.
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷.
امروز:
Nov 13 2018.
برابر با

 ارسال مطلب به ایران تریبون

matlab@iran-tribune.com

منتخب ایران تریبون

نشریات

پنج شنبه, 17 آبان 1397 ساعت 04:13

بهرام رحمانی: تلویزیون ایران اینترنشنال، تلویزیون مشترک لابی عربستان و اطلاح‌طلبان حکومت اسلامی ایران!

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 اخیرا دوستی با من تماس گرفت و پرسید آیا حاضرید در تلویزیون «ایران اینترنشنال» به‌گفتگو بنشینید و یا در میزگردهایش شرکت کنید؟

جواب من این بود که چرا چنین سئوالی را از من دارید؟ جواب داد حقیقتا من با یکی از مجریان این تلویزیون، رابطه دوستی دارم. او در یک تماس تلفنی از جمله این بحث را پیش کشید که آیا «بهرام رحمانی» را به برنامه‌های این تلویزیون به لندن دعوت کنیم و هزینه‌های گفتگو، سفر و هتل او را بپردازیم، قبول می‌کند؟ جواب این رفیق به او این بود که با رفیق بهرام صحیت می‌کنم و نتیجه را به‌شما اطلاع می‌دهم. در هر صورت این رفیق، این مسئله را با من در میان گذاشت. اما جواب صریح من این بود که نه! من با چنین تلویزیون‌هایی که به‌لحاظ اقتصادی و سیاسی به اهداف و سیاست‌های حکومت اسلامی ایران و حکومت پادشاهی عربستان آلوده‌ است هرگز گفتگو نمی‌کنم. همین مسئله سبب شد که مطلب زیر را درباره این تلویزیون بنویسم.

 

اما قبل از این که به تلویزیون «ایران اینترنشنال»، بپردازم تاکید کنم که اکنون تحریم‌های سختی علیه مردم ایران آغاز شده است؛ صف‌بندی‌های جدیدی در صفوف اپوزیسیون حکومت اسلامی شکل گرفته و یا در حال شکل گرفتن است در چنین شرایطی، خیلی مهم است که هر فعال و جریان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، استقلال فردی و جریانی خود را حفظ کند و به‌سیاست‌ها و اهداف حکومت اسلامی ایران و یا رقبای آن مانند آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و... آلوده نگردد! و در عین حال محکم و قاطع در کنار مبارزه کارگران، محرومان، زنان، دانشجویان، فعالین محیط زیست، آزادی زبان‌های مادری، آزادی بی‌حد حصر اندیشه، بیان، قلم و تشکل، مبارزه رانندگان، معلمان، پرستاران، بیکاران، خلق‌های تحت ستم سراسر ایران و حتی در کنار دارویش و بهائیان و اهل حق سرکوب شده ایران بایستد و با صدای بلند خواهان سرنگونی کلیت حکومت اسلامی و برپایی یک جامعه نوین آزاد، برابر، دموکراتیک، عادلانه و انسانی در فردای سرنگونی حکومت اسلامی شود.

«ایران اینترنشنال»، تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی زبانی، شبکه تلویزیونی ماهوارهای ایراناینترنشنال، فعالیت رسمی خود را از اردیبهشت 1396، با سرمایه بزرگی کار خود را آغاز کرده است. کارکنان آن نیز از تلویزیون که سمپاتی به اطلاع‌طلبان حکومت اسلامی و یا هوادار فرقه سبز اسلامی بودند و هم دنبال پول و شهرت، به استخدام این تلویزیون درآمدند . عملا به خدمت لابی سیاسی عربستانی و اطلاح‌طلبان اسلامی ایران درآمده‌اند.

 

علیاصغر رمضانپور، از اعضای اولیه شورای سردبیری این تلویزیون ماهوارهای است، در مورد مخاطب هدف ایراناینترنشنال گفته است: «مخاطبان ما همه فارسیزبانان در ایران و خارج از ایران هستند. البته ما این هدف را در چشمانداز خود لحاظ کردهایم که ارتباط نزدیکتری با جوانان داشته باشیم.»

 

دفتر این شبکه تلویزیونی در لندن قرار دارد. وابستگی مالی این شبکه از مهمترین مواردی است که از همان ابتدا برای خیلیها محل سئوال بود. رمضانپور درباره این سئوال در یک برنامه تلویزیونی در همین شبکه، اعا کرده است: «ما یک رسانه متعلق به بخش خصوصی هستیم. الان عمده رسانههای فارسیزبانی که خارج از ایران فعالیت کرده و برای فارسیزبانان اقدام به پخش برنامه میکنند رسانههایی هستند که به یکی از دولتها و حکومتهای خارجی وابسته هستند. ایران اینترنشنالنیوز اما اینگونه نیست و به بخش خصوصی تعلق دارد.»

 

اما بر خلاف ادعای رمضان‌پور، در برخی شبکه‌های اجتماعی درباره‌ منابع مالی تلویزیون ایران اینترنشنال آمده است:

«تلویزیون ایران اینترنشنال، آن‌طوری که مدیران آن می‌گویند، قرار است یک شبکه ماهواره‌ای 24 ساعته‌ «سی‌ ان ان» ایرانی‌ باشد. هزینه‌ سالانه‌ یک چنین تلویزیونی ده‌ها میلیون دلار است به‌خصوص حقوق‌های کارکنان کنونی آن خیلی‌ بیش‌تر از هر مقداری است که در رسانه‌های دیگر دریافت می‌کردند.

 

علیرضا نوری‌زاده که خود استاد و مشوق یک روز همکاری با اصلاح‌طلبان حکومت اسلامی و روز دیگر همکاری با لابی‌های عربستانی، آمریکایی، اسرائیلی و... است در جواب سئوال یکی‌ از بینندگان برنامه‌اش در تلویزیون «ایران فردا» درباره‌ نقش او در تاسیس تلویزیون «ایران اینترنشنال»، چنین گفته است:

«مجموعه‌ای که ایران اینترنشنال را درست کردند اومدند دو سال قبل پیش من و به من گفتند که دوست دارند من چهار ساعت برنامه [به تلویزیون «ایران فردا» که مدیر آن نوریزاده است] اضافه کنم، و اونها این چهار ساعت را به خبر اختصاص بدهند، چون اصلا هدفشون یک تلویزیون خبری بود. بعد از مدتی‌ صحبت کردن – می‌تونست به ایران فردا هم کمک کنه از نظر مالی‌ و ما دست و بالمون باز بشه – ولی‌ نه‌ من گفتم [نه‌] چون چهار چوبی را معین کردم، و در این چهار چوب بینندگان ما همین مسیر را دوست دارند، نوع ادبیاتمون رو [دوست دارند]. بعد گفتن خوب آقا کمک کن که ما یک تلویزیون خودمون را درست کنیم، و من یک چند نفری را که می‌شناختم معرفی‌ کردم و رفتند شرکت‌هایی‌ داشتند تاسیس کردند، امکاناتشون هم خیلی‌ خوب بود و...» اینترنشنال را درست کردند.»

 

هم‌چنین در سایت آفکام «سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا» درباره تلویزیون ایران اینترنشنال آمده است که این شبکه تحت مجوز شرکتی به‌نام Global Media Circulating Limited قرار دارد، مدیر شرکت گلوبال مدیا «عادل عبدالکریم» تبعه عربستان سعودی است که از قضا صاحب چندین شرکت بریتانیا و یک هلدینگ‌(شرکت مادر) به‌نامOR HOLDINGS AND INVESTMENTS LIMITED است. مدیر سابق این هلدینگ «عبدالرحمن الراشد»، روزنامه نگار مشهور سعودی و مدیر سایق تلویزیون العربیه است!

 

در واقع خبرنگاران و گزارشگرانی که دور این تلویزیون جمع شده‌اند درباره‌شان حرف و حدیث‌های زیادی از نفوذی وزارت اطلاعات حکومت اسلامی ایران و پول‌پرستی گرفته تا عناصر حکومت عربستان سعودی وجود دارد. کسانی که رسما و علنا به سیاست‌های حکومت اسلامی ایران و حکومت عربستان آلوده شده‌اند.

 

مدیران اصلی‌ آن علی‌ اصغر رمضان‌پور، محمد منظرپور، بهروز آفاق، و حسین رسام هستند. رمضانپور، که خود را اصلاح‌طلب معرفی‌ می‌نامد در دوره وزارت «احمد مسجدجامعی» در دولت شیخ محمد خاتمی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بود. علی‌اصغر رمضانپور پس از خروج از ایران، وارد بی‌‌بی‌‌سی شد. بی‌بی‌سی که عملا نشان داده است در خدمت اصلاح‌طلبان حکومت اسلامی است.

 

علی اصغر رمضان‌پور، چند سال با «امیر حسین جهانشاهی»‌‌(مدیر تلویزیون رها) همکاری داشت اما پس از شکست فرقه سبز اسلامی، این تلویزیون تعطیل شد.

 

منظرپور هم که قبلا در صدای آمریکا بود، و چندی نیز خبرنگار بی‌‌بی‌‌سی‌ در اسرائیل بود. بهروز آفاق در بی‌‌بی‌سی‌، مدیر بخش آسیا و اقیانوس آرام آن بود. او از سال 1983، برای بی‌بی‌سی‌ کار می‌کرد. حسین رسام نیز که در بی‌‌بی‌سی‌ کار کرده است.

این تلویزیون، حتی برای ایرانیانی که با آن گفتگو می کنند پول خوبی‌ می‌پردازد حتی هزینه سفر و هتل برای آن‌ها.

 

علی اصغر رمضان‌پور، در تاریخ 10-02-1397، در جواب شخصی به نام «حمید هوشنگی» که به‌مناسبت یک سالگی ایران اینترنشنال یادداشتی در فیس‌بوک درباره شبکه تلویزیونی این تلویزیون منتشر کرده است از جمله نوشته است:

«بخشی از آن‌چه آقای هوشنگی منتشر کرده اطلاعاتی نادرست درباره تلویزیون ایران اینترنشنال و من و همکاران من در ایران اینترنشنال است... اما تصحیح برخی اطلاعات نادرست:

1- ریاست تلویزیون ایران اینترنشنال در حال حاضر بر عهده راب بینون است که به‌همراه گروهی دیگر از همکاران موسسه دی ام ای میدیا مسولیت راه‌اندازی تلویزیون را بر عهده داشته‌اند. شرکت دی ام ای میدیا یکی از معتبرترین شرکت‌های جهان در زمینه راه‌اندازی نهادهای رسانه‌ای و تلویزیون است که از جمله مسولیت راه‌اندازی تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و ده‌ها تلویزیون دیگر را نیز بر عهده داشته است.

2- مسولیت نظارت بر پروژه راه اندازی تلویزیون بر عهده نبیل خطیب است که از روزنامه‌نگاران برجسته عرب است و زمانی مسولیت سردبیری شبکه العربیه را بر عهده داشته است.

3- من، علی اصغر رمضانپور سر دبیر و مدیر اجرایی خبر و امور جاری ایران اینترنشنال هستم. آقای حسین رسام سردبیر و مدیر اجرایی برنامه‌های غیر خبری ایران اینترنشنال است. و محمد منظرپور دبیر خبر آمریکای شمالی در تلویزیون ایران اینترنشنال است. و آقای مازیار بهاری هیچ مسولیتی در ایران اینترنشنال بر عهده ندارند.

4- ...

5- آقای هوشنگی گفته‌اند ایران اینترنشنال با بیش از پنجاه پرسنل فعالیت می‌کنند که برای دقیق‌تر کردن اطلاع آقای هوشنگی تاکید می‌کنم که تعداد پرسنل ایران اینترنشنال چندین برابر عددی است که ایشان ذکر کرده‌اند. یادآوری می‌کنم که ایران اینترنشنال بخشی از پروژه بزرگ‌تری است که در آینده حداقل دو شبکه تلویزیونی به زبان‌های دیگر در منطقه خاورمیانه را دربر می‌گیرد.

6- آقای هوشنگی نوشته‌اند «سرمایه‌گذار این شبکه آقای ”عادل عبدالکریم” از اتباع عربستان سعودی است که مدیریت شرکت ”گلوبال مدیا سیرکولیتینگ” در لندن را نیز به عهده دارد، اما از عطاالله مهاجرانی نقل است که پدرخوانده این شبکه در واقع آقای “عبدالرحمان راشد” مدیر سابق شبکه تلویزیونی “العربیه” است که می‌دانیم وابسته به عربستان سعودی است.» این اطلاعات نیز نادرست است. سرمایه‌گزاری تلویزیون ایران اینترنشنال توسط شرکت وولانت مدیا صورت گرفته که دارای سهامداران متعددی از چندین کشور دنیا و از جمله کشورهای اروپایی و بریتانیاست. تعبیر پدر خوانده که در این‌جا آمده نوعی برچسب زنی سیاسی است که فاقد هر گونه اعتبار حقوقی و حرفه‌ای ست...

بنابراین، رمضان‌پور، بر خلاف ادعهای قبلی، این‌بار اقرار می‌کند که این تلویزیون با سرمایه‌های چند میلیون دلاری تاسیس شده که ائتلافی از مدیریت و گردانندگان مشترک ایرانی و عربستانی است.

 

البته به‌دلیل که سرمایه‌گذار اصلی آن یک شهروند عربستانی میلیاردر است طبیعی‌ست که عمدتا تحت تاثیر سیاست‌های دولت عربستان باشد. به‌عبارت دیگر، شبکه تلویزیون ایران اینترنشنال برای رسیدن به‌هدفی که تعیین کرده، مدیران و دست‌اندرکاران رسانه‌ای را به خدمت گرفته است که پیش از این در بی‌بی‌سی فارسی، تلویزیون من و تو و تلویزیون صدای آمریکا سابقه خدمت داشته‌اند و یکی از سردبیران ارشد این تلویزیون علی اصغر رمضان‌پور است.

 

خط و مشی این تلویزیون در طول یک‌سال گذشته به‌ویژه در پوشش خبری - سیاسی، نشان داده که کمابیش همان خظ و مشی اصلاح‌طلبان ناراضی و دلواپسان حکومت اسلامی را دارد. هر چند که این تلویزیون نیز مانند تلویزیون بی‌بی‌سی و رادیو فردا و غیره سعی می‌کند هر از چند گاهی گرایشات دیگر اپوزیسیون حکومت اسلامی را نیز روی آنتن خود ببرد تا در نزد افکار عمومی «عوام‌فریبانه» خود را مستقل جلوه دهد.

 

منابع مالی ایران اینترنشنال، شفافیت کافی وجود ندارد. اخیرا روزنامه گاردین مطلبی درباره این تلویزیون و منابع مالی آن نوشته است. آین مطلب را « ک-الوند» ترجمه کرده و در تاریخ 31/10/2018، در شکبه‌های فارسی زبان منتشر گردیده است. در این مطلب از جمله آمده است:

«شرکتی که تلویزیون ایران اینترنشنال را  اداره می‌کند Volant Media)) دارای مدیری به‌نام عادل عبدالکریم که تابعیت  سعودی دارد او رابطه  کار طولانی با مقامات  مرتبط با عربستان سعودی داشته است، برخی از آن‌ها پیوسته به درگاه سلطنتی، از جمله عبدالرحمن الرشده، که در هیات تحقیق و بازاریابی عربستان سعودی‌(SRMG) که  بزرگ‌ترین شرکت چاپ و نشر در خاورمیانه را دارا می‌باشد.

منابع متعددی ادعا کردند که راشد، مدیرکل سابق کانال خبری سعودی، ال عربی، نیز در عملیات و تامین مالی پشت سر ایران اینترنشنال قرار دارد. نایب‌الخطیب، مشاور متخصص بین‌المللی ایران، از سوی سردبیران خود به‌عنوان سرپرست ایستگاه یا نماینده سرمایه‌گذاران توصیف شده است. ادعا شده است که سردبیران بین المللی این رسانه از ملیت فلسطینی، خاتیب، استفاده می‌کند تا از پاسخ دادن از  منابع مالی این رسانه توسط  سعودی شانه خالی کند.

گارد ین سندهایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد که او در دفاع از حقوق بشر در عربستان سعودی در تلویزیون  ایران اینترنشنال می‌پردازد.

ماه گذشته، خاتیف در نشستی مشترک با مدیر  رسانه‌ای بلومبرگ Asharq  قرارداد  بین بلومبرگ وSRMG که همان شرکت  مالی پشت تلویزیون ایران اینترنشنال است ظاهر شد.

بر اساس یک منبع، عربستان سعودی 197 میلیون پوند معادل 250 میلیون دلار برای تاسیس این تلویزیون هزینه کرد.

بودجه  سالانه جهت راه‌اندازی ایران انترناسیونال، که هیچ تبلیغات تجاری هم پخش نمی‌کند معادل 50 میلیون دلار است.

آمار دقیقی از اجاره و حقوق  کارمندان ارایه نمی‌دهند با توجه به حساب‌های ثبت شده در 4 اکتبر،Volant Media  26 میلیون پوند در سال 2017 کسری بودجه داشته است. یکی از کارکنان سابق گفت که بسیاری از کارکنان در شرایط سختی در ارتباط با این رسانه قرار دارند.

آن‌ها متوجه شده‌اند که منابع مالی  عربستان پشت این شبکه است اما هم‌زمان آن‌ها نمی‌تواند  استعفا و یا کار خود را ترک کنند به‌خاطر ترس از تحمیل بازپرداخت شرایط  قرارداد خود که یکی از کارکنان سابق گفت: بعضی‌ها برای ماندن و کارکردن در انگلیس، نیاز به  ویزای کار در تلویزیون، و ماندن در انگلیس هستند.»

 

در پایان مطلب «مترجم» پارگراف زیر را نوشته است:

«البته روزنامه گاردین بنا به مقررات حقوقی رسانه‌ایی از افشای ماهیت جنایتکارانه رژیم مافیای جمهوری اسلامی و شباهت آن با رژیم مافیای سلطنتی سعودی در بربریت و جنایت بر علیه روزنامه‌نگران و مخالفین سیاسی در این مقاله کوتاهی کرد.»

 

در پایان باید از رمضان‌پور این سئوال را پرسید که شما در دوره وزارت احمد مسجدجامعی در دوران ریاست جمهوری شیخ خاتمی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بودید بی‌گمان برای رسیدن به چنین پستی، باید خدمات «شایسته و بایسته‌ای» به حکومت اسلامی داده باشید تا مراكز اطلاعاتی و امنيتی سوابق شما را تایید کنند!

شما مدتی سردبير روزنامه زنجيره‌ای آفتاب امروز بودید و مسئولیت رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نیز به عهده داشتید.

آیا نقش شما در وزارت ارشاد اسلامی چی بود؟ در آن دوره چند تن از روزنامه‌نگاران، هنرمندان، نویسندگان، مترجمان، فیلم‌سازان از دم تیغ تیز و برنده سانسور شما و روسای شما گذشتند؟ شما به‌عنوان مسئول برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، کدام کتاب‌ها را از غرقه‌ها جمع کردید و ناشران را جریمه نمودید. آقای رمضان‌پور، اکنون داریم به‌سالگرد قتل‌های معروف به «قتل‌های زنجیره‌ای» نزدیک می‌شویم شما در آن موقع، یکی از معاونین وزارت ارشاد اسلامی دولت خاتمی بودید راستی می‌توانید کمی از اطلاعات وقایع پشت پرده این قتل‌ها، به‌ویژه زنده‌یادان مختاری و پوینده این چهره‌های سرشناس ادبیات و فعالین کانون نویسندگان ایران را برای ما تعرف کنید؟ شما چه اطلاعاتی از یکی از مجریان برنامه‌هایتان دارید که حدود یک سال و نیم پیش در فیس‌بوک خود نوشت وزارت اطلاعات حکومت اسلامی به او پیشنهاد 15 هزار دلار دستمزد در ماه داده تا با آن‌ها همکاری کند؟ آیا همکاری او و شما همکاری‌تان با اصلاح‌طلبان حکومتی به چه سطحی رسیده است؟ مهم‌تر از همه، بسیار جالب است که کمی هم از توافق شما اطلاع‌طلبان حکومت اسلامی با نمایندگان حکومت عربستان سعودی و یا بخشی از آن را به اطلاع افکار عمومی برسانید!

 

شکی نیست که در فردای سرنگونی حکومت اسلامی و باز شدن فضای سیاسی جامعه ایران، کارنامه هر فعال فرهنگی و اجتماعی، نهاد، سازمان و حزب سیاسی باز خواهد شد و مورد قضاوت عموم قرار خواهد گرفت؟ البته به‌شرطی که حکومت اسلامی با اهداف و سیاست‌های جنبش کارگری، جنبش زنان، جنبش دانشجویی و جنبش‌های آزادی‌خواهانه خلق‌های تحت ستم سراسر ایران سرنگون شود تا شهروندان ایران بتوانند مستقیما سرنوشت خود و جامعه‌شان را به‌دست خویش رقم بزنند. اما برعکس، اگر حکومت اسلامی با سناریوهای سیاهی هم‌چون عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و یمن بر کنار گردد احتمالا اوضاع ایران بدتر از این کشورهای اشغال شده و جنگ زده خواهد شد و آن‌وقت رمضان‌پور ها و همکارانش به مردم ایران جواب‌گو نبوده و تنها به اربابان کنونی خود حساب خواهند داد!

 

چهارشنبه آبان 1397 - هفتم نوامبر 2018

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت