمع گاز پارس جنوبی دست به اعتصاب زده و در محوطه شرکت تجمع کردند.
این کارگران نسبت به عدم رسیدگی به مطالباتشان اعتراض دارند. همچنین واریزی حقوق آبان‌ماه کارگران شاغل در تمام پالایشگاه‌های پارس جنوبی، کسری قابل توجهی داشته و همین مسئله منجر به اعتصاب این کارگران شده است.
اتحادیه آزاد کارگران ایران
بازهم واژگونی وانت نیسان حامل کارگران و مرگ ومصدومیت 15 کارگر کشاورزی شوش
روز سه شنبه یکم آذر، وانت نیسان حامل کارگران کشاورزی در جاده شوش- اهواز واژگون شد ویک کارزن 39 ساله جان باخت و14 کارگر زن ومرد دیگر مصدوم شدند.
جان باختن یک کارگرمعدن تنگه حنا بر اثر واژگونی بیل مکانیکی و سقوط از ارتفاع
راننده 34 ساله بیل مکانیکی حین کار درمعدن تنگه حنا نی ریز استان فارس بر اثر واژگونی بیل مکانیکی و سقوط از ارتفاع جان خودرا ازدست داد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید