ثریا شهابی: جنبش سراسری، متحد و متشکل معلمان

شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

آغاز فار دیگری از قدرت مردمی ایران! اعتراضات سراسری و چند روزه اخیر معلمان، که بطور متحد و سازمانیافته، با به میدان آوردن هزاران هزار معلم معترض، در یک سوخت و ساز دمکراتیک و دخالت حداکثری معلمان، سراسر ایران را تسخیر کرده است، رابطه بالا و پایین، قدرت بالا و قدرت پایین، را در سطح دیگر و ابعاد دیگری تغییر داد. این آغاز فاز دیگری از اعمال قدرت مردمی در ایران است. طی روزهای اخیر، معلمان در سراسر ایران، تحت هدایت "شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران" با متحد کردن دهها کانون صنفی و تشکل مختلف محلی به میدان آمد،

که هنوز در جریان است و در میدان اند. تحرک عظیم و سازمان یافته معلمان در سراسر ایران، متشکل از طیف گسترده ای از فعالین، سازماندهندگان اعتراضات معلمان و چهره ها و شخصیت های برجسته اعتراضات معلمان، جنبش برای تغییر، برای حق طلبی و برای حسابرسی از بالا در ایران را وارد فاز دیگری کرد!

اعتراضات سازمان یافته اخیر معلمان یکبار دیگر این واقعیت را که اتکا به قدرت سازمانیافته و متحد خود و اتکا به خرد جمعی، برای هر مطالبه انسانی هرقدر "کوچک" یا "بزرگ" چاره رنجبران درهمه جای جهان است را در مقابل جامعه قرار داد. این را تحولات سیاسی در ایران امروز، پس از تجریه گرانبهای جنبش کارگری، در جنبش معلمان نه فقط برای معیشت، که بعلاوه برای رفاه، منزلت انسانی و رفع تبعیض، میتوان دید.

کمتر جامعه و کشوری چون ایران، هر روز و هر لحظه شاهد فاز دیگری، چه کمی و چه کیفی، از تقابل میلیونی مردم با قدرت حاکم است. مردمی که با دست بردن به قدرت خودشان برای تغییر به میدان آمده اند! معلمان، مردمی هستند که با اتکا به قدرت جمعی، متحد و سازمانیافته و متشکل شان، برای گرفتن حق شان، تا به امروز در بیش از یکصد شهر، به میدان آمده اند! به میدان آمده اند تا حق شان را بگیرند! تا در مقابل تبعیض و نابرابری و فقر و محرومیت در حق خود و خانواده ها و همکاران شان، ورق را برگردانند و تغییر ایجاد کنند. تا امروز این جنبش به اتکا همین یک دستآورد، موفقیت چشمگیری داشته است و شرایط غیر قابل بازگشتی در تحولات سیاسی ایران، به نفع میلیونها شهروند محروم در ایران، ایجاد کرده است. این حرکت کل توازن قوا در ایران، میان حاکمین و محکومین را تغییرخواهد داد.

معلمان برای حق خود به میدان آمده اند، اما حق خواهی آنها، عدالت خواهی آنها، فریاد رفع تبعض آنها، دریچه وسیعی به وسعت سراسر ایران را بروی همه شهروندان، کودکان، خانواده ها، زنان، سالمندان و جوانان، و همچنین طبقه کارگر، باز کرده است و باز تر میکند! این فاز دیگری از جنبش حق طلبی، عدالتخواهی و مردمی در ایران است که رابطه بالا و پایین را تماما وارد فاز دیگری کرده است!

معلمان باید پیروز شوند! باید به همه مطالبات شان، به خواست "یکسان سازی" و آموزش رایگان و آزادی زندانیان برسند! مطالبات آنها، مطالبات همه شهروندان، همه مزدبگیران و همه محرومان است! رفع تبعیض، معیشت و منزلت، نظارت بر بودجه ارگانهای دولتی و مفتخوران حکومتی، خواست همه شهروندان است. باید از آزادی های سیاسی تا تامین رفاه همگانی و حسابرسی اقتصادی و مالی از بالا، و فشار برای بازگشایی دفاتر حسابرسی از درامد و هزینه قدرت حاکم، را به سرانجام رساند!

باید دفاتر اختصاص بودجه، درآمد دولت و هزینه های آن و درآمد نهادهای حکومتی، بنگاه های اقتصادی، فرهنگی و ایدئولوژیکی، هزینه های نظامی و سیاسی نظام، را باز کرد! باید هزینه زندانها و مخارج عملیات میلیتاریستی منطقه تا امکانات و منابع گله مفت خور مقامات مذهبی و سیاسی در وزارتخانه ها و انواع مجالس و شوراهای اسلامی و بسیج و فیضیه و دفاتر ایدئولوژیک و ... را به کمک همه مزد بگیران، فقر زدگان و ستمدیدگان، و با تکیه بر قدرت متحد و سازمانیافته و سراسری خود، حسابرسی کرد! تا به این بهانه ها که تحریم و کرونا و "تهدید خارجی" مانع رسیدن معلم و کارگر و بازنشسته و کودک و زن به حق اش است و میلیونها نفر را به زندگی زیر خط فقر کشانده است، پایان داد! تا به قدرت خود مجبورشا ن کرد که سر کیسه را شل کنند و مطالبات معلمان را بی قید و شرط و تماما پاسخ دهند!

بعد از پیشروی جنبش کارگری که از دریچه هفت تپه فوران کرد و در فولاد و معادن و ماشین سازی ها و دهها و دهها مرکز کارگری، با خواست معیشت، رفاه، آزادی و اداره شورایی، به میدان آمد و توازن قوای پایین و بالا را به نفع پایین تماما تغییر داد، شان و منزلت انسانی کارگر را به وسط میدان تحولات سیاسی در ایران کشاند و ماشین سرکوب سنتی حکومت و سناریو سوخته و قتل های زنجیزه ای و احضار و .. را عقب زد، بالا ترین مقامات قضایی و حکومتی را به رویارویی مستقیم با کارگران در مجامع عمومی شان کشاند و درس اتحاد و سازمانیابی و بکار گیری خرد جمعی در شوراها و مجامع عمومی را خود آموخت و به همگان آموزش داد، امروز نیز معلمان راه می گشایند و راه نشان میدهند!

"شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران" نمونه ای از یک سازماندهی سراسری، دمکراتیک، مردمی و متکی به خرد جمعی است که میتواند تکثیر شود! سازمان سراسری که در حال پیشروی است، خود می آموزد و به جامعه آموزش میدهد!

این فاز جدیدی از رویارویی متحد و سازمانیافته مردمی در ایران، با قدرت حاکم است. باید راه پیشروی آن را باز کرد! موانع پیش پای آن را و تلاش دشمنان برای ایجاد شکاف و تفرقه، که تنها حربه دشمن برای شکستن آن است، را از پیش پای آن برداشت و کمک کرد، در راستای مطالبات انسانی و برحق معلمان، پیشروی کند و معلمان را به همه مطالبات شان برساند.

۲۳ دسامبر ۲۰۲۱

۲ دیماه ۱۴۰۰